Guvernul renunță începând cu anul 2026 la impozitul pe cifra de afaceri aplicat companiilor cu afaceri peste 50 de milioane de euro și recunoaște că măsura a avut impactul negativ, care a inclus o impozitare disproporționată a marilor contribuabili, pierderea competitivității locale și afectarea unor sectoare cu rată de profitabilitate scăzută. Amintim că economiștii și consultanții fiscali au criticat impozitul încă de la anunțarea sa, spunând că va afecta în special sectoarele cu profitabilitate mică.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Ministerul Finanțelor a publicat joi seară proiectul privind doilea pachet de măsuri fiscale, care include schimbări privind taxarea multinaționalelor.

Se propune abrogarea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru stabilirea impozitului pe profit datorat, începând cu anul fiscal 2026/anul fiscal modificat care începe în anul 2026.

Analize Economedia

România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA

IMCA a fost instituit începând cu 1 ianuarie 2024 în cazul plătitorilor de impozit pe profit, care au realizat în anul precedent, o cifră de afaceri peste 50.000.000 euro şi care în anul de calcul determină un impozit pe profit, cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârşitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri.

Luând în considerare bunele practici aplicabile în alte state (Polonia, Ungaria, SUA, etc), se propune ca pentru contribuabilii care depășesc un anumit procent cu cheltuielile aferente drepturilor de proprietate intelectuală, cheltuielile de management, consultanță, cheltuielile cu dobânzile, cu entități afiliate, în raport cu totalul cheltuielilor de aceeași natură, aceste cheltuieli efectuate cu persoane afiliate să fie considerate nedeductibile la calculul rezultatului fiscal.

Se propune calificarea cheltuielilor aferente drepturilor de proprietate intelectuală, cheltuielilor de management, consultanță, cheltuielilor cu dobânzile, efectuate cu entități afiliate ca fiind nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal, dacă ponderea acestor cheltuieli în totalul cheltuielilor de această natură este mai mare de 3%.

Impactul net asupra veniturilor din impozitul pe profit de 1,214 miliarde lei în anul 2026 este rezultatul diferenței dintre efectul pozitiv generat de măsura reducerii deductibilității unor categorii de cheltuieli (consultanță, dobânzi,managemant, proprietate intelectuală) și impactul negativ generat de abrogarea impozitului minim pe cifra de afaceri.

Efectele negative ale IMCA

În proiectul de lege, Ministerul Finanțelor recunoaște că IMCA a avut efecte negative asupra mediului de afaceri, precum:

  • înseamnă o impozitare disproporționată a marilor contribuabili care pune în pericol creșterea economiei, cu riscul ca unele companii șă își limiteze activitatea în țara noastră din cauza rentabilității reduse sau să migreze în alte țări ale Uniunii Europene;
  • pierderea competitivității în raport cu alte state, întrucât o astfel de impozitare a cifrei de afaceri este aproape inexistentă în țările dezvoltate (a se vedea sondajul FIC –Business Sentiment Index);
  • o existența la nivelul OCDE a Pilonului 2, transpus în legislația națională prin Legea nr.431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaţionale şi a grupurilor naţionale de mari dimensiuni, care este o formulă potrivită de a reduce riscul erodării bazei impozabile și al transferurilor de profit la nivelul grupurilor de întreprinderi multinaționale;
  • de exemplu, sectorul distribuțiilor de bunuri este unul din sectoarele cele mai afectate, având în vedere rata de profitabilitate foarte scăzută, între 0,47% și 3%, consecințele fiind închiderea unor afaceri, concedieri ale salariaților, eliminarea investițiilor, diminuarea activității, etc

„Eliminarea IMCA are impact pozitiv asupra mediului de afaceri, fiind încurajate investițiile, menținerea
sectoarelor de activitate cu marje reduse, cu efecte pozitive și asupra prețurilor pentru consumatori și asupra
concurenței în piață”, transmite Ministerul Finanțelor.

Efect sub așteptări

Ministrul Finanțelor Alexandru Nazare a recunoscut, miercuri, că IMCA a avut un efect sub așteptări din punct de vedere al încasărilor.

„La adoptarea IMCA ne așteptam la 5-7 miliarde încasări, avem 1,2 miliarde încasări. Este clar că această taxă nu și-a atins efectele și nici măcar nu a targetat zona de cheltuieli a multinaționalelor, care era sensibilă, ci a targetat toată activitatea lor economică. Nu trebuie să targetăm activitatea economică a multinaționalelor, multinaționalele trebuie să investească în România, trebuie să încurajăm și alte multinaționale să vină în România, să creeze plus-valoare, să creeze locuri de muncă. Dar, când vine vorba de cheltuieli cu afiliații, când vine vorba de cheltuieli de transfer, trebuie să plătească impozit pe profit în România”, a declarat Nazare.

El a mai precizat că, odată cu eliminarea impozitului pe cifra de afaceri (IMCA), se așteaptă de la companii să aibă o altă atitudine față de investiții în România.