Compania Stadler Polska, selectată de Ministerul bulgar al Transporturilor pentru livrarea de şapte trenuri cu etaj și 35 de automotoare, a renunţat la comandă. Acest lucru a fost anunțat oficial de către departamentul responsabil cu achiziționarea de material rulant nou în cadrul Planului de Redresare și Rezilienţă, conform căruia aproape 3 miliarde de leva au fost alocate în acest scop, scrie Kapital, potrivit Rador Radio România.
Astfel, în practică, pentru două din cele trei mega licitații ale ministerului nu vor fi livrate trenuri. A fost semnat un contract pentru cele șapte automotoare cu etaj, iar compania a fost clasată pe primul loc pentru a doua comandă.
„La Ministerul Transporturilor și Comunicațiilor s-a primit o scrisoare de la Stadler, prin care societatea notifică că, în baza art. 37, alin. 7 din contract, acesta urmează să fie reziliat, precum și o declarație prin care se retrage din procedura de livrarea a 35 automotoare”, relatează ministerul.
Rezilierea primului contract
Stadler Polska a solicitat rezilierea contractului, care a fost semnat la data de 26 aprilie 2024, având ca obiect „livrarea a şapte automotoare electrice cu etaj şi zero emisii, cu o capacitate de cel puţin 300 locuri, întreținere pe o perioadă de 15 ani și instruirea personalului”. Automotoarele respective sunt destinate zonelor suburbane din marile orașe, să servească drept căi ferate urbane – de exemplu în Sofia, Plovdiv etc. (tip S-bahn). Producătorul a fost selectat în urma negocierii directe și cu un preț de 300,5 milioane de leva și o perioadă de livrare de 26 de luni.
„Termenul inițial de depunere a garanției bancare de către antreprenor a fost de 30 de zile lucrătoare de la primirea notificării de finanțare garantată. După transmiterea unei cereri motivate de către Stadler, termenul a fost prelungit cu încă 52 de zile lucrătoare. Termenul de depunere a garanției bancare a expirat la 22 iulie 2024 și până în prezent nu a fost furnizat, ceea ce este o altă confirmare a refuzului companiei de a duce la îndeplinire contractul care i-a fost atribuit”, a scris ministerul.
„În decursul negocierilor dintre minister și Stadler, s-au depus multe eforturi pentru a se ajunge la soluții reciproc avantajoase, conform legii. Stadler a avut ultimatumuri, modificând chiar și sfera contractului, iar acestea au depășit cu mult cadrul de modificări neesențiale, care în sine sunt inadmisibile în temeiul Legii Achizițiilor Publice. Acesta este motivul pentru care nu au fost acceptate de minister. Decizia companiei de a rezilia un contract de furnizare deja încheiat, precum și de a se retrage dintr-o procedură – ambele de mare interes național, cât și public, nu corespunde unor bune relații comerciale. Cu toate acestea, suntem într-un dialog continuu cu Comisia Europeană și vom depune toate eforturile pentru a implementa pe deplin și la timp reforma în sectorul feroviar, prevăzută în Planul de Redresare și Rezilienţă”, a spus ministrul Gvozdeikov.
Nou câștigător de ultim moment
Pentru a încerca să iasă din situația privind cealaltă licitație pentru 35 de automotoare cu un singur etaj, cu minim 200 de locuri, Ministerul Transporturilor va trece eventual la semnarea unui contract cu compania clasată pe locul al doilea – compania poloneză Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA.
Stadler s-a clasat pe primul loc cu cel mai mic preț de 642,5 milioane de leva dintr-un total de patru oferte de preț ale companiilor invitate la negocierea directă. Oferta PESA Bydgoszcz este de 840 milioane de leva.
Cea mai mare licitație de 1,2 miliarde de leva pentru furnizarea a 20 de trenuri electrice mun pish – pull cu un singur etaj, care ating până la 200 km/h, cu o capacitate de cel puțin 300 de locuri și întreținere timp de 15 ani, rămâne fără o soluţie. Acesta este așa-numitul coloana vertebrală a rețelei de trenuri interurbane de mare viteză (InterCity). Comanda “a deraiat” în această primăvară, compania chineză CRRC Qingdao Sifang Co oferind preţul cel mai mic – 607 milioane de leva. Cu toate acestea, compania folosește subvenții de la stat de la statul chinez și acest lucru nu coincide cu politica de la Bruxelles.
În cele din urmă, compania chineză și-a retras oferta, iar comisia a decis că cea a celui de-al doilea participant, compania spaniolă Talgo, cu o ofertă de 1,2 miliarde de leva, nu a îndeplinit condițiile, iar în aprilie licitația a fost reziliată. La sfârșitul lunii iunie, ministrul bulgar al Transporturilor, Gheorghi Gvozdeikov, a anunțat că sunt în desfășurare negocieri cu Bruxelles-ul pentru înlocuirea actualului tip de trenuri cu unul care poate fi produs în termene mai scurte, dar nu există nicio evoluție în acest sens.
Astfel, conform Planului de Redresare şi Rezilienţă, după mulți bani pentru trenuri noi, Bulgaria este pe cale să cumpere doar 9 locomotive electrice de manevră. Contractul a fost încheiat cu firma Express Service din oraşul Ruse. Perioada de livrare este de 30 de luni, iar prețul – 10,5 milioane de leva. Cealaltă parte, mai scumpă, a comenzii (52 milioane de leva) pentru alte noua locomotive de manevră în depozite parțial electrificate, a fost reziliată la începutul anului. În acelaşi timp, în România vecină, sosesc primele trenuri dintr-un total de 62 de trenuri noi, cumpărate în cadrul aceluiași Plan de Redresare şi Rezilienţă, din nou de la o companie poloneză.