Anunțul referitor la disponibilizări a fost făcut într-o conferință comună de presă la care au participat directorul general al companiei, Sofien Lamiri, și reprezentantul administratorului judiciar CITR, Florin Constantin.
„Prima măsură imediată a fost să aducem capital. Singura modalitate era să vinzi activele neesențiale. Ne-au adus niște bani, am încheiat contracte noi. 1.430 de angajați erau inițial. Conducerea companiei anunță astfel, cu regret, disponibilizările, administratorul judiciar făcând mențiunile că a făcut tot ce a putut și a luat toate măsurile premergătoare înainte de a se ajunge la această decizie”, a declarat Florin Constantin în conferința de presă transmisă de focuspress.ro.
Administratorul judiciar susține că nu sunt salarii neplătite în prezent, iar disponibilizarea propriu-zisă va avea loc în februarie-martie și va viza 295 de angajați din toate departamentele.
„Am reușit să luăm proiecte noi de reparații, dar banii care vin sunt mai puțini decât banii care ies. Am încercat foarte mult să preluăm proiecte mari. Am fost în negocieri și am discutat, însă proiectele mari au nevoie atât de capital mare, cât și de prefinanțare”, a transmis și directorul general al companiei, Sofien Lamiri.
Acesta a anunțat că sunt purtate discuții cu instituții financiare pentru a securiza astfel de investiții, dar „timpul merge împotriva noastră”.
Joi, 28 noiembrie, Adunarea Generală a Acționarilor din Șantierul Naval 2 Mai Mangalia (2MMS) a luat o decizie extremă: rezilierea contractului de asociere încheiat în urmă cu șase ani, pe 9 noiembrie 2018, între 2MMS și Damen Holding. Partenerul olandez, care deține 49% din șantierul care îi poartă numele, fusese notificat de această intenție pe 2 octombrie.
„Este o strategie de apărare a statului român”, a declarat pentru Europa Liberă ministrul Economiei, Radu Oprea, întrebat de ce e reziliat contractul. Controlat în proporție de 98% de Ministerul Economiei, Șantierul Naval 2 Mai Mangalia este acționar cu 51% în Damen Mangalia.
Decizia vine în urma unei discuții purtate între Arnout Damen, CEO al Damen Shipyards Group, și premierul Marcel Ciolacu. Întrevederea a fost confirmată pentru Europa Liberă atât de surse din conducerea șantierului naval, cât și de înalți reprezentanți ai Guvernului României.
Rezilierea vine într-un moment extrem de delicat: Damen Mangalia este în insolvență, iar de la începutul lunii decembrie nu mai are nicio lucrare de executat. Nici măcar repararea vreunei nave.
Deținut în proporție de 51% de statul român, prin Ministerul Economiei, și de 49% de compania olandeză Damen, șantierul din Mangalia a fost inundat în primăvară de un val de cereri de recuperare a unor datorii de sute de milioane de euro. Cele mai multe sunt cerute de companii din Grupul Damen.
Context
Pe 19 iunie, Tribunalul Constanţa a deschis procedura de insolvenţă a companiei Damen Mangalia, după ce grupul olandez Damen a cerut falimentul șantierului naval. Casa de insolvență CITR filiala Bucureşti a fost numit administrator judiciar.
În luna mai grupul olandez Damen a cerut falimentul șantierului naval Mangalia, la care are 49% din acțiuni, conform unui dosar depus la Tribunalul Constanța.
Din luna iunie, angajații au intrat în șomaj tehnic, din cauză că șantierul a rămas fără proiecte în lucru. Economedia scria încă din martie despre incertitudinea de la Damen Shipyards Mangalia, în contextul în care ultimele mari proiecte se încheiau în aprilie, iar angajații se temeau de șomaj tehnic.
Deschiderea procedurii de faliment a fost solicitată pentru datorii neachitate și scadente de mult timp, scrie Europa Liberă.
„Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”, a explicat pentru Europa Liberă președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă.
Damen a dat în judecată statul român la Curtea Internațională de Arbitraj de la Viena și cere rezilierea acordului de asociere din 2018 prin care statul român devenea acționar majoritar al companiei Damen Shipyards Mangalia SA,
Șantierul naval Damen Shipyards Mangalia este deținut în parteneriat de către statul român, prin compania Șantierul Naval 2 Mai din subordinea Ministerului Economiei (51%), și compania olandeză Damen Holding (49%). La rândul său Șantierul Naval 2 Mai SA este deținut de statul român, prin ministerul Economiei (93,8878%).
În 2018, Damen deținea 51% din compania care operează Șantierul Mangalia, dar a decis să investească în Mangalia și a transferat părții române 2% din acțiuni, permițând statului român să devină acționar majoritar în această companie, în schimbul primirii și păstrării controlului operațional și managerial al șantierului naval.
Pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen susține că a furnizat finanțare, know-how, resurse specializate, precum și clienți și contracte în vederea transformării șantierului din Mangalia într-unul “competitiv pe piața europeană”. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanța corporativă a companiilor de stat.
Ulterior, printr-o altă modificare la această lege adoptată în 2023 în Parlament (Legea nr. 187/2023), companiile aflate în situația Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai erau exceptate de la regulile ordonanței privind guvernanța corporativă a companiilor de stat. Astfel, compania privată care era acționar minoritar dar deținea controlul operațional privat pierdea acest control.
Damen a spus că, în fața deciziei unilaterale și a faptului de a nu mai avea control operațional în șantierul din Mangalia, se confrunta cu o încălcare a contractului.
Compania spune că prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea dintre statul român și Damen în ceea ce privește Șantierul Mangalia.
Drept urmare, compania olandeză Damen a decis în vara anului trecut să rezilieze Acordul de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român.
Legea la care se face referire – legea 187/2023 adoptată de Parlamentul României în data de 10 mai 2023, privind modificarea OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice (“OUG nr. 109/2011”), înregistrată sub nr. PL-x 143/2023, trimisă spre promulgare în data de 12 mai 2023 si publicata in Monitorul Oficial joi 29 iunie 2023.
„Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condițiile oferite, agreate și garantate în favoarea Damen de către statul român și structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în șantierul din Mangalia. În plus, acest fapt vine după mai bine de 3 ani de alte blocaje în procesul decizional, niciun alt tip de ajutor, implicare sau finanțare din partea partenerului român”, transmitea compania.
„În ultimele patru luni, Damen a încercat în mod repetat să prevină orice impact negativ asupra șantierului naval, a forței de muncă și a clienților. De exemplu, am informat pe larg autoritățile române și entitățile relevante cu privire la impactul noii legi asupra acestui parteneriat, chiar înainte de adoptare și am solicitat acțiuni imediate pentru a-l preveni. Damen a insistat pentru un dialog autentic și pentru o soluție rapidă, care să fie implementată înainte de intrarea în vigoare a legii, pentru a minimiza orice întrerupere a activității șantierului naval și pentru a rezolva situația actuală dificilă. Acest lucru nu s-a întâmplat”, transmitea Damen în vara lui 2023.