Germania ar face bine să nu mai pună piedici Transgaz (operatorul Sistemului Național de Transport Gaze) și, prin extenso, României, și să permită finanțări din Fondul de Modernizare al UE, unde nemții au multă influență, a spus directorul Trasngaz, Ion Sterian, într-o intervenție la Antena 3 CNN.
Directorul a făcut acest comentariu într-o intervenție mai lungă ce viza investițiile făcute în dezvoltarea SNT, dintre care cea mai importantă ar fi construcția gazoductului Tuzla – Podișor, care va face evacuarea în sistem a gazelor ce vor fi extrase din Marea Neagră de Petrom și Romgaz. Reamintim aici că, pentru acest proiect și pentru altele din Oltenia (pentru care insistase foarte mult fostul ministru al Energiei, Virgil Popescu – n.r.), România aplicase pentru includerea lor la finanțare – sute de milioane de euro în cadrul Fondului pentru Modernizare, demers care a fost refuzat de Comisia Europeană. La acel moment, Sterian s-a lansat într-o tiradă împotriva Comisiei spunând, printre altele, că nu înțelege de ce refuză să finanțeze tocmai un proiect de infrastructură care beneficiază întregii Europe, în încercarea ei de a se aproviziona din surse alternative de gaze decât cele rusești. Directorul Transgaz spunea atunci că oricum va dezvolta respectivele proeicte, dar că va trebui să apeleze la bănci comerciale pentru împrumuturi, ceea ce va urca costul investiției.
„Gazoductul de la Băcia la Mintia va asigura volumul de gaze pentru centrala de la Mintia. Noi până la sfârșitul lunii mai anul viitor vom finaliza acest gazoduct de 700 de mm care va asigura volumele de gaze necesare, circa 2,5 miliarde de metri cubi la o centrală care va fi cea mai mare centrală electrică pe gaze în ciclu combinat cu hidrogen și pe cogenerare din Europa. Următoarea, contrar așteptărilor mele și a politicilor pe care le-am văzut, va fi Germania care va construi o centrală de 2400 megawați pe gaz. Și aici mă aștept de la Germania să fie mai flexbilă la Fondul de Modernizare unde e stat membru cu statut de observator, să nu ne mai pună atâtea piedici și condiționări că ceea ce fac ei, facem și noi pentru infrastructura necesară, pentru mărirea capacităților de transport gaze, în special pe coridorul vertical. Coridorul vertical este o concepție a Transgaz, pe care o promovez din anul 2016”, a spus acum Sterian.
În ceea ce privește stadiul „Autrostrăzii Gazului” Tuzla – Podișor, Transgaz dă detaliile la zi: „…prima sudură care s-a executat a fost la data de 10 noiembrie. Primul lot de 60 de kilometri s-a finalizat și la sfârșitul anului, gazoductul va fi finalizat. Și aici este vorba de un gazoduct de 308 kilometri cu conducte de diametru de 1200 de mm și 1000 de mm cu o capacitate de 12 miliarde de metri cubi, va fi finalizat la sfârșitul anului, iar de la 1 iulie anul viitor va fi funcțional și operațional.”
Dacă Tuzla – Podișor va fi operațional de la jumătatea lui 2025, atunci înseamnă că va putea primi miliardele de metri cubi ce vor fi extrase din Neptun Deep, de la sfârșitul lui 2026 – începutul lui 2027. Neptun Deep, proiect al Petrom, ca operator de zăcământ, și Romgaz este cea mai mare investiție în energie a României. De aici vor putea ieși, la perioada de maturitate, adică din 2030, peste 7 miliarde metri cubi. Statul român are drept de preempțiune la achiziționarea acestor cantități.