Dezastru, catastrofă și coșmar. Așa descriu creatorii de la Hollywood căderea odinioară puternicei Warner Bros, în timp ce Netflix și Paramount se luptă pentru a cumpăra studioul istoric, iar Tinsel Town se pregătește pentru mai multe tulburări și pierderi de locuri de muncă.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Declinul Warner și vânzarea iminentă – fie că este vorba de Paramount Skydance în ansamblu, fie de Netflix în părți – sunt deplânse la Hollywood, unde o criză istorică a producției a lovit deja industria divertismentului. Pierderea studioului, care a creat filme iconice, de la Casablanca și Goodfellas la Batman și Harry Potter, înseamnă probabil mai multe reduceri de locuri de muncă și, cu siguranță, un cumpărător mai puțin pentru proiectele de film și televiziune.
Interviurile realizate de BBC cu zeci de actori, producători și echipe de filmare relevă o industrie care încearcă să aleagă răul cel mai mic: controlul de către un gigant tehnologic acuzat că a distrus cinematografele (Netflix) sau miliardari considerați prea apropiați de președintele Trump (Paramount).
„David Ellison este un miliardar de dreapta, susținător al lui Trump”, a spus un asistent de cameră despre CEO-ul Paramount Skydance, care este fiul miliardarului Larry Ellison, cofondator al Oracle și aliat apropiat al lui Trump. „Netflix are o tradiție mult mai îndelungată de a nu se implica în detaliile producției.”
Dacă Netflix va obține acordul dorit, va cumpăra bijuteriile coroanei Warner Bros – studioul vechi de 102 ani, HBO și vasta sa arhivă de filme și emisiuni TV – lăsând rețelele TV tradiționale ale Warner, precum CNN, TNT Sports și Discovery, pentru un alt cumpărător.
Între timp, oferta ostilă de preluare a Warner Bros de către Paramount Skydance, în valoare de 108 miliarde de dolari (81 miliarde de lire sterline), include sprijinul Arabiei Saudite, Abu Dhabi, Qatar și al unui fond înființat de Jared Kushner, ginerele președintelui american Donald Trump.
Aceasta a stârnit îngrijorări cu privire la posibilitatea cenzurii și a abuzului de putere din partea guvernului.
Președintele Trump a turnat gaz pe foc când a declarat că „este imperativ ca CNN să fie vândut”.
Tranzacția Warner Bros este cea mai recentă dintr-o lungă serie de schimbări majore la Hollywood de la începutul pandemiei.
Producțiile de film și televiziune s-au oprit în 2023, în timpul grevelor simultane ale actorilor și scenariștilor. Se pare că toată lumea din Hollywood lucra în 2022, deoarece studiourile și serviciile de streaming au intrat într-o perioadă de creativitate intensă după închiderea cauzată de Covid. Dar, odată cu încheierea grevelor, boom-ul producțiilor nu a mai revenit.
Consecințele au fost că multe companii media au fost nevoite să închidă porțile sau să fuzioneze. Skydance Media, compania lui David Ellison, a cumpărat Paramount, un alt studio legendar de la Hollywood, la începutul verii, ceea ce a dus la pierderea a mii de locuri de muncă.
Când Warner Bros a scos la vânzare studioul, Paramount a lansat o campanie agresivă pentru a cumpăra compania. Dar studioul a anunțat în cele din urmă un acord cu Netflix. Paramount, respinsă, s-a adresat direct acționarilor Warner Bros Discovery cu o ofertă ostilă de preluare pe care o consideră „superioară” acordului cu Netflix.
Indiferent dacă susțin Paramount, Netflix sau un alt potențial cumpărător, singurul lucru asupra căruia oamenii din Hollywood par să fie de acord este personajul negativ al acestei povești – David Zaslav, CEO-ul Warner Bros Discovery, care a câștigat 51,9 milioane de dolari anul trecut, în timp ce Warner Bros a pierdut peste 11 miliarde de dolari și acțiunile companiei au scăzut cu aproape 7%.
„Am văzut cum Warner Bros s-a luptat de când David Zaslav a devenit CEO și a dus compania la faliment”, spune un actor care și-a pierdut casa după ce nu a mai avut de lucru. El a dorit să rămână în anonimat, deoarece încă speră să lucreze pentru Netflix și Paramount.
Mai multe persoane l-au comparat pe Zaslav cu personajul fictiv Gordon Gekko, care proclamă „lăcomia este bună” în filmul Wall Street din 1987.
Zaslav a preluat conducerea în 2022, în timpul unei alte fuziuni masive a Discovery, Inc., pe care o conducea, cu WarnerMedia, deținută de AT&T, creând Warner Bros Discovery. Consolidarea a dus la reducerea a câteva mii de locuri de muncă și la pachete salariale generoase pentru Zaslav.
„Zaslav este exact ca Gordon Gekko – a venit, a distrus totul și a vândut totul”, spune un producător care lucra la Warner Bros. „A spus că va îmbogăți toți acționarii și că nu contează istoria acestui loc.”
Warner Bros a contestat această caracterizare.
„Sub conducerea lui David și a echipei talentate de la WBD, în ultimii trei ani și jumătate, studioul și-a recâștigat poziția de lider cu o listă unică de filme conduse de conținut original, a asistat la relansarea DC Universe sub o singură echipă de conducere unificată, cu un plan pe zece ani, iar serviciul de streaming a fost lansat la nivel global și a devenit profitabil pentru prima dată”, a declarat Robert Gibbs, șeful departamentului de comunicare al Warner, într-o declarație pentru BBC.
Pentru mulți lucrători din industria cinematografică, cine cumpără Warner Bros pare aproape irelevant. În schimb, ei s-au concentrat pe modul în care se pot reinventa, pe măsură ce industria se micșorează în contextul consolidării și al utilizării crescânde a IA în divertisment.
„În fiecare dimineață, indiferent cât de mult îmi spun să rămân optimist, mă trezesc cu sentimentul că am eșuat în toate direcțiile”, spune un actor care acum este fără adăpost, împreună cu soția și cei doi copii, bazându-se pe bunătatea prietenilor și a băncilor de alimente, în timp ce lucrează în diverse slujbe ocazionale.
El a cerut să nu fie identificat, de teamă că acest lucru i-ar putea afecta viitoarele angajări. „Aș prefera să văd Netflix cumpărând Warner Bros decât bani străini”, spune el. Alții nu sunt atât de siguri. Gigantul tehnologic a fost, fără îndoială, cel mai mare perturbator al industriei de când Warner Bros a fost pionierul „filmelor sonore” în 1927.
„Cred că este un dezastru”, spune un distribuitor de filme care nu a dorit să fie identificat deoarece lucrează cu Netflix. „Aceasta este o companie care spune deschis și cu mândrie că cinematografele nu mai sunt necesare. Este înfricoșător. Este un coșmar.” Multe cinematografe din SUA refuză să proiecteze filme Netflix din cauza strategiei lor de a da prioritate streamingului. „Cel puțin în cazul Paramount, știm că filmele vor ajunge pe marile ecrane. Ei nu au distrus cinematografele”, a spus un producător care a lucrat pentru toate cele trei companii.
Netflix a încercat să atenueze aceste temeri, afirmând că se așteaptă „să mențină operațiunile actuale ale Warner Bros și să se bazeze pe punctele forte ale acesteia, inclusiv lansările cinematografice ale filmelor”.
Mulți din Hollywood vor să îi creadă.
John Evans, un tehnician de sunet care se ocupă cu actoria, scrierea și producția, indică restaurarea cu dragoste a teatrului Egyptian de către Netflix, situat pe iconicul Hollywood Boulevard, ca un semn al bunei lor credințe. The Egyptian, un teatru clasic din 1922, a fost locul primei premiere cinematografice din lume – Robin Hood, cu Douglas Fairbanks în rolul principal – și ajunsese într-o stare de degradare înainte ca Netflix să cumpere proprietatea în 2020 și să o renoveze cu 70 de milioane de dolari.
„Cred că este un semn bun”, a spus Evans, adăugând că streamingul este modul în care mulți lucrători din industria cinematografică consumă filme și programe TV, la fel ca restul lumii.
În spatele studiourilor Warner Bros, turiștii fac selfie-uri în fața decorului cafenelei Central Perk din serialul Friends și se plimbă pe lângă fațadele clădirilor care înlocuiesc New York-ul sau Los Angeles-ul. În interiorul birourilor și al camerelor scriitorilor, pentru cei care încă lucrează, totul este ca de obicei.
„Am trecut prin șapte fuziuni”, a spus un producător care lucrează la Warner Bros în timp ce dezvolta un nou serial, explicând că este trist să pierzi un studio, deoarece înseamnă că va fi și mai greu să produci și să vinzi seriale cu un client în minus. „Dar dacă faci lucruri bune, faci lucruri bune.”
Producătorul a vorbit sub condiția anonimatului în ziua în care Paramount Skydance a anunțat oferta ostilă de preluare. Au spus că sunt prea ocupați pentru a se preocupa de vânzare, deoarece încearcă să lanseze un program – și nu ar fi surprinși dacă un alt miliardar sau trilioinar ar face o altă ofertă pentru studio până la sfârșitul acestei situații.
„Glumesc că Elon ar putea intra și face asta, dar ar putea”, au spus ei despre proprietarul Tesla și X. „Când ai oameni care valorează un trilion de dolari, nu există reguli.”

Sursa foto: MARIO TAMA / Getty images / Profimedia