Echipa de tranziție a lui Trump dorește ca viitoarea administrație să renunțe la o cerință de raportare a accidentelor auto la care se opune compania Tesla a lui Elon Musk, informează Reuters, care citează un document oficial. Această măsură ar putea paraliza capacitatea guvernului de a investiga și reglementa siguranța vehiculelor cu sisteme de conducere automată, arată agenția internațională.
Musk, cel mai bogat om din lume, a cheltuit mai mult de un sfert de miliard de dolari pentru a-l ajuta pe Trump să fie ales președinte în noiembrie. Eliminarea dispoziției privind divulgarea accidentelor ar avantaja în special Tesla, care a raportat majoritatea accidentelor – peste 1 500 – autorităților federale de reglementare a siguranței în cadrul programului. Tesla a fost vizată în anchete ale Administrației Naționale pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA), dintre care trei au pornit de la aceste date.
Recomandarea de a elimina regula privind raportarea accidentelor a venit din partea unei echipe de tranziție însărcinată cu elaborarea unei strategii de 100 de zile pentru politica în domeniul automobilelor. Grupul a numit măsura un mandat pentru colectarea „excesivă” de date, se arată în documentul văzut de Reuters.
Echipa de tranziție Trump, Musk și Tesla nu au răspuns la solicitările de comentarii. Reuters nu a putut determina ce rol a jucat Musk, dacă a jucat vreunul, în elaborarea recomandărilor echipei de tranziție sau probabilitatea ca administrația să le pună în aplicare. Alliance for Automotive Innovation, un grup comercial care reprezintă majoritatea producătorilor auto importanți, cu excepția Tesla, a criticat, de asemenea, cerința ca fiind împovărătoare.
O analiză Reuters a datelor NHTSA privind accidentele arată că Tesla a fost responsabilă pentru 40 din cele 45 de accidente mortale raportate la NHTSA până la 15 octombrie.
Printre accidentele Tesla investigate de NHTSA în temeiul dispoziției se numără un accident mortal produs în 2023 în Virginia, în care un șofer care folosea funcția „Autopilot” a mașinii a intrat într-un tractor cu remorcă, și un accident produs în California în același an, în care o Tesla cu pilot automat a lovit un camion de pompieri, ucigând șoferul și rănind patru pompieri.
NHTSA a afirmat într-o declarație că astfel de date sunt cruciale pentru evaluarea siguranței tehnologiilor emergente de conducere automată. Doi foști angajați ai NHTSA au declarat că cerințele de raportare a accidentelor au fost esențiale pentru investigațiile agenției cu privire la caracteristicile de asistență a șoferului ale Tesla, care au condus la rechemări în service în 2023. În lipsa datelor, au spus aceștia, NHTSA nu poate detecta cu ușurință modelele de accidente care evidențiază probleme de siguranță.
NHTSA a declarat că a primit și analizat date privind peste 2 700 de accidente de când agenția a stabilit regula în 2021. Datele au influențat 10 investigații în cazul a șase companii, a declarat NHTSA, precum și nouă rechemări în service pentru motive de siguranță care implică patru companii diferite.