Asociația Construim România susține că modificarea de traseu cu 18 kilometri pentru Autostrada A13 Brașov–Bacău, prezentată luna trecută de CNIR, va crește costurile acesteia cu circa jumătate de miliard de euro. În schimb, ONG-ul propune o variantă de traseu care reduce semnificativ lungimea totală în comparație cu modificările adus de CNIR.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Asociația amintește că în data de 24.10.2025, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a prezentat o variantă modificată a traseului autostrăzii A13, în zona Brașov–Sfântu Gheorghe. Potrivit CNIR, „noua variantă de traseu, propusă ca urmare a constrângerilor identificate, modifică traseul cu aproximativ 12 kilometri și prevede proiectarea unui tunel cu o lungime de 600 de metri în zona protejată Dealul Cetății–Lempeș”.
În replică, Asociația Construim România arată că modificarea presupune în realitate aproximativ 18 km suplimentari pe traseul principal al autostrăzii.
“CNIR pare să fi scăzut din calcul un racord care se scurtează, însă lungimea efectivă pentru utilizatorii autostrăzii crește cu 18 km. Noul traseu implică un ocol amplu spre sud-est, fără a extinde aria de deservire a localităților, și intersectează o arie protejată, care ar urma să fie traversată printr-un tunel. Justificarea prezentată de CNIR se referă la existența unui poligon militar situat pe raza localității Hărman.”
Asociația Construim România consideră că că această variantă ridică probleme semnificative care necesită reanalizare.
“La costurile actuale de 20–30 milioane €/km, cei 18 km suplimentari reprezintă un impact financiar considerabil, apropiat de jumătate de miliard de euro. În completarea acestei estimări, menționăm și alte efecte relevante:• un tunel de 600 m într-o zonă protejată presupune o durată de execuție mai mare;• costuri suplimentare de întreținere pentru cei 18 km adiționali;• consum crescut de combustibil și uzură suplimentară a vehiculelor, cu impact direct asupra emisiilor – la un trafic de aproximativ 20.000 de vehicule/zi, acest efect se poate traduce în circa 36 milioane €/an doar în cheltuieli cu combustibilul, la prețurile actuale;• un timp de parcurs mărit cu aproximativ 10 minute per vehicul, ceea ce însumează peste 1.200.000 de ore anual, cu impact economic semnificativ asupra operatorilor de transport. Precizăm că atât reglementările naționale, cât și cele europene prevăd selectarea variantei de traseu cu cea mai ridicată eficiență economică, atât în etapa de construcție, cât și în perioada de exploatare.”


Autostrada A13 Sibiu – Brașov – Bacău
Lungime: 300 km (estimat).
Stadiu execuție, potrivit 130km.ro: în exploatare (0%); în execuție (23%); planificat (77%).
Autostrada A13 este o autostradă propusă pe Sibiu – Făgăraș, iar mai departe Făgăraș – Brașov – Bacău.
| Tronson | Stadiu | Deschidere |
| I.Sibiu – Fagaras | In executie | 2027 |
| II.Restul traseului | Planificata | – |
I. Sibiu – Făgăraș
Stadiu: În execuție
Lungime: 68,04 km
Termen de deschidere: 2027
Această secțiune este împărțită în patru loturi, astfel:
Lot 1 Boița (A1) – Avrig/Mârșa (DJ105G), 14,25 km. Constructor desemnat în septembrie 2023: MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET, preț: 1,90 miliarde lei (fără TVA), durată proiectare: 12 luni, durată execuție: 36 luni. Contract semnat în noiembrie 2023. Termen de deschidere: 2027.
Lot 2 Avrig/Mârșa – Arpașu de Jos, 19,92 km. Constructor desemnat în octombrie 2023: MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S., preț: 1,54 miliarde lei (fără TVA), durată proiectare: 12 luni, durată execuție: 36 luni. Contract semnat în noiembrie 2023. Termen de deschidere: 2027.
Lot 3 Arpașu de Jos – Sâmbăta de Sus, 17,61 km. Constructor desemnat în iunie 2023: MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S., preț: 1,77 miliarde lei (fără TVA), durată proiectare: 12 luni, durată execuție: 36 luni. Contract semnat în august 2023. Termen de deschidere: 2027.

Sursa foto: Facebook/ Compania Națională de Investiții Rutiere