Profitul BRD a scăzut în prima jumătate a anului cu aproape 10% față de aceeași perioadă a anului trecut

BRD Sursa foto: Inquam Photos / Liviu Florin Albei

BRD a obținut în prima jumătate a anului un profit net de 694 milioane lei, în scădere cu aproape 10% față de cele 768 milioane lei în S1 2023. Venitul net bancar al Grupului BRD a crescut cu 5,7% comparativ cu aceeași perioadă din 2023, ridicându-se la 1.968 milioane lei.

Grupul a publicat evoluția principalilor indicatori comerciali și financiari ai BRD Groupe Société Générale la 30 iunie 2024, la nivel consolidat, în conformitate cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară (IFRS):

Grupul raportează o activitate semnificativă de finanțare a companiilor (+22,3% în dinamică anuală), determinată de performanța robustă atât pe segmentul IMM-urilor (+14,3% în dinamică anuală), cât și al companiilor mari (+26,9% în dinamică anuală). Banca anunță și un nivel record al creditelor acordate persoanelor fizice, 5,2 miliarde lei în S1 2024, +51% față de aceeași perioadă a anului trecut

De asemenea, rata creditelor neperformante în jurul nivelului minim record (2,2%), rată confortabilă de acoperire a creditelor neperformante (77%).

“În prima jumătate a anului, BRD a obținut o performanță comercială puternică pe toate segmentele de business. Portofoliul nostru de credite a crescut cu +14% în termeni anuali, bazându-se pe o contribuție puternică atât din partea segmentului companii, cât și a celui de retail. Finanțările noi în cadrul IMM Plus au atins 3 miliarde lei în S1 2024, semnificativ peste perioada similară a anului trecut. Creditarea pe segmentul companiilor mari a menținut, de asemenea, o creștere impresionantă, de 27% în termeni anuali, datorită parteneriatului puternic și recunoașterii valorii pe piațăȚ, a transmis compania.

Soldul creditelor nete ale Grupului BRD, inclusiv creanțele din leasing, a ajuns la 45 miliarde RON la sfârșitul lunii iunie 2024, reflectând o creștere de două cifre, de +14% in termeni anuali, depășind performanța pieței, determinată în principal de activitatea excelentă pe segmentul corporate, în timp ce creșterea creditării pe segmentul retail a continuat să accelereze.

Pe segmentul retail, soldul creditelor nete a crescut cu +8,5% an/an la finalul lunii iunie 2024, cu o contribuție solidă atât din partea persoanelor fizice, cât și a clienților companii mici, demonstrând orientarea puternică a BRD către client. Volumele de credite nou acordate persoanelor fizice au înregistrat o creștere record, ajungând la 5,2 miliarde de lei (+51% an/an în S1 2024), susținută de cifre solide atât pentru creditele de consum (+38% an/an în S1 2024), cât și pentru creditele pentru locuințe (+68% an/an în S1 2024). Întreprinderile mici au contribuit, de asemenea, la creșterea segmentului, soldul creditelor nete înregistrând un avans de +46,1% an/an la sfârșitul lunii iunie 2024, ca urmare a îmbunătățirii proceselor de creditare și a ofertei de produse, dar și a performanțelor bune în cadrul programelor guvernamentale.

În prima jumătate a anului, venitul net bancar al Grupului BRD a crescut cu 5,7% comparativ cu aceeași perioadă din 2023, ridicându-se la 1.968 milioane lei. Veniturile nete din dobânzi, principalul factor care a contribuit la creștere, au marcat un avans de 7,3% an/an în S1 2024, având în vedere o activitate comercială dinamică pe toate segmentele de activitate, oarecum temperat de costul mai ridicat al finanțării. Veniturile nete din comisioane au crescut cu 6,5% față de anul trecut, în principal datorită intensificării activității cu cardurile, creșterii numărului de transferuri și contribuției mai mari din partea serviciilor de custodie și brokeraj, pe fondul participării active în cadrul campaniilor Fidelis. În timp ce utilizarea canalelor digitale este în continuă creștere, veniturile din tranzacțiile cu numerar au continuat să scadă. Alte venituri bancare (-7,9% în dinamică anuală) au fost influențate în principal de constituirea unui provizion limitat excepțional în T1 2024 și de modificarea metodei de evaluare a portofoliului de credite a BRD Finance, la valoarea justă în T2 2024, în timp ce activitatea de tranzacționare și-a menținut  contribuția pozitivă la venituri.

Cheltuielile operaționale au crescut cu 8,9% față de anul trecut în S1 2024, evoluție determinată în principal de noua taxă pe cifra de afaceri, costurile cu personalul și efectul de bază legat de diminuarea contribuției cumulate la fondurile de garantare a depozitelor și de rezoluție în T2 2023. Pe o piață competitivă a talentelor, costurile cu personalul au crescut cu +7,0% an/an, comparativ cu S1 2023, determinate de salarii fixe mai mari și de alte ajustări ale pachetelor de compensații si beneficii. Pentru anul 2024, contribuția cumulată la Fondul de Garantare a Depozitelor și la Fondul de Rezoluție a fost redusă la 43,5 milioane lei, de la 68,1 milioane lei în 2023. Cu toate acestea, impactul pozitiv al acestei reduceri de costuri a fost anulat de departe de noua taxă de 2% din cifra de afaceri, în valoare de 61,8 milioane RON pentru S1 2024 (calculată și plătită trimestrial pe baza rezultatelor efective). Creșterea categoriei „alte costuri” reflectă, în principal, creșterea cheltuielilor IT ce susțin progresul pe harta noastră digitală.

Venitul operațional brut al Grupului BRD a ajuns la 940 milioane RON în S1 2024 (+2,4% față de S1 2023), iar raportul cost/venit a crescut integral ca urmare a noii taxe (52,2% în S1 2024 față de 50,7% în S1 2023). Excluzând impactul taxei, raportul cost/venit s-a îmbunătățit de la 50,7% în S1 2023 la 49,1% în S1 2024.