Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a soluționat favorabil contestația făcută de Electroputere VFU Pașcani împotriva deciziei Societății de Transport București de a anula procedura de achiziție a 40 de tramvaie pentru transportul în comun. Așadar, STB trebuie să cumpere tramvaiele furnizate de fabrica deținută de omul de afaceri Gruia Stoica, relatează Club Feroviar. În contraparte, STB anunță că va contesta decizia CNSC, pe motivul că tramvaiele provin din Rusia, iar achiziția lor ar contraveni deciziei UE de a a bloca achiziționarea produselor rusești în țările din spațiul comunitar.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Gruia Stoica are de partea sa și o decizie a instanței care a obligat STB să facă achiziția cu firma care a câștigat licitația organizată de Societate, adică Electroputere, și, într-o intervenție pentru Economedia.ro, a precizat că el are opțiunea să vină cu un alt furnizor, decât cel rusesc, nesupus sancțiunilor UE.

„Legislația europeană – Regulamentele (UE) nr. 833/2014 și 2022/576 – privind sancțiunile impuse Federației Ruse este clară și obligatorie pentru toate autoritățile publice din statele membre ale Uniunii Europene. STB are obligația de a respecta legea și de a proteja interesele sale patrimoniale”, explică oficialii STB de a depune plângere împotriva deciziei CNSC de a finaliza achiziția tramvaielor.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

„Admite contestaţia formulată de Electroputere VFU Paşcani SA, în contradictoriu cu Societatea de Transport Bucureşti STB SA, anulează decizia de anulare a procedurii împreună cu actele subsecvente acesteia şi dispune continuarea procedurii, prin punerea în aplicare a deciziilor anterioare ale CNSC, rămase definitive urmare a respingerii plângerilor, în termen de 10 zile de la comunicarea prezentei”, se arată în Decizia CNSC nr. 76934/03.11.2025.”

Imediat înainte să vină decizia CNSC, proprietarul Grup Feroviar Român spunea pentru Economedia că justificarea STB de anulare a licitației pe motiv de sancțiuni la adresa furnizorului rus nu este justificată și că, mai degrabă, STB (și, în fapt, Primăria Capitalei) nu are banii de tramvaie. De asemenea, omul de afaceri susținea că Electroputere VFU Pașcani ar avea furnizori alternativi, alții decât cei ruși supuși sancțiunilor și, în plus, că întreaga justificare a autorității bucureștene este șubredă, pentru că atunci când firma sa a câștigat licitația rușii nu erau sub nicio sancțiune.

„Licitația cu STB a creat, din punctul nostru de vedere, o situație unică în România. După 5 ani în care Societatea de Transport București a refuzat semnarea contractului, sub presiunea deciziilor instanțelor de judecată din România, au încercat o simulare de acțiuni menite să conducă la încheierea acestuia. La solicitarea noastră de a primi dovada deținerii fondurilor necesare achiziției – o solicitare legitimă, având în vedere că refuzurile anterioare ale STB au fost motivate chiar de lipsa fondurilor – societatea a decis să anuleze întreaga procedură. Am contestat această decizie la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor”, a precizat Gruia Stoica.

Potrivit acestuia, motivația principală a STB în anularea procedurii de licitație – că furnizorul tramvaielor este o firmă rusească care este supusă sancțiunilor UE – nu s-ar susține. Stoica susține că Electroputere ar avea furnizori alternativi, alții decât cei ruși supuși sancțiunilor și, în plus, că întreaga justificare a autorității bucureștene este șubredă, pentru că atunci când firma sa a câștigat licitația rușii nu erau sub nicio sancțiune. Omul de afaceri susține că, în fapt, principala problemă este că STB nu are banii de tramvaie.

„Vreau să menționez că, pentru noi, începerea derulării acestui contract nu constituie o problemă. Avem furnizori subcontractați, alternativi celui menționat în oferta tehnică (care se află sub sancțiuni UE), furnizori cu care Electroputere VFU Pașcani are capacitatea de a livra produsele ofertate în cadrul licitației. Pentru a evita orice dubiu, precizez că furnizorul din cadrul licitației, la data declarării ofertei Electroputere VFU Pașcani ca fiind câștigătoare, nu se afla sub niciun fel de sancțiune. Mai mult, dacă s-ar fi respectat calendarul acestei licitații, așa cum a fost prevăzut în documentația de licitație, contractul ar fi fost finalizat și toate cele 40 de tramvaie ar fi fost în posesia STB înainte de instituirea sancțiunilor UE”, arată Gruia Stoica.

STB a decis, în septembrie, să nu pună în aplicare decizia instanței de a cumpăra 40 de tramvaie de la Electroputere Pașcani. STB a explicat că decizia a survenit ca urmare a imposibilității obiective de finalizare a contractului, respectiv că „ofertantul desemnat câștigător nu a transmis garanțiile și documentele necesare pentru prelungirea valabilității ofertei” și că între timp România nu mai poate face achiziții din Rusia.

STB fusese obligată de instanță să finalizeze achiziția – și implicit să plătească cele 305 milioane lei (plus penalități de încă 150 milioane lei) celor de la Electroputere pentru cele 40 de tramvaie ce au făcut obiectul licitației câștigate de pășcăneni în 2021. Penalizările sunt în cuantum de 300.000 de euro pe zi, pentru fiecare zi în care STB nu finalizează achiziția, începând cu 2024 – când instanța a hotărât în acest sens.

Bucureștiul are în circulație tramvaie Imperio produse la Astra Arad, tramvaie producție proprie produse la URAC și câteva vechi tramvaie Skoda.