Constructorii din Republica Moldova și Turcia nu vor putea participa la licitațiile pentru lucrările de infrastructură cu rol strategic – inclusiv autostrăzile finanțate prin noul instrument european SAFE – Acțiunea pentru securitatea Europei, potrivit unui regulament european adoptat de Consiliul Uniunii Europene și intrat în vigoare pe 29 mai 2025.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Regulamentul prevede condiții stricte privind eligibilitatea companiilor care pot participa la proiectele finanțate prin SAFE, un fond european creat pentru a susține investițiile publice urgente în industria de apărare și infrastructura cu relevanță militară.

„Contractanții și subcontractanții implicați în achizițiile publice în comun sunt stabiliți și își au structurile de conducere executivă în Uniune, într-un stat SEE-AELS sau în Ucraina. Aceștia nu sunt supuși controlului unei țări terțe care nu este un stat SEE-AELS sau Ucraina, nici controlului unei entități dintr-o altă țară terță care nu este stabilită în Uniune, într-un stat SEE-AELS sau în Ucraina”, se arată în regulament.

Documentul mai precizează că firmele participante nu pot fi controlate de entități din țări terțe, adică din afara UE, SEE-AELS sau Ucrainei. Excepții sunt posibile doar „în circumstanțe speciale” și cu garanții aprobate la nivel european, dar acestea vizează strict interesele de securitate și apărare ale Uniunii.

Astfel, companiile din Republica Moldova, Turcia sau alte state terțe nu pot participa la licitațiile pentru lucrările strategice finanțate prin SAFE — inclusiv la proiectele de mobilitate militară, care includ construcția și modernizarea de autostrăzi, căi ferate, porturi și infrastructură logistică utilizabile și în scopuri militare.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Firmele din Ucraina vor avea derogare și vor putea participa la aceste licitații.

Documentul poate fi citit integral AICI.

Programul SAFE – nou instrument financiar pentru securitatea Europei

Regulamentul (UE) 1106/2025 instituie instrumentul „Acțiunea pentru securitatea Europei” (SAFE), un mecanism temporar prin care Uniunea Europeană acordă sprijin financiar statelor membre pentru a accelera investițiile publice în domenii legate de apărare, producție industrială și infrastructură strategică.

Fondul SAFE vine ca răspuns la deteriorarea contextului de securitate generat de războiul din Ucraina și are ca scop consolidarea bazei industriale și tehnologice de apărare a Europei (EDTIB).

Statele membre pot accesa împrumuturi europene pentru proiecte care vizează domenii prioritare stabilite la nivelul Consiliului European: mobilitate militară, infrastructuri critice, protecția cibernetică, drone, apărare antiaeriană, logistică și sprijin strategic.

Implicații pentru România

Pentru România, programul SAFE este relevant deoarece Comisia Europeană a inclus în lista proiectelor eligibile autostrăzi și căi ferate cu rol dual – civil și militar, cum sunt A7 Pașcani – Suceava – Siret (Autostrada Moldovei), A8 Pașcani – Iași – Ungheni (Autostrada Unirii ) sau legăturile feroviare spre portul Constanța, vizate de inițiativele de mobilitate militară finanțate prin fonduri europene.

Astfel, doar constructorii stabiliți în UE, SEE sau Ucraina vor putea participa la licitațiile viitoare pentru aceste proiecte, dacă ele vor fi cofinanțate prin SAFE.

Amintim că până la sfârșitul noiembrie România așteaptă de la Comisia Europeană răspunsul pe proiectele propuse în SAFE.