Începe recepția lucrărilor pe Centura Zalău, un drum de 5,5 kilometri cu o bandă pe sens, primul șantier chinezesc din România, demarat în 2020. Lucrările trebuiau să fie gata deja din martie 2023.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

„Veste bună pentru darea în trafic a Variantei Ocolitoare a Municipiului Zalău!

Sunt zile decisive pentru finalizarea acestui proiect. Astăzi, prin decizia directorului general al Companiei Naționale de Drumuri, a fost desemnată echipa care va realiza inspecția tehnică a lucrărilor executate în cadrul acestui proiect și care în perioada 4-6 noiembrie se va afla pe teren.

Conform procedurilor, această etapă este obligatorie înainte de darea în trafic a acestui obiectiv major de infrastructură.

Ne aflăm pe ultima sută de metri, iar Compania de Drumuri, împreună cu antreprenorul, au obligația să găsească cele mai bune soluții pentru a închide acest proiect.

VO Zalău este un proiect care a trenat prea mult timp din anul 2020 de când l-am deblocat.

Nicio întârziere nu mai poate fi acceptată!“, a transmis fostul ministru al Transporturilor Lucian Bode.

Centura municipiului Zalău a fost prima şosea nouă din România care s-a făcut cu un constructor din China.

Contractul cu o valoare de 186 milioane de lei a fost atribuit încă din vara anului 2020 Asocierii SINOHYDRO CORPORATION LIMITED (CHINA) – SC GOOD PROOD S.R.L.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Ulterior, în 2021, România a adoptat o lege prin care a decis să excludă companiile din China de la licitațiile publice pentru proiecte de infrastructură. Decizia de atunci s-a putut însă aplica doar noilor proceduri de achiziții publice lansate după acel moment.

Lucrările la Centura Zalău, un drum cu o lungime de numai 5,5 kilometri, au început în aprilie 2021 și trebuiau să fie gata deja din martie 2023. Ele sunt aproape gata acum, după mai mult de patru ani.

Compania din China a asigurat managementul pe şantier şi utilajele specializate, în timp ce forţa de muncă a venit din plan local. De asemenea, şi unele utilaje au fost închiriate din ţară.

Pe acest șantier a existat și o slabă mobilizare a constructorului, dar și alunecări de teren, iar Ministerul Transporturilor și CNAIR nu au pus presiune pentru ca lucrările să respecte graficul. A existat o vizită a autorităților pe șantier în anul 2023, dar ritmul lucrărilor a continuat să fie slab. Proiectul s-a lovit de asemenea și de întârzieri birocratice cu exproprierile, scoaterea din circuitul forestier și autorizația de construire. În plus, în 2023, partenerul român din asociere a realizat o cifră de afaceri de puțin peste 2.500 lei și a înregistrat o pierdere de peste 133 mii lei.

Parchetul European (EPPO) condus de Laura Codruța Kovesi a derulat în 2024 31 de percheziții în mai multe locații, în cadrul unei anchete privind posibile fraude în legătură cu lucrările la șoseaua de centură a municipiului Zalău, finanțate cu 37 de milioane de euro din fonduri UE. CNAIR a transmis că oferă „tot sprijinul necesar organelor judiciare”.

EPPO transmitea că „există suspiciuni că subcontractanții au conlucrat cu antreprenorul pentru a prezenta documente false care să ateste că lucrările au fost finalizate cu succes. Conform anchetei, lucrările nu au respectat cerințele de calitate. De asemenea, există suspiciuni că reprezentanții beneficiarului (CNAIR) nu au efectuat controale adecvate”.

Proiectul de proiectare și execuție a Centurii Zalău este finanțat prin Fondul European de Dezvoltare Regională și Coeziune, în valoare de 37 de milioane de euro. Beneficiarul fondurilor este CNAIR.