Licitația pentru cel mai lung lot al Autostrăzii Sibiu – Pitești: CNAIR îi acuză pe italienii de la Astaldi că vor prelungirea termenului cu două săptămâni pentru a-și pregăti oferta

Lucrări de reparații Valea Oltului - muncitori utilaje Foto: Lucrări de reparații pe Valea Oltului (Sursa: CNAIR)

Compania Astaldi din Italia a depus o contestație tardivă la licitația pentru proiectarea și execuția lotului 3 al Autostrăzii A 1 Sibiu – Pitești tocmai pentru a „trage” de timp, neavând toate documentele necesare pentru a participa la licitație, susține CNAIR într-o reacție, după ce Asociația Pro Infrastructură a reclamat mari probleme ale documentației tehnice. Totodată, Compania de Drumuri îl acuză pe fostul ministru al Transporturilor că nu a oprit licitația „lacunară”, deși aceasta a fost lansată încă din anul 2020, în mandatul fostului ministru Lucian Bode (în mandatul lui Drulă, CNAIR a anulat licitația pentru proiectarea și construirea centurii Comarnic – profil de autostradă, documentația veche, de peste 15 ani fiind un risc major pentru buna desfășurare a proiectului).

„Contestația este tardivă. Astaldi vrea, de fapt, să prelungească termenul limită pentru depunerea ofertelor pentru că nu are încă toate documentele pregătite ca să participe la licitație. Astaldi nu a făcut nicio contestație în 2020 în faza de precalificare, deși vorbim fix de aceeași documentație. Așa zisa problemă a Studiului de Fezabilitate este una falsă pentru că acesta este ilustrativ, conform legislației. Constructorul este obligat să își facă studiile geotehnice în faza de proiectare. Pentru că este un contract de proiectare și executie. Iar la acest tip de contracte Antreprenorul își face proiectul pe care după aia tot el îl execută. Licitația, cu elementele “lacunare”, a fost lansată în anul 2020. Ulterior lansării licitației Cătălin Drulă a preluat mandatul și nu a reclamat că ar exista probleme. Nu a avut obiecțiuni nici după acest moment în condițiile în care o mare parte din licitație s-a desfășurat pe perioada mandatului sau. Să nu uităm că actualul președinte al Comisiei de Transporturi din Camera Deputaților este fondatorul Asociației Pro Infrastructură”, a transmis CNAIR.

Cel mai mare contract pentru un lot de autostradă din România riscă să fie blocat din cauza deciziei Companiei de Drumuri de a lansa licitația de proiectare și execuție cu o documentație superficială, pe baza unui studiu de fezabilitate vechi, din 2008. Este semnalul de alarmă pe l-a tras joi, Asociația Pro Infrastructură, de această dată susținut printr-o „contestație dură” a constructorului italian Astaldi, care solicită suspendarea licitației și măsuri de remediere.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

„Ce reclamă constructorii? “Profesionalismul” comisiei de evaluare care dă răspunsuri la cererile de clarificări în bătaie de joc, pline de truisme și contradicții care mai mult creează confuzie în loc să lămurească problema. Sau faptul că “documentația” oferită de CNAIR are un foraj cu coordonatele unui lac aflat la 30 km distanță față de traseu. Ori că un studiu geotehnic are doar… coperta! Sau că la Tunelul Poiana, lung de 1,7 km, studiul de fezabilitate din 2008 are doar două foraje, în capete, la o adâncime de 18 metri când autostrada străbate muntele la sub 100 metri, iar normativul cere 9 foraje, minim. Ne-ar trebui câteva pagini doar să spicuim cele mai aberante răspunsuri date de CNAIR și cele mai grave abateri de la normative și lipsuri ale studiilor de teren pe care antreprenorii sunt nevoiți să își fundamenteze o ofertă solidă care să fie și pusă în operă, în realitate, nu doar pe hârtie”, a scris API.

Licitația pentru proiectarea și execuția lotului Cornetu – Tigveni a fost lansată în septembrie 2020, într-o primă fază 15 asocieri și constructori au depus oferte, șase dintre candidaturi fiind selectate în iunie pentru licitația restrânsă: Aktor, Astaldi, Makyol, Mapa, Pizzarotti şi Strabag. (Niciun constructor din China nu a mers mai departe în cursă, ca efect al Ordonanței care exclude participarea firmelor din această țară). Contractul are o durată de 11 ani, din care primele 14 luni pentru proiectare, 59 luni execuție, respectiv 5 ani pentru garanție, dar cu punctaj superior pentru un calendar accelerat de 12 luni proiectare și 45 de luni execuție.

Asociația reamintește de situația licitației pentru lotul 2 Boița – Cornetu, 32 kilometri, unde, din cei șase constructori rămași în licitația restrânsă, doar turcii de la MAPA au depus ofertă, chiar mult sub valoarea estimată de CNAIR, contractul urmând să fie semnat cel mai probabil săptămâna viitoare.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.