Vânzările de maşini verzi din Europa şi-au accelerat creşterea în primul trimestru din 2022, la 13%, de la 6% în ultimele trei luni ale anului trecut, producătorii confruntându-se în continuare cu lipsa componentelor, arată o analiză realizată de departamentul de strategie globală din reţeaua PwC, citată de Agerpres.
“România urmează această tendinţă europeană, vânzările de automobile electrice crescând în primul trimestru cu peste 400%, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile. Evoluţia vânzărilor din România şi Europa confirmă impactul stimulentelor guvernamentale şi reorientarea strategică a producătorilor către fabricare de maşini electrice. Întreruperile lanţurilor de aprovizionare vor continua însă să le pună probleme. În plus, pe lângă penuria de semiconductori, producătorii se confruntă acum şi cu un blocaj în aprovizionarea cu metalele utilizate pentru fabricarea bateriilor pentru vehicule electrice – litiu, nichel şi cobalt. Aceste dificultăţi au fost cauzate în mare parte de creşterea globală a cererii pentru BEV (vehicule electrice cu baterie n.r.) şi exacerbate de războiul Rusiei din Ucraina, precum şi de lockdown-ul Covid din China”, a declarat Daniel Anghel, partener şi lider pentru industria Auto în cadrul PwC România.
Potrivit raportului PwC, în 2021, Rusia a fost al treilea mare furnizor mondial de nichel iar ca urmare a sancţiunilor aplicate ţării preţul nichelului a crescut de patru ori într-o singură o săptămână, la începutul lunii martie 2022. În aceste condiţii, efectele inevitabile în lanţ pot fi observate în creşterile de preţ pentru anumite modele de BEV, care devin inaccesibile pentru anumiţi clienţi şi ameninţă creşterea pe termen lung a pieţei, notează raportul. De exemplu, Tesla a majorat preţul modelului 3 de bază în Germania cu 7.000 euro (16%).
“Pentru a obţine un mai mare control asupra lanţului de aprovizionare şi pentru a introduce mai multă stabilitate în planificarea pe termen lung, producătorii auto încheie parteneriate cu producătorii de materii prime şi investesc în instalaţii care produc substanţe chimice pentru baterii. General Motors şi Tesla au anunţat astfel de proiecte”, precizează documentul.
Creşterea din primul trimestru a fost susţinută de vânzările BEV, care au urcat cu 55% comparativ cu perioada similară din 2021. În acelaşi interval, maşinile hibrid au avut un avans de doar 7%, în timp ce cele plug-in au scăzut cu 8%.
Potrivit PwC, p mare parte din declinul raportat de plug-in poate fi explicat prin lipsa de disponibilitate a produselor, producătorii de echipamente originale acordând prioritate producţiei de BEV-uri, care se bucură de o cerere crescută din partea clienţilor şi care promit o rentabilitate mai mare. Iar acest lucru se reflectă în planurile de investiţii de miliarde de euro anunţate de marii producători auto. Numai Renault, Nissan şi Mitsubishi au anunţat un plan de investiţii de 23 de miliarde de euro în dezvoltarea BEV. Unele companii, precum Ford şi Renault, au anunţat chiar crearea unor entităţi diferite pentru BEV, anticipând creşteri semnificative de producţie până în 2030.
La nivel global, în primul trimestru din 2022, au fost vândute peste 1,4 milioane BEV, cu 108% peste vânzările din perioada similară a anului trecut. O mare parte din această creştere este atribuită Chinei, care a fost responsabilă pentru două treimi din totalul vânzărilor. Şi în SUA vânzările au crescut cu 100%.