În plină tranziție ecologică, când Uniunea Europeană direcționează fonduri exclusiv pentru trenuri nepoluante – electrice sau pe hidrogen, Gruia Stoica, proprietarul fostului imperiu Grampet-GFR, alege să se laude cu un automotor diesel fabricat la Pașcani, într-un singur exemplar, scrie Club Feroviar.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Această decizie ridică serioase semne de întrebare nu doar cu privire la viziunea strategică a omului de afaceri, ci și la înțelegerea contextului european în care România ar trebui să se înscrie, mai scrie Club Feroviar. Evenimentul festiv va începe mâine dimineață la ora 10:00 la salonul oficial al Gării de Nord din București, conform invitației adresate de Gruia Stoica politicienilor și presei.
Un proiect diesel în contratimp cu Europa
Automotorul diesel (DMU) produs de Electroputere VFU Pașcani, companie din Grupul Grampet, are o istorie care ilustrează perfect ineficiența și lipsa de direcție a strategiei promovate de Gruia Stoica în ultima perioadă.
Producția a început încă din 2012, dar abia în 2019 a fost finalizat prototipul și trimis în teste, deși el a fost cofinanțat și declarat finalizat în 2013 pentru a primi facilitățile oferite de Hotărârea de Guvern 1680/2008, hotărâre care oferea sprijin zonelor defavorizate. Prima certificare preliminară a fost obținută în 2021, iar de atunci a fost supus altor teste pentru a putea obține certificarea finală, care a fost obținută în 2025 cu derogări deoarece din 2012 până astăzi normele europene au fost schimbate, iar dacă nu primea aceste derogări trenul nu putea să circule respectând în totalitate legislația europeană.
Testele au durat peste cinci ani, ceea ce reprezintă un record negativ în industria feroviară europeană. În mod obișnuit, un proiect de acest tip ajunge în faza de omologare în cel mult 18–24 de luni. Faptul că acest automotor a stat ani buni în fază de testare, fără a fi introdus în circulație, arată lipsa unei strategii coerente și a unei piețe-țintă reale.
Până în 2025, nu există niciun contract ferm pentru producția de serie, iar automotorul nu este eligibil pentru finanțare prin PNRR, care exclude explicit trenurile diesel. Singurele contracte obținute de Grampet cu fonduri europene sunt pentru modernizarea unor vagoane și locomotive vechi, nu pentru producerea de material rulant nou cu motor poluant.
Automotorul ar trebui să fie casat, nu lansat și promovat
În orice industrie dinamică, un produs proiectat și fabricat începând cu 2012, testat în 2020 și omologat final în 2025, este deja expirat. Nu doar tehnologic, ci și moral. În contextul standardelor europene actuale de sustenabilitate și eficiență energetică, automotorul diesel de la Pașcani este o relicvă. Să fie prezentat acum ca „inovație românească” nu doar că e înșelător, dar sfidează bunul-simț economic și tehnologic.
Nicio companie serioasă de pe piața europeană nu mai investește în dezvoltarea de automotoare diesel. Tranziția către trenuri electrice, hibride sau pe hidrogen este accelerată în toate statele membre UE. România riscă să se izoleze tehnologic dacă promovează produse care nu respectă viitorul, ci trecutul.
Un astfel de automotor ar trebui să fie, în mod realist, casat nu lansat și promovat, pentru că investițiile în tehnologii depășite nu mai pot fi justificate nici din punct de vedere economic, nici din perspectivă ecologică. Păstrarea lui ca exponat muzeal ar fi mai onestă decât continuarea promovării unui eșec strategic drept „pionierat”.
Un portret controversat: cine este Gruia Stoica
Gruia Stoica este fondatorul și președintele Grupului Grampet. De-a lungul timpului, Stoica a fost implicat în mai multe dosare penale, fiind condamnat de două ori, o dată pentru corupție și a doua oară pentru grup infracțional organizat și evaziune fiscală.
Puteți citi aici mai multe articole despre activitățile lui Gruia Stoica
- Prima condamnare definitivă (2016): 2 ani și 6 luni cu suspendare după ce în primă instanță luase 4 ani cu executare pentru cumpărare de influență, într-un dosar privind o licitație trucată la Complexul Energetic Oltenia în defavoarea CFR Marfă.
- A doua condamnare: Într-un dosar de evaziune fiscală și grup infracțional organizat, fapta i-a fost prescrisă în apel (dupa ce în primă instanță luase tot 4 ani cu executare), dar Gruia Stoica a fost obligat să plătească în solidar cu ceilalți inculpați peste 50 de milioane de lei drept prejudiciu civil adus statului.
O rețea de influență politică
Gruia Stoica este recunoscut pentru relațiile sale politice transpartinice. A întreținut legături cu lideri din toate marile partide, beneficiind de un mediu favorabil în ceea ce privește accesul la infrastructură, contracte publice și influență în cercurile guvernamentale. Acest sprijin i-a permis, adesea, să eludeze logica pieței libere și să-și mențină un avantaj artificial în fața competitorilor.
Simptomul unei viziuni învechite
Insistența de a promova un automotor diesel, într-o Europă care merge ferm spre trenuri electrice și hidrogen, arată cât de rupt de realitate este modelul de business promovat de Stoica.
Chiar dacă produsul fabricat la Pașcani este tehnic valid, el nu mai corespunde priorităților actuale ale Uniunii Europene – nici din punct de vedere ecologic, nici financiar.
În lipsa omologării finale, a contractelor ferme și a unei piețe reale pentru acest tip de produs, automotorul diesel rămâne doar o piesă de muzeu modernă: un tren al ambiției, dar nu al viitorului.