Numărătoare inversă: Relația cu Fiscul se digitalizează de la 1 martie. Firmele mai au la dispoziție o săptămână să se înscrie în SPV

anaf, calculator anaf, spv Sursa foto: ANAF/Facebook

Firmele, persoanele fizice autorizate (PFA) și asociațiile vor putea comunica doar online cu ANAF, de la 1 martie 2022, iar în acest sens sunt obligate să se înscrie în Spațiul Privat Virtual până la această dată. Dacă nu se vor conforma și vor continua să transmită documente în format fizic, firmele pot fi sancționate prin amenzi sau pierderea dreptului la facilități.

Anul trecut, Guvernul a adoptat un proiect de ordonanță prin care a adus ample modificări la Codul fiscal și un alt proiect pentru modificarea Codului de procedură fiscală.

Principala modificare adoptată este că înrolarea în Spațiul Privat Virtual devine obligatorie.

Cine este obligat să se înscrie în SPV

Această obligativitate revine:

  • persoanelor juridice
  • asocierilor și altor entități fără personalitate juridică
  • persoanelor fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent ca persoane fizice autorizate,
  • întreprinderilor individuale
  • întreprinderilor familiale.

Documente transmise doar online

Firmele vor putea folosi doar SPV pentru a transmite cereri, înscrisuri sau alte documente. Documentele trimise în format letric nu vor mai fi acceptate.

„În situația în care contribuabilii/plătitorii nu își îndeplinesc obligația comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță a cererilor, înscrisurilor sau oricăror altor documente, iar acestea sunt depuse la organul fiscal central în format letric, nu vor fi luate în considerare, urmând ca acesta să notifice contribuabilii/plătitorii cu privire la obligativitatea comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță”, arată Fiscul.

Posibile sancțiuni

Agenții economici pot fi și sancționați în cazul în care nu se conformează cu comunicarea exclusiv online.

Potrivit actului normativ adoptat anul trecut, această normă de neluare în considerare a cererilor, înscrisurilor ori oricăror alte documente depuse în format letric poate avea ca efect o serie de sancțiuni concrete, funcție de tipul actului depus, respectiv, prescrierea unui drept, dacă o cerere de restituire este depusă, în format letric, la limita termenului de prescripție, decăderea din dreptul de a beneficia de o facilitate fiscală, dacă cererea este depusă în format letric în ultima zi de depunere, sau sancțiuni contravenționale în cazul în care legea impune depunerea unui document/înscris într-un anumit termen și acesta se depune în format letric. În acest sens, se reglementează un termen până la care contribuabilii pot să facă demersurile pentru înrolarea în SPV.

Fiscul a menționat recent și câteva din eventualele efecte negative care pot apărea în situația în care un document trebuie depus într-un anumit termen, iar acest lucru se realizează fizic și nu prin intermediul Spațiului Privat Virtual, cum ar fi: pierderea dreptului de a beneficia de o facilitate fiscală, aplicarea unor amenzi, etc.

Ce este SPV

ANAF reamintește faptul că Spațiul Privat Virtual este un serviciu gratuit, disponibil 24h/24h, 7 zile/7 zile, prin intermediul căruia contribuabilii depun declarații, cereri, solicită documente, verifică situația fiscală proprie, etc. Prin transmiterea documentelor prin mediul electronic sunt economisite atât resursele contribuabililor, cât și cele ale administrației fiscale.

Persoanele fizice sau juridice, care dețin certificate digitale calificate, pot solicita înregistrarea ca utilizatori SPV pe baza acestora, iar persoanele fizice care nu dețin un astfel de certificat, pot solicita înregistrarea pe bază de nume de utilizator și parolă.

Sursa foto: ANAF/Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *