Primăria Iași a suspendat din nou licitația pentru întocmirea studiului de fezabilitate în ziua în care trebuiau deschise ofertele, relatează Ziarul de Iași, care notează că șansele pentru obținerea de fonduri pentru acest proiec scad vertiginos.
„Licitația a fost suspendată pentru că se prelungește termenul din nou până pe 7 februarie. Marți seară, șase operatori au transmis solicitări de prelungire”, a declarat Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al Primăriei Iași.
De asemenea, procedura pentru întocmirea studiului a fost lansată cu întârziere respectiv abia în luna noiembrie a anului 2024.
Totuși, proiectul trenului metropolitan a fost un subiect discutat în campaniile electorale, cu toate acestea nu au fost luate măsuri spre implementare. În vara anului 2024 a fost prezentat un studiu de prefezabilitate actualizat în baza unei documentații tehnice („studiu de soluții”) întocmită în anii anteriori.
Totodată, șansele de implementare devin tot mai scăzute în cazul în care amânarea continuă, astfel studiul de fezabilitate ar trebui întocmit în câteva luni, în condițiile în care termenul de depunere în vederea obținerii unei finanțări nerambursabile este finalul lunii iunie 2025.
„Timpul este scurt, într-adevăr, noi ne menținem obiectivul de a depune proiectul integral”, a declarat Eduard Boz, șeful Asociației Metropolitane de Transport Public Iași (AMTPI), asociație care va gestiona proiectul trenul metropolitan.
În vara anului trecut, AMTPI estima un necesar de finanțare de 270 milioane euro pentru înființarea trenului metropolitan la Iași, în condițiile în care 140 milioane euro din această sumă reprezintă achiziția de 10 trenuri moderne.
Cu toate acestea costurile reale vor fi cunoscute după întocmirea studiului de fezabilitate.
Documentația tehnică va lua în considerare, conform documentației de atribuire, o rețea de cale ferată existentă care va fi modernizată (55 km), la care va fi adăugat un tronson nou, între Aroneanu și Vlădiceni de 10,5 km care va fi făcut cu scopul de a asigura transport spre Aeroport. Traseele propuse vizează introducerea trenului metropolitan spre zone din Podu Iloaiei, Ungheni, Aroneanu, Holboca și Ciurea.
Potrivit studiului de prefezabilitate, proiectul mai cuprinde reabilitarea de gări, înființarea unor noi stații, amenajarea de treceri de cale ferate și construirea de pasaje supraterane.
Principalele lucrări vizează conexiunea Dacia – Canta și pasajul șoseaua Iași-Tomești.