Producătorul român de materiale de construcții Teraplast a realizat afaceri de 711 milioane de lei în 2022, în creștere cu 16% față de anul precedent. Profitul net a scăzut cu 64%, la 15,4 milioane de lei / În 2023, compania mizează pe proiecte din PNRR și Anghel Saligny / Planuri: o nouă fabrică și o nouă centrală fotovoltaică

teraplast fabrica Foto: Teraplast

Producătorul român de materiale de construcţii TeraPlast Bistriţa a anunțat miercuri că a încheiat anul 2022 cu afaceri de 711 milioane de lei, în creștere cu 16% față de 2021, însă profitul net a scăzut cu 64% față de rezultatul excepțional din anul precedent, la 15,4 milioane de lei.

Conform companiei, scăderea față de buget, dar și față de revizuirea de la 9 luni, a fost cauzată de schimbarea radicală a dinamicii piețelor materiilor prime ca efect colateral al războiului din Ucraina. Un alt impact l-au avut pornirea mai lentă a segmentului de Ambalaje flexibile și o performanță sub așteptări a segmentului Ferestre & Uși generată de întârzieri în transferarea costurilor de producție în piață.

„Tragem linie după un an dificil, plin de provocări care ne-au pus la încercare abilitățile de gestionare a situațiilor complexe. Deși unele segmente au performat la nivel record, rezultatul consolidat poartă amprenta perioadei pe care am parcurs-o. Am mers în continuare pe calea dezvoltării, în pofida contextului dificil, pentru a continua să livrăm creștere acționarilor noștri. Chiar dacă profitabilitatea a fost sub așteptări, avem baza pentru a livra rezultate odată cu începerea normalizării situației generale.” a declarat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast. „În acest moment considerăm că ce a fost mai greu a trecut, iar anul curent va aduce o revigorare, o reașezare, un context mai bun din perspectiva volatilității prețurilor, lucruri care pregătesc următoarea perioadă de creștere. Ne propunem creșteri pe toate segmentele și știm că efortul va fi susținut din partea echipei Grupului TeraPlast, așadar în condițiile actuale de predictibilitate suntem încrezători în atingerea bugetului.” a continuat Birta.

Astfel, cifra de afaceri a Grupului TeraPlast a crescut în 2022 cu 16% comparativ cu 2021, ajungând la 711 milioane de lei.  EBITDA s-a situat la 52,7 milioane de lei, în scădere cu 29% față de rezultatul anului precedent, ca urmare a volatilității prețurilor la materiile prime și a unui nivel sub estimări a lucrărilor de apă – canal finanțate din fonduri europene și bugetare. Segmentul Instalații & Reciclare – „motorul Grupului” – în ciuda celui mai provocator an din ultimii 5 ani, a reușit să depășească EBITDA record înregistrată în anul 2021. Acesta a generat circa 97% din EBITDA consolidat la nivelul Grupului pe fondul necesității unui timp sporit de ajungere la „breakeven” a unor investiții noi, menite să diversifice portofoliul de business-uri al Grupului.

Marja EBITDA s-a erodat pe parcursul anului și a ajuns la 7,4% la finalul anului 2022. Rezultatul a fost marcat în principal de provocările întâmpinate de segmentele Ferestre & Uși și Ambalaje flexibile, unde s-au resimțit întârzierile la indexarea prețurilor de vânzare, respectiv costurile mari de pornire și de pătrundere pe piață.

Segmentul Instalații și Reciclare a păstrat un trend pozitiv comparativ cu rezultatul record din 2021: EBITDA s-a îmbunătățit sensibil în sumă absolută și a ajuns la 51 milioane de lei. Marja EBITDA a rămas solidă, 10,4% pentru întreg anul 2022.

Cifra de afaceri a acestui segment s-a majorat cu 20% comparativ cu 2021, până la 488 milioane de lei. Deși cifra de afaceri a segmentului Instalații a crescut datorită inflației, volumele au stagnat raportat la 2021, ceea ce a generat presiuni pe marjă, respectiv transferul parțial al costurilor în piață. Obiectivul atins în anul 2022 a fost consolidarea cotei de piață, poziția de lider fiind esențială în vederea fructificării oportunităților de afaceri odată ce activitatea în domeniu își va reveni.

Segmentul Granule și Reciclare s-a confruntat cu o situație atipică în piață, cu apariția unor factori perturbatori, imposibil de anticipat. Pe fondul costurilor mărite cu energia din Uniunea Europeană au apărut diferențe semnificative de cotații între materiile prime din UE, inclusiv România, și cele din afara Uniunii Europene. Acest climat, a pus presiune pe marje, însă Grupul s-a concentrat pe conservarea cotei de piață și menținerea poziției de lider pe acest segment. Contextul a lăsat urme în evoluția cifrei de afaceri a segmentului Granule și a determinat o reducere a EBITDA cu 53% față de 2021. Marja s-a menținut la un nivel de 10,1%, peste media TeraPlast.

Linia de business Ferestre & Uși, gestionată de TeraGlass, a avut o cifră de afaceri în creștere cu 30%, venită inclusiv din creșterea volumelor de vânzări. Segmentul s-a confruntat cu prețuri ale materiilor prime aflate în creștere accelerată, cele mai mari influențe putându-se simți la profilele de PVC și la sticlă. Capacitatea Grupului de a transfera pe lanțul valoric aceste costuri a fost limitată în condițiile în care clienții sunt marile lanțuri de bricolaj ale Europei, cu o putere considerabilă de negociere. Ca urmare, marjele au avut de suferit, iar EBITDA pentru această linie de business a cunoscut o contracție de 65% față de 2021.

Segmentul de Ambalaje flexibile a fost puternic grevat de lipsa unei încărcări optime a liniilor. Cantitățile produse în 2022 sunt la jumătate față de capacitatea de producție. Costurile de omologare, traduse în șarje mici de producție, au contribuit de asemenea la ineficiența liniei de business. Rentabilizarea acestei noi divizii în cadrul Grupului necesită mai mult timp decât estimările inițiale. Cu toate acestea, în a doua jumătate a anului 2022 s-au omologat unele produse industriale și au intrat în vigoare contracte cu marile lanțuri de retail, inclusiv pe piețe externe, ceea ce indică un trend crescător.

Profitul net al anului 2022 a fost de aproape 15,4 milioane de lei, în scădere cu 64% față de rezultatul excepțional din anul precedent. Evoluția a fost determinată pe de o parte de costurile cu amortizarea, pe fondul creșterii bazei de active a Grupului în urma investițiilor mari realizate și, pe de altă parte, de creșterea ratelor dobânzilor la lei, ceea ce pentru Grup a însemnat o cheltuială suplimentară de 8,3 milioane lei în 2022 față de 2021.

Compania amintește că a finalizat investiții în sumă de 219 milioane de lei în perioada 2021-2022, care se adaugă celor realizate în ultimii ani cu scopul de a diversifica domeniul de activitate, amprenta geografică a Grupului, de a crește independența energetică și pentru substituirea materiilor prime virgine cu material reciclat.

Pentru anul 2023, Grupul TeraPlast țintește creșteri semnificative ale performanței financiare, estimând o accelerare a lucrărilor de infrastructură așteptată cel târziu la începutul T3/2023.

Buget 2023  
mii lei Total Grup Instalatii & Reciclare Granule & Reciclare Ferestre & usi Ambalaje flexibile  
Cifra de afaceri 847.759 543.279 148.421 68.721 87.338
% vs 2022 19% 11% 18% 22% 117%
           
EBITDA 75.006 54.470 13.493 3.487 3.556
% vs 2022 42% 7% 6% n/a n/a
Marja EBITDA 8,8% 10,0% 9,1% 5,1% 4,1%  

 

„Am învățat din lecțiile anului 2022 cu privire la prognozarea în condiții de impredictibilitate economică, având permanent obiectivul de a excela în rezultate prin comparație cu anul 2021 care a reprezentat recordul absolut la nivel de Grup. Prin urmare, bugetul anului 2023 rămâne provocator și țintim ușoara depășire a recordului EBITDA înregistrat de Grup în 2021, bazându-ne și pe normalizarea segmentelor de business menite să diversifice afacerile noastre. Ne așteptăm la o îmbunătățire a domeniului nostru de activitate în a doua parte a anului 2023”, a concluzionat Ioana Birta.

Conform companiei, rezultatele consolidate în 2023 vor fi în ameliorare pe fondul reducerii volatilității prețurilor. Cifra de afaceri va crește din majorarea volumelor.

Teraplast estimează că segmentul Instalații și Reciclare va beneficia, începând cu a doua jumătate a anului, de un efect pozitiv al intrării în faza de execuție a proiectelor din Programul Anghel Saligny și a celor rămase în cadrul POIM. Demararea lucrărilor de infrastructură va duce la depășirea volumelor record din 2021.

Segmentul Instalații și Reciclare va beneficia, începând cu a doua jumătate a anului, de un efect pozitiv al intrării în faza de execuție a proiectelor din Programul Anghel Saligny și a celor rămase în cadrul POIM. Demararea lucrărilor de infrastructură va duce la depășirea volumelor record din 2021.

TeraGlass, prin segmentul Ferestre și uși, are în vedere un impact pozitiv în urma demarării proiectelor din PNRR privind eficiența energetică a clădirilor, cu un potențial la nivelul întregii piețe de 2 miliarde de lei. Pe acest segment Grupul anticipează o scădere a prețului mediu și o creștere a volumelor. Profitabilitatea se va îmbunătăți pe fondul dispariției presiunilor de creștere a prețurilor materiilor prime. Pe de altă parte, va exista un impact nefavorabil din cauza creșterii salariului minim în construcții.

Segmentul de ambalaje flexibile va înregistra o creștere a volumelor ca urmare a depășirii fazei de ramp-up, a lărgirii bazei de clienți și a creșterii cererii. În 2023, EBITDA la nivel de segment va intra în teritoriul pozitiv.

Grupul TeraPlast afirmă că va continua investițiile în anul 2023. Este vorba despre suma totală de 102 milioane de lei, din care cele mai importante proiecte vizează o nouă fabrică pentru producția de folii stretch și o nouă centrală fotovoltaică.

Bugetul prezentat pentru anul 2023 nu include efectele determinate de eventuale fuziuni/achiziții.

Foto: Teraplast

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *