Autostrada Unirii A8 urmează să aibă nouă tuneluri cu 3 benzi/sens, pe secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni (93 km), cu un cost estimat de 26 miliarde lei, arată un proiect de hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici publicat de Ministerul Transporturilor.
Pe această secțiune din A8 sunt prevăzute un număr de 12 tuneluri de tip „cut&cover”, cu o lungime totală de 4480 m, pentru zonele unde adâncimea liniei roșii variază între aproximativ 15-30 m.
De asemenea, în zonele în care adâncimea liniei roșii depășește 30-35 m, au fost propuse 2 tunele de tip „twin tunnels” executate cu metodă convențională, săpate direct în subteran.
Toate cele 14 tuneluri sunt unidirecționale, formate din două galerii, câte una pentru fiecare sens de circulație al autostrăzii, iar secțiunea transversală este stabilită conform PD 162-2002 „Normativ privind proiectarea autostrăzilor extraurbane”.
Acestea sunt prevăzute cu câte două benzi de circulație și două trotuare de evacuare pe fiecare sens de circulație, iar în zonele în care declivitatea longitudinală a liniei roșii a autostrăzii depășește 3.00%, este prevăzută a treia bandă de urcare pentru vehicule lente. Gabaritul rutier în interiorul tunelurilor este de 5m, iar cel pietonal de 2.5 m.
Următorul pas constă în elaborarea și aprobarea proiectului de Hotărâre de Guvern în ședința Guvernului României și, ulterior, demararea procedurii de licitație.
Proiectantul Consitrans ar trebui să realizeze și proiectul tehnic, însă CNAIR i-ar putea propune renunțarea, pentru a putea lansa cât mai repede licitația pentru execuție și pentru a securiza finanțarea europeană. Contractul este foarte întârziat (aprox. un an) și există riscul ca licitația pentru lucrări să nu poată fi lansată până la sfârșitul anului, în timp ce alte proiecte cu valoare mare, precum Drumul Expres Oradea – Arad (2 miliarde de euro) sunt deja în faza analizei ofertelor.
Proiectul „Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni” (parte din A8 – Autostrada „Unirii”) ce are o lungime 93,27 km, se dezvoltă pe teritoriul județului Iași pe un coridor de la Vest spre Est începând din apropiere de intersecția cu DN2 (Moțca) până la legătura cu Podul peste Prut la Ungheni (UAT Golăiești) și traversează UAT-urile: Aroneanu, Bălțați, Costești, Dumești, Erbiceni, Golăiești, Heleșteni, Ion Neculce, Lețcani, Miroslava, Miroslovești, Moțca, Pașcani, Podu Iloaiei, Popricani, Rediu, Ruginoasa, Stolniceni-Prăjescu, Târgu Frumos, Ungheni și Victoria.
Pentru secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni, finanțarea din Programul Transport este de aproape 900 milioane euro la un cost estimat de aprox. 2,5 miliarde euro (n.r va fi stabilit în urma finalizării SF și aprobării indicatorilor tehnico-economici).
Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor și reprezentant în Comitetul de Monitorizare Programul Transport (2021-2027), este cel care a anunțat anterior că CNAIR ar putea propune proiectantului Consitrans modificarea contractului pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni prin renunțarea la etapa Proiectului Tehnic (PT) după finalizarea Studiului de Fezabilitate.
„Fără îndoială, au fost cele mai multe intervenții pe subiect din partea MVA, dată fiind prezența MT la nivel decizional (nivel de decizie politică – secretar de stat, respectiv nivel de decizie tehnică/administrativă – directori de companii, autorități, direcții). Am întrebat despre strategia de implementare și finanțare pentru A8. Am primit (ca și în 2022, 2023 și similar în 2024) aceleași răspunsuri pe care le prezint public, respectiv că A8 este proiect fanion în PT 2021-2027, se regăsește pe coridorul principal și că va beneficia de finanțare consistentă din Programul Transport (+PNRR). Secțiunea Tg. Neamț-Iași-Ungheni se regăsește cu 875,5 milioane euro, secțiunea Tg. Mureș-Tg. Neamț (faza 1 din Miercurea Nirajului-Leghin) are 1 miliard euro (posibilă extensie până la 1,5 miliarde euro) alături de capetele montane contractate și cu finanțare asigurată din PNRR. Ca informație nouă, s-a precizat că sectorul Ungheni-Iași-Tg. Neamț va fi din PT – contractare exercițiu 100%, pe când sectorul montan (dată fiind extensia sa în implementare post PT, adică după 2027/2029) va fi susținut financiar din limita de supracontractare de 200%/300% a aceluiași program. Cu alte cuvinte, nu e nimic de speculat, A8 având resurse financiare generoase.
În același timp, la CM PT s-a afirmat faptul că se ia în calcul, după finalizarea Studiului de Fezabilitate pe Ungheni-Iași-Tg. Neamț, cu acordul proiectantului, extragerea Proiectului Tehnic din actualul contract și realizarea acestuia în viitoarea licitație de Proiectare+Execuție în vederea securizării finanțării sectorului ieșean din A8.” –Adrian Covăsnianu.
Notă : Sublinierea aparține Economedia
Compania de Drumuri a aprobat pe 13 ianuarie 2023 traseul final al secțiunii Târgu Neamț – Iași – Ungheni de pe Autostrada Unirii. „Traseul albastru” propus încă de anul trecut pentru a rezolva problemele din zona de nord a Iașiului are o lungime totală de 93 de kilometri, 55 de poduri și 2 tuneluri. Totodată, pe cei peste 90 de kilometri vor fi amenajate și 9 noduri rutiere, în medie un nod la fiecare 10 kilometri, ceea ce va asigura descărcările de pe A8 și legăturile cu rețeaua existentă.
Pentru secțiunea de munte, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a anunțat marți, 1 octombrie 2024, că Consiliul de Administrație a aprobat lansarea licitațiilor pentru patru loturi montane (116 km) ale Autostrăzii Unirii A8 (secțiunea Sărățeni – Pipirig), din județele Mureș, Harghita și Neamț. Valoarea totală estimată a celor patru loturi este de circa 4 miliarde de euro. Lotul Sărățeni – Joseni de 32 de kilometri a fost deja trimis la ANAP pentru aprobarea documentației.
Celelalte două loturi, „capetele”, sunt administrate de Compania de Drumuri (CNAIR), și au deja depuse oferte. La licitația pentru proiectarea și execuția lotului de munte Pipirig – Leghin de pe Autostrada Unirii A8, au fost depuse trei oferte, de la Danlin, Ozaltin și UMB. Lotul Pipirig – Leghin are o lungime de 19 kilometri și valoarea contractului este cuprinsă între 3,3 și 3,8 miliarde lei. Durata contractului este de 4 ani (12 luni proiectare și 36 luni execuție). Pentru celălalt lot de munte, Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,5 km), două oferte de la companii din Turcia, respectiv Nurol și Ozaltin, au fost depuse în data de 19 august. Valoarea de licitație a contractului, finanțat prin Programul de Transport, este de maximum 3,35 miliarde lei (fără TVA), iar durata pentru proiectare și execuție este de 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuție).