Compania de transport cehă MALBI-trans și cea românească de stat Carpatica Feroviar (care va deveni noua CFR Marfă) au semnat un acord de cooperare în cadrul dezvoltării Coridorului de Mijloc în care Portul Constanța joacă rolul principal, a declarat Liliana Krutonog, directorul general al MALBI-trans, pentru Trend.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Acest Coridor de Mijloc este ruta comercială prin care mărfurile vin dinspre Asia către Europa Centrală și invers, plecând din Cehia/Slovacia, Ungaria, România – Constanța, Turcia, Georgia, apoi Turkmenistan, Uzbekistan, Kakakstan, până în China.
Carpatica Feroviar România este în fapt CFR Marfă, o companie nouă care a fost înființată în octombrie 2024 și deține licență pentru operațiuni de transport feroviar de marfă din partea Autorității de Siguranță Feroviară Română (ASFR) din 7 mai 2025. Carpatica are ca scop să ducă mai departe CFR Marfă, cu active și salariați, dar fără datoriile istorice de sute de milioane de euro ale operatorului de stat, care va fi radiat.
Krutonog a spus că acordul prevede organizarea transportului de marfă din Republica Cehă către Portul Constanța, urmat de livrarea către Poti, Batumi și, prin Marea Caspică, către Aktau (Kazakstan).
Potrivit acesteia, în baza acordului semnat, MALBI-trans va desfășura operațiuni prin portul Constanța.
„Împreună cu partenerii noștri, am organizat o conferință. Am vizitat orașul și portul, ne-am familiarizat cu infrastructura și am susținut prezentări pentru clienții noștri. Considerăm că această rută este optimă, nouă și subutilizată, ceea ce permite atragerea de volume suplimentare de marfă.
Coridorul de Mijloc are, în general, o capacitate de tranzit mai mică în comparație cu ruta Brest-Małaszewicze, dar în cadrul acordului nostru cu Carpatica Feroviar, este planificată o dezvoltare ulterioară”, a menționat Krutonog.
Mai mult, conform observațiilor sale, s-a înregistrat o creștere vizibilă a interesului pentru Coridorul Central din partea clienților MALBI-trans pe o perioadă îndelungată, de peste trei ani și jumătate.
Directorul general a precizat că o multitudine de întreprinderi europene importante, cu implicare guvernamentală, nu pot utiliza coridorul nordic prin Brest-Małaszewicze, care traversează Belarus și Rusia, din cauza sancțiunilor în vigoare, a constrângerilor normative și a protocoalelor interne de guvernanță.
„În căutarea unor alternative, acestea apelează la transportatori de marfă renumiți care oferă astfel de servicii, inclusiv noi. Am propus această opțiune, deoarece avem deja experiență în transportul maritim din Republica Cehă prin porturile Koper și Trieste și am efectuat, de asemenea, transporturi de probă prin Constanța.
Considerăm Constanța o rută prioritară, deoarece este o nouă cale care, în opinia noastră, se va dezvolta. În plus, Carpatica Feroviar are o atitudine pozitivă față de dezvoltarea rutei, creșterea capacității de transport și îmbunătățirea infrastructurii.
Am discutat cu ei posibilitatea implicării companiilor de stat, a ministerelor transporturilor și a organizațiilor de infrastructură în negocierile menite să crească capacitatea rutei”, a subliniat Krutonog.
Coridorul de Mijloc este o rută de transport și comerț care leagă Asia de Europa, trecând prin mai multe țări din regiune. Este o alternativă la coridoarele tradiționale de nord și de sud.
Ruta începe în China și trece prin țări din Asia Centrală, precum Kazahstan, Uzbekistan și Turkmenistan, apoi traversează Marea Caspică, Azerbaidjan, Georgia și Turcia înainte de a ajunge în Europa. Coridorul de Mijloc oferă o rută terestră ca alternative la cele maritime, mai lungi.