Constructorii din Republica Moldova și Turcia nu vor putea participa la licitațiile pentru lucrările de infrastructură cu rol strategic – inclusiv autostrăzile finanțate prin noul instrument european SAFE – Acțiunea pentru securitatea Europei, potrivit unui regulament european adoptat de Consiliul Uniunii Europene și intrat în vigoare pe 29 mai 2025.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Regulamentul prevede condiții stricte privind eligibilitatea companiilor care pot participa la proiectele finanțate prin SAFE, un fond european creat pentru a susține investițiile publice urgente în industria de apărare și infrastructura cu relevanță militară.
„Contractanții și subcontractanții implicați în achizițiile publice în comun sunt stabiliți și își au structurile de conducere executivă în Uniune, într-un stat SEE-AELS sau în Ucraina. Aceștia nu sunt supuși controlului unei țări terțe care nu este un stat SEE-AELS sau Ucraina, nici controlului unei entități dintr-o altă țară terță care nu este stabilită în Uniune, într-un stat SEE-AELS sau în Ucraina”, se arată în regulament.
Astfel, companiile din Republica Moldova, Turcia sau alte state terțe nu pot participa la licitațiile pentru lucrările strategice finanțate prin SAFE — inclusiv la proiectele de mobilitate militară, care includ construcția și modernizarea de autostrăzi, căi ferate, porturi și infrastructură logistică utilizabile și în scopuri militare.
Firmele din Ucraina vor avea derogare și vor putea participa la aceste licitații.
Documentul poate fi citit integral AICI.
Programul SAFE – nou instrument financiar pentru securitatea Europei
Regulamentul (UE) 1106/2025 instituie instrumentul „Acțiunea pentru securitatea Europei” (SAFE), un mecanism temporar prin care Uniunea Europeană acordă sprijin financiar statelor membre pentru a accelera investițiile publice în domenii legate de apărare, producție industrială și infrastructură strategică.
Fondul SAFE vine ca răspuns la deteriorarea contextului de securitate generat de războiul din Ucraina și are ca scop consolidarea bazei industriale și tehnologice de apărare a Europei (EDTIB).
Statele membre pot accesa împrumuturi europene pentru proiecte care vizează domenii prioritare stabilite la nivelul Consiliului European: mobilitate militară, infrastructuri critice, protecția cibernetică, drone, apărare antiaeriană, logistică și sprijin strategic.
Implicații pentru România
Pentru România, programul SAFE este relevant deoarece Comisia Europeană a inclus în lista proiectelor eligibile autostrăzi și căi ferate cu rol dual – civil și militar, cum sunt A7 Pașcani – Suceava – Siret (Autostrada Moldovei), A8 Pașcani – Iași – Ungheni (Autostrada Unirii ) sau legăturile feroviare spre portul Constanța, vizate de inițiativele de mobilitate militară finanțate prin fonduri europene.
Astfel, doar constructorii stabiliți în UE, SEE sau Ucraina vor putea participa la licitațiile viitoare pentru aceste proiecte, dacă ele vor fi cofinanțate prin SAFE.
Amintim că până la sfârșitul noiembrie România așteaptă de la Comisia Europeană răspunsul pe proiectele propuse în SAFE.