Ministerul Transporturilor amână cu șase ani, pentru decembrie 2028, termenul estimat de finalizare a noului Terminal de la Aeroportul Otopeni, în „Programul Strategic” pentru dezvoltarea infrastructurii aeroportuare aprobat în 2002 fiind prevăzută construirea Terminalului II cel mai târziu la sfârșitul acestui an.
În 2019, an de referință înainte de criza COVID-19, Aeroportul Otopeni avea un trafic de peste 15 milioane pasageri/an, mult peste capacitatea proiectată, de unde și timpii mari de procesare la îmbarcare la orele de vârf sau la sosire, atunci când într-un interval de câteva minute aterizează mai multe avioane, iar infrastructura din aeroport, înainte de controlul de la frontieră, nu poate prelua în condiții bune numărul mare de pasageri.
Pentru coridorul de exproprieri necesar Terminalului II, Statul a plătit proprietarilor despăgubiri de 360 de milioane de lei și a intabulat deja dreptul de proprietate publică pentru Ministerul Transporturilor – Compania Aeroporturi București.
Valoarea mare a investiției, aproximativ un miliard de euro, incertitudinea generată de criza sanitară și scăderea semnificativă a traficului aerian (cu 70%) fac imposibilă atragerea finanțării pentru lansarea licitației de execuție a noului Terminal.
De aceea Ministerul Transporturilor estimează obținerea fondurilor de-abia în 2025 și realizarea lucrărilor în perioada 2026 – decembrie 2028, potrivit unui Proiect de Lege care modifică „Programul Strategic de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Internațional Otopeni”.
Decalarea termenului pentru noul terminal este astfel, de șase ani, anunță Ministerul Transporturilor: „CNAB a solicitat actualizarea calendarului de implementare a Programului strategic de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la AIHCB, prevăzut în Ordonanţa de Guvern nr. 64/1999 cu modificările și completările ulterioare, în sensul decalării cu șase ani, începând de la următoarea etapă de desfășurare, respectiv etapa a III-a”.
Noul grafic propus este următorul:
Etapa a III-a
Ianuarie 2021 – 31 Decembrie 2028
Realizarea lucrărilor din cadrul Programului strategic de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare:
III.1. Ianuarie 2021 – 31 Decembrie 2028
Obţinerea avizelor, acordurilor şi autorizaţiilor necesare în vederea demarării lucrărilor;
III.2. Ianuarie 2021 – 31 Decembrie 2028
Dezvoltarea infrastructurilor de transport terestru în vederea asigurării accesului în zona de est a Aeroportului Internaţional Henri Coandă – Bucureşti;
III.3. Ianuarie 2021 – 31 Decembrie 2028
Dezvoltarea infrastructurii aeroportuare necesare prelucrării traficului de pasageri prin realizarea unui nou terminal şi a sistemului de căi de rulare şi platforme necesar;
III.4. Ianuarie 2021 – 31 Decembrie 2028
Dezvoltarea infrastructurii aeroportuare necesare prelucrării traficului de mărfuri şi poştă prin realizarea unei platforme multimodale cargo;
Realizarea unui parc tehnologic high-tech pentru dezvoltarea activităţilor conexe transportului aerian
Principalele proiecte de infrastructură rutieră și feroviară pentru legătura Aeroportului Otopeni cu București și rețeaua locală și națională de transport sunt: drumul expres care se desprinde din Autostrada A3 București – Ploiești (prevăzut în MasterPlan), trenul de Otopeni pus în funcțiune în decembrie 2020 (acum cu planuri pentru o cadență la aproximativ 30 de minute) și Magistrala de Metrou M6, ambele secțiuni fiind în licitație.
Cel mai mare aeroport al României a început ca un aeroport militar construit de armata germană în 1940, aeroportul civil a fost inaugurat în 1969, iar în 1999 a fost ales „Aeroportul anului”, notează Compania Aeroporturi București.
Clasamentul celor mai apreciate aeroporturi din țară poate fi regăsit aici.