Damen a emis notificarea de reziliere a Acordului de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român, anunță azi compania olandeză. Motivul: Cadrul legal de funcționare a asocierii dintre Damen Holding BV și statul român privind Șantierul Mangalia a fost anulat, susțin reprezentanții companiei, care este un actor important în industria construcțiilor navale din România, cu investiții în cele mai mari șantiere navale din țară (Galați și Mangalia). De asemenea, Damen operează cea mai mare companie de proiectare navală din România. Contractele pe rol vor fi duse la capăt, urmând ca de acum strategia de business să fie condusă de Ministerul Economiei, potrivit informațiilor Economedia. Surse din cadrul Damen au declarat pentru G4Media că societatea va rămâne acționar minoritar cu 49%.
Reprezentanții Damen spun că, printr-o lege adoptată recent de Parlament, companiile aflate în situația Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai sunt exceptate de la legislația locală a guvernanței corporative a întreprinderilor publice. Damen transmite că, în fața deciziei unilaterale și a faptului de a nu mai avea control operațional în șantierul din Mangalia, Damen se confruntă acum cu o încălcare a contractului.
UPDATE. Declarații de presă Directorat șantier. Se va convoca AGA, cu ambii acționari pentru a discuta strategia în perioada imediat următoare/ Damen nu pleacă din România.
Liana Constantin, Director Corporate Affairs:
- Am depus eforturi pentru a câștiga cotă de piață, în timpul a două crize majore, pandemia COVID-19 și războiul din Ucraina
- Damen a fost singurul investitor în companie, păstrând forța de muncă, aducând proiecte
- Vom continua să acționăm, primul obiectiv e să livrăm produse de înaltă calitate, atragerea de noi comenzi pentru șantierul din Mangalia. Compania poate deveni actor major în piața energiei off shore. Al treilea obiectiv al directoratului: asigurarea continuității muncii echipei. Alt obiectiv: asigurarea continuității activității șantierului naval în economia regională.
- Ca urmare a modificării cadrului legal, noi, directoratul, suntem în curs de clarificare a efectelor și a impactului asupra șantierului. Vom acționa în noul cadru legal pentru a asigura continuitatea șantierului
- Solicităm acționarilor, statul român și Damen, să identifice soluții pentru relansarea proiectului
- Ca directorat, dorim să asigurăm continuitatatea activității șantierului, prin atragerea de comenzi noi, am decis dezvoltarea unei echipe de vânzări. Dorim ca problematica dintre cei doi acționari să fie rezolvată în cel mai scurt timp posibil.
- Vom convoca AGA în care convocăm ambii acționari pentru a discuta strategia în perioada imediat următoare
- Despre implicarea Damen: În 2018 când a fost preluat era un șantier fără comenzi, cu situații financiare negative, trebuia relansat pe cu totul altă piață. Damen a susținut relansarea șantierului.
- Damen nu pleacă din România. Damen are șantierul de la Mangalia și Galați. Damen dorește cea mai bună soluție pentru activitatea șantierului Damen Mangalia
- Damen Shipyards Magalia nu are datorii la stat
Știrea inițială.
Damen a emis notificarea de reziliere a Acordului de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român, anunță azi compania olandeză. Motivul: Cadrul legal de funcționare a asocierii dintre Damen Holding BV și statul român privind Șantierul Mangalia a fost anulat, susțin reprezentanții companiei
Reprezentanții Damen spun că, printr-o lege adoptată recent de Parlament, companiile aflate în situația Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai sunt exceptate de la legislația locală a guvernanței corporative a întreprinderilor publice. Damen transmite că, în fața deciziei unilaterale și a faptului de a nu mai avea control operațional în șantierul din Mangalia, Damen se confruntă acum cu o încălcare a contractului.
Prezența Damen asigură aproximativ 3.500 de locuri de muncă pe plan local, conform datelor oferite de companie peste 400 de proiecte au fost finalizate în România și au fost construite peste 30 de nave de apărare și securitate pentru 14 forțe navale și gărzi de coastă din întreaga lume, inclusiv pentru țări NATO și UE.
În 2018, Damen a decis să investească în Mangalia și a transfert părții române 2% din acțiunile companiei care operează Șantierul Mangalia (permițând statului român să devină acționar majoritar în această companie, cu 51%), în schimbul primirii și păstrării controlului operațional și managerial al șantierului naval. Pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen susține că a furnizat finanțare, know-how, resurse specializate, precum și clienți și contracte în vederea transformării șantierului din Mangalia într-unul “competitiv pe piața europeană”. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanța corporativă a companiilor de stat.
Compania spune că, în momentul de față, prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea dintre statul român și Damen în ceea ce privește Șantierul Mangalia.
- Legea la care se face referire – legea 187/2023 adoptată de Parlamentul României în data de 10 mai 2023, privind modificarea OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice (“OUG nr. 109/2011”), înregistrată sub nr. PL-x 143/2023, trimisă spre promulgare în data de 12 mai 2023 si publicata in Monitorul Oficial joi 29 iunie 2023.
- Link deschis: https://legislatie.just.ro/
Public/DetaliiDocument/271760 - Link cu documentul publicat în format PDF și ilustrație – FINAL_Damen Holding BV
- Link deschis: https://legislatie.just.ro/
“Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condițiile oferite, agreate și garantate în favoarea Damen de către statul român și structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în șantierul din Mangalia. În plus, acest fapt vine după mai bine de 3 ani de alte blocaje în procesul decizional, niciun alt tip de ajutor, implicare sau finanțare din partea partenerului român”, transmite compania.
“În ultimele patru luni, Damen a încercat în mod repetat să prevină orice impact negativ asupra șantierului naval, a forței de muncă și a clienților. De exemplu, am informat pe larg autoritățile române și entitățile relevante cu privire la impactul noii legi asupra acestui parteneriat, chiar înainte de adoptare și am solicitat acțiuni imediate pentru a-l preveni. Damen a insistat pentru un dialog autentic și pentru o soluție rapidă, care să fie implementată înainte de intrarea în vigoare a legii, pentru a minimiza orice întrerupere a activității șantierului naval și pentru a rezolva situația actuală dificilă. Acest lucru nu s-a întâmplat”, transmite Damen.
Reprezentanții companiei spun că, în fața deciziei unilaterale și a faptului de a nu mai avea control operațional în șantierul din Mangalia, Damen se confruntă acum cu o încălcare a contractului, dar și cu încălcarea relației de încredere din partea statului român.
În acest sens, după o notificare anterioară de încălcare a contractului prin care Damen și-a exprimat pentru ultima dată disponibilitatea de a găsi o posibilitate pentru continuarea asocierii, la care nu s-a oferit nicio soluție de către partea română, Damen a emis notificarea de reziliere a Acordului de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român.
Făcând acest pas, prevăzut în cadrul contractual al asocierii, Damen, în calitate de investitor străin, spune că își protejează drepturile, investițiile, clienții și proiectele de la șantierul din Mangalia.
Surse din cadrul Damen au declarat pentru G4Media că societatea va rămâne acționar minoritar cu 49%, dar compania nu va mai aduce comenzi, nu va mai finanța șantierul, iar Statul român va fi nevoit să preia controlul operațional.
Economedia a solicitat un punct de vedere Guvernului României și Ministerului Economiei pe acest subiect și vom reveni cu detalii imediat ce le vom primi.
Conform celor mai recente date de la Ministerul Finanțelor, Damen Shipyards Mangalia a avut în 2021 o cifră de afaceri de 552,48 milioane de lei și pierderi de 77,98 milioane, cu 1907 angajați.
Istoric, prezentat de Damen:
-
- În 2018, în contextul prăbușirii activității santierului naval din Mangalia și a deciziei fostului acționar (respectiv Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd.), de a se retrage din societate, Statul Român a fost de acord cu preluarea de către Damen a participației coreene.
- În prima etapa a tranzacției, Damen a achiziționat 51% din acțiunile DSMa de la fostul acționar, devenind acționarul majoritar al societății.
- Ulterior, în urma negocierilor Statul Român a impus si Damen a fost de acord să transfere, fără contraprestație monetară, 2% din acțiuni către SN 2 Mai SA (care apartine Ministerului Economiei), permițând astfel unei societăți de stat să devină acționar majoritar la santierul Damen Mangalia. Acest transfer continuă să aducă beneficii statului român, care a reușit să devină acționar majoritar la o importantă companie de construcții navale care operează unul dintre cele mai mari șantiere navale din Europa de Est.
- Transferul a 2% din acțiunile Damen către SN 2 Mai SA a avut loc sub condiția ca, pe întreaga durată a asocierii dintre Damen și Statul Roman (prin SN 2 Mai SA), Damen să dețină controlul managerial și operațional deplin asupra santierului naval Damen Mangalia, permițând astfel Damen să gestioneze și să dezvolte activitatea în baza unui plan de afaceri elaborat de Damen.
- În anul 2018, Guvernul României a adoptat OUG nr. 73/2018 prin care a fost inclusă în OUG nr. 109/2011 o prevedere ce excludea anumite societati comerciale din sfera de aplicare a OUG nr.109/2011. Această prevedere introdusă prin OUG nr. 73/2018, includea o excepție de la aplicarea OUG nr. 109/2011 pentru operatorii economici care ar fi fost supuși OUG nr.109/2011, ca urmare a faptului că acționarul privat nu mai deține pachetul majoritar de acțiuni și deține capacitatea financiară și tehnică necesară pentru dezvoltarea obiectului de activitate al operatorului, caz în care i se poate încredința conducerea executivă a societății, controlul său managerial și/sau operațional.
- În prezent, aceste exceptii au fost anulate prin Legea 187/2023, iar una dintre societățile afectate este santierul naval Damen Mangalia, intrucat acordul de asociere între Damen Holding B.V. și Statul Român este încălcat.
- Decizia nu afectează în niciun fel Șantierul Damen Galați la care Grupul Damen este acționar majoritar.