Guvernul a publicat proiectul de ordonanță de urgență prin care se pregătește să șteargă 50% din datoria principală și dobânzile și penalitățile pentru persoanele fizice care au datorii sub 5.000 lei și aleg să le plătească, despre care Economedia relata AICI. Iar pentru persoanele care au datorii mai mari de 5.000 lei, Guvernul va șterge 25% din principal și accesoriile, pentru cei care aleg să le plătească.
În ce privește firmele cu datorii, acestea pot beneficia de amnistie integrală a dobânzilor și penalităților dacă plătesc datoria.
De asemenea, firmele care nu înregistrează datorii vor primi din oficiu, adică automat, o bonificație de 3% din impozitul pe profit sau venit (microîntreprinderi) la termenul scadent de plată.
Conform inițiatorilor proiectului de OUG, la 31 iulie 2024, 705.432 contribuabili persoane fizice, înregistrează obligații fiscale principale restante sub plafonul de 5.000 lei, în cuantum de 0,6 mld. lei, din care 0,45 mld. lei reprezintă obligații fiscale principale, iar 0,15 mld. lei reprezintă obligații fiscale accesorii.
Vezi aici: Proiectul Ordonanță de urgență pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normativ
Nota de fundamentare arată că, în contextul actual, “având în vedere faptul că, gradul de recuperare a
arieratelor este destul de scăzut, iar volumul creanțelor bugetare neîncasate la buget este de aproximativ 175 mld.lei, măsurile de executare silită nu sunt o soluție pentru susținerea mediului de afaceri, se impune adoptarea unor măsuri care să permită o mai bună colectare a creanțelor bugetare și care să nu antreneze efectul de neplată a datoriilor față de bugetul de stat”.
Astfel, ținând cont de contextual macroeconomic al unei creșteri economice de 0,1% din PIB, de ritmul scăzut al colectării creanțelor bugetare, de ritmul de creștere al cheltuielilor publice dar și de ținta de deficit bugetar asumată de 5% din PIB pentru anul 2024 se impun o serie de categorii de măsuri :
Măsuri pentru acordarea facilității fiscale constând în anularea unor obligații accesorii, măsuri pentru monitorizarea cheltuielilor publice, flexibilizarea alimentării Fondului de Rezervă Bugetară;
Conform OUG, se propun următoarele facilități fiscale:
I – A. Anularea tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF, cu următoarele condiţii:
– stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv;
– stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale. și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
– depunerea tuturor declaraţiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
– depunerea, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, a cererii de
anulare a accesoriilor, sub sancțiunea decăderii.
B. Anularea tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declarație rectificativă, cu scadenţă anterioară datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF, cu următoarele condiţii:
– declaraţia rectificativă să fie depusă începând cu data de 1 septembrie 2024 până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
– obligaţia individualizată în declaraţia rectificativă să fie stinsă până la aceeaşi dată;
– stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
– depunerea tuturor declaraţiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024 ;
– depunerea cererii de anulare a accesoriilor până la data de 25 noiembrie
2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.
C. Anularea tuturor accesoriilor, aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv și stinse până la această dată, cu următoarele condiții:
– obligațiile bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, au fost stinse până la această dată;
– stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
– depunerea tuturor declaraţiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la
data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de
data de 25 noiembrie 2024;
– depunerea cererii de anulare a accesoriilor până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.
Astfel, prin măsura propusă se permite anularea accesoriilor aferente unor
obligații bugetare principale ce au fost stinse până la data de 31 august 2024
inclusiv, dacă aceste accesorii sunt calculate prin acte administrativ fiscale
comunicate de organul fiscal.
D. Anularea tuturor accesoriilor, aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă ca urmare a controlului fiscal, care este în curs de derulare la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgență, cu următoarele condiții:
– diferențele de obligații bugetare principale să fie achitate în termenul de plată stabilit prin decizia de impunere;
– cererea de anulare a accesoriilor să fie depusă în 90 de zile de la data comunicării deciziei de impunere, sub sancțiunea decăderii.
Anularea accesoriilor se aplică in condițiile anterior menționate şi pentru:
a) diferențele de obligații bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la 31 august 2024 inclusiv, stabilite de organul fiscal competent prin decizie de impunere emisă și comunicată până la data intrării în vigoare ordonanței de urgență, ca urmare a unui control fiscal;
b) obligațiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la 31 august 2024, stabilite prin decizie de impunere emisă din oficiu de organul fiscal sau prin declarație de impunere depusă cu întârziere de către contribuabil, în perioada 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024.
ANULAREA UNOR OBLIGAȚII FISCALE PRINCIPALE ÎN CAZUL PERSOANELOR FIZICE
O altă facilitate fiscală prevede ca în cazul debitorilor, persoane fizice, inclusiv cele care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere și care înregistrează obligații bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv în cuantum mai mic de 5.000 lei
inclusiv, stinse în procent de 50% până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, să se acorde: – anularea unui procent de 50 % din obligațiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv; – anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.
“Prin această măsură fiscală se are în vedere impulsionarea achitării voluntare de către contribuabili persoane fizice, a obligațiilor fiscale cu o valoare nesemnificativă, ținând cont de faptul că statul român trebuie să-și axeze atenția asupra celor care prezintă un risc fiscal ridicat de neplată din perspectivă
bugetară”, se arată în nota de fundamentare.
În acest context, la data de 31 iulie 2024, un număr de 705.432 contribuabili persoane fizice, înregistrează obligații fiscale principale restante sub plafonul de 5.000 lei, în cuantum de 0,6 mld. lei, din care 0,45 mld. lei reprezintă obligații fiscale principale, iar 0,15 mld. lei reprezintă obligații fiscale accesorii.
În cazul debitorilor persoane fizice, inclusiv cele care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere și care înregistrează obligații bugetare restante la data de 31
august 2024 inclusiv în cuantum mai mare de 5.000 lei, stinse în procent de 75 % până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, să se acorde: – anularea unui procent de 25% din obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv; – anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.
Raportat la această facilitate fiscală, inițiatorii proiectului de OUG precizează că 122.311 contribuabili persoane fizice înregistrează obligații fiscale principale restante al căror cuantum depășește plafonul de 5.000 lei. Astfel, cuantumul obligațiilor fiscale restante la data de 31 iulie 2024 datorate de contribuabilii persoane fizice care se încadrează în această condiție se ridică la 6,1 mld. lei, din care 4,2 miliarde de lei reprezintă obligații fiscale principale, iar 1,9 mld. lei sunt obligații fiscale accesorii.