În luna iulie, un Tesla Cybertruck a fost autorizat pentru a fi utilizat pe drumurile publice ca un singur import în Republica Cehă. Acest lucru a provocat acum critici din partea organizațiilor europene de siguranță rutieră, scrie Electrive.
Într-o scrisoare deschisă adresată ministrului ceh al transporturilor, Martin Kupka, acestea susțin că Cybertruck este potențial periculos pentru ceilalți participanți la trafic din cauza dimensiunilor și a designului său. Printre semnatari se numără Antonio Avenoso, director executiv al Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor, André Sobczak, secretar general al Eurocities, Barbara Stoll, director senior al Clean Cities, William Todts, director executiv al Transport & Environment, Karen Vancluysen, secretar general al POLIS – Cities and Regions for Transport Innovation, Geert van Waeg, președinte al Federației Internaționale a Pietonilor și Jill Warren, director executiv al Federației Europene a Bicicliștilor.
Criticile specifice se referă la masa maximă declarată a Cybertruck, despre care scrisoarea afirmă că nu ar fi putut trece legal de procesul de aprobare: „Susținem că nivelul de manipulare cu privire la masa maximă declarată a Cybertruck este ilegal. De asemenea, susținem că nu există nicio modalitate legală de a omologa și de a înregistra un Cybertruck în UE ca vehicul ușor de transport marfă, deoarece acesta nu trece testul relevant potrivit căruia capacitatea de transport marfă a unui astfel de vehicul să fie egală sau mai mare decât capacitatea sa de transport persoane”.
Absorbția de impact a fost, de asemenea, menționată în scrisoare ca fiind periculoasă pentru trafic: „Absorbția inexistentă sau inadecvată în caz de coliziune a Cybertruck prezintă riscuri inacceptabil de mari pentru toți ceilalți utilizatori ai drumului. Din cauza sistemului de autocertificare care funcționează în SUA, Cybertruck nu a fost niciodată testat la coliziune de către vreo autoritate publică.”
Masa listată este declarată de Tesla ca fiind de 4 tone, cu unele diferențe între variantele de model, însă, în documentația prezentată autorităților cehe, aceasta a fost listată ca fiind de maximum 3,5 tone. În plus, clasificarea ca vehicul de transport marfă ușor este bizară, deoarece regulamentul UE prevede că „capacitatea de transport marfă a vehiculului trebuie să fie egală sau mai mare decât capacitatea sa de transport persoane, măsurată cu ajutorul unui test bazat pe greutate”.
Scrisoarea prezintă, de asemenea, calculul exact care dovedește acest lucru.
În plus, a fost identificat un proprietar al unui Cybertruck în Republica Cehă, care a condus până în Slovacia, ceea ce ar putea face ca Republica Cehă „să devină un canal secret pentru transbordarea acestor vehicule periculoase către alte state membre”.
În scrisoare, semnatarii îl imploră pe ministru să reexamineze înregistrarea și să explice cum au fost făcute neconcordanțele. Între timp, ar trebui suspendat accesul Cybertruck la autorizația de circulație pe drumurile publice.