Ministerul Transporturilor poate deschide, în ultima lună a anului 111 kilometri de autostradă, dar în același timp, ar putea rămâne doar cu cei 124 de kilometri de drum de mare viteză inaugurați în perioada ianuarie-noiembrie 2024, potrivit datelor oficiale pe care le-a analizat Economedia.
Lotul 3 secțiunea Buzău-Focșani
Cel mai așteptat lot de autostradă care ar putea fi deschis în perioada 20-22 decembrie este lotul 3 al segmentului Buzău-Focșani de pe Autostrada Moldovei (A7), inaugurare care ar permite circulația pe autostradă completă de la Buzău Nord la Focșani (78 km.). Dacă UMB, cel mai puternic constructor din România reușește finalizarea lotului Râmnicu Sărat-Mândrești/Munteni (36 km.) cu câteva luni înainte de termen, vor fi puse în valoare și loturile 2 și 4 deschise anterior, dar care încă nu rerutează foarte mulți șoferi de pe DN 2. Chiar dacă UMB nu reușește deschiderea până de Crăciun, în funcție de condițiile meteo, lotul de 36 de kilometri poate fi deschis în ianuarie-februarie pentru că nu ar mai rămâne decât lucrări de asfaltare, montare parapete și trasare marcaje.
Video : Răducu Popa, lotul 3 Buzău-Focșani
Loturile 1 și 2 pe Ploiești-Buzău
Șanse mai mici de inaugurare au însă primele două loturi ale secțiunii Ploiești-Buzău. Pe lângă extensia de 5-6 luni primită la sfârșitul anului trecut, constructorii Pizzarotti-Retter (Italia-România) și Coni-Trace (România-Bulgaria) au depășit deja ultimul termen contractual, iar finalizarea celor 49 de kilometri depinde de lucrările întârziate la câteva structuri. Deși oficialii din Transporturi au promis, în repetate rânduri, deschiderea autostrăzii dintre Dumbrava și Stâlpu/Costești (49 km) este greu de realizat, dar ar putea fi încercate variante ,,de avarie” cu trafic dirijat pe o singură cale la structurile întârziate sau cu închiderea drumurilor județene 203 C și 2023 G care nu au pasajele peste A 7 finalizate.
Jumătate din Lotul Pitești-Curtea de Argeș
Până de Crăciun ar trebui deschisă prima jumătate a lotului 5 Pitești-Curtea de Argeș pe Autostrada A 1 Sibiu-Pitești. 20 decembrie este data estimată pentru finalizarea pasajului peste Canal Argeș dintre Bascov și Băiculești (16 km) unde mobilizarea WeBuild este foarte bună. Inaugurarea parțială a lotului 5 va fluidiza circulația la nodul rutier Bascov, dar nu va ajuta traficul greu de tranzit între Pitești și Râmnicu Vâlcea (pe DN 73 C Curtea de Argeș-RmVâlcea este restricție pentru camioane).
,,Ciotul” chinezilor de pe A 0 face cât o autostradă
Pe ultima sută de metri sunt lucrările din zona Afumați, pe Autostrada A 0 București Nord unde constructorul chinez CRRC și subcontractorul român pot reuși una dintre surprizele anului. Finalizarea ciotului dintre Lotul UMB (deschis în toamna 2023) și DN 2 va permite și deschiderea ,,autostrăzii muzeu” dintre A 3 și Afumați, segment de 9 km deja terminat, dar pe care nu se poate circula în lipsa descărcării în DN 2.
Rămâne de văzut câte dintre aceste 5 loturi vor putea fi deschise (total sau parțial), dar este sigur că în decurs de 2-3 luni (și în funcție de vreme) România va avea peste 100 de kilometri noi de Autostradă care se adaugă la cei aproape 1200 de autostradă și drum expres pe care deja se circulă. Pe lângă aceste loturi, UMB va termina în primăvara anului viitor ultimii 12 kilometri din Drumul Expres Craiova-Pitești iar Dimex 2000 legătura de la Tureni A 3-DN 1.