Guvernul vrea să deschidă un punct de frontieră și punct vamal pe Aeroportul din Tuzla, conform unui proiect de hotărâre aflat pe ordinea de zi a ședinței de joi a Executivului.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Surse consultate de Economedia și G4Media arată că decizia a fost luată pentru ca Aeroportul din Tuzla să preia traficul aerian internațional civil de la Aeroportul Kogălniceanu, care va rămâne exclusiv militar.
Aeroportul Tuzla, situat în comuna Tuzla, județul Constanța, este un aeroport privat, aflat în proprietatea și în administrarea Societății Regional Air Services SRL.
Pe Aeroportul Tuzla se desfășoară în prezent operaţiuni aeriene de transport public, aviaţie generală şi lucru aerian. Guvernul susține că de pe Aeroportul Tuzla sunt efectuate în prezent și zboruri cu elicoptere pentru transportul personalului spre/dinspre platforme şi/sau nave de foraj marin, cum sunt cele ale proiectului Neptun Deep, poziţionate în afara apelor teritoriale ale României. Pentru aceste zboruri a fost necesară prezența Poliției de Frontieră pentru efectuarea formalităților de trecere a frontierei de stat pe Aeroportul Tuzla.
Executivul mai amintește că Societatea Regional Air Services SRL a solicitat încă din anul 2013 Ministerului Transporturilor și Infrastructurii demararea procedurii pentru certificarea Aeroportului Tuzla ca aeroport deschis traficului aerian internaţional. Solicitarea a fost reiterată în anul 2025, când Societatea Regional Air Services SRL și-a asumat suportarea costurilor cu asigurarea spațiilor și utilităților necesare autorităților cu atribuții de control în punctul de trecere a frontierei.
Societatea Regional Air Services SRL este deținută în mod egal de Adrian Ștefan Vasilache și omul de afaceri Dorin Ivașcu.
Dorin Ivașcu şi-a început cariera în 1972 ca „ghid internaţional in timpul vacantelor studenţeşti” la Biroul de Turism pentru Tineret (BTT), fosta structura a statului care a funcţionat în perioada regimului comunist. În 1978 a început să lucreze ca economist la TAROM, urcând ulterior treptele ierarhice până la funcţia de director de sucursală TAROM în mai multe ţări: Marea Britanie, Libia sau ţări din America de Nord. Potrivit CV-ului personal, din 2006 este acţionar şi managing partener al Regional Air Services SRL – Aerodrom Tuzla, potrivit Adevărul. „După ce a căzut regimul comunist, Dorin Ivaşcu a fondat LAR (Liniile Aeriene Române), prima companie aeriană privată din ţară care opera iniţial aeronavele lui Ceauşescu şi ale serviciilor de securitate din subordine. În 1998, a făcut un parteneriat cu Regional Air Services din Tanzania şi a preluat Aeroportul Tuzla de la Aviaţia Utilitară Română”, mai scria Adevărul.
În iulie 2022, a fost lansată o nouă companie aeriană românească, Air Connect, în spatele căreia se afla un fost director în Blue Air și controversatul om de afaceri Dorin Ivașcu. Compania Blue Air anunța ulterior, în septembrie 2022, că va transfera zboruri interne și internaționale către Air Connect. Ulterior, în martie 2023, Blue Air a intrat în insolvență (între timp a fost pronunțat și falimentul companiei), iar în noiembrie 2023 Air Connect a fost vândută către AeroItalia, companie aeriană italiană fondată în 2022.