A fost emis primul Acord de Mediu pentru o secțiune a Autostrăzii „Unirii” Târgu Mureș – Iași – Ungheni, un pas foarte important care apropie momentul lansării licitației pentru proiectare și execuție. Acordul de Mediu a fost emis pentru tronsonul Leghin – Târgu Neamț (aproape 30 km), unul dintre cele două „capete” finanțate prin PNRR, a anunțat joi Cătălin Urtoi, consilierul ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu. Acordul de Mediu permite realizarea proiectului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici, la ministerele avizatoare și apoi în Guvern, după care documentația se trimite către Agenția Națională pentru Achiziții Publice și se publică în SEAP.
Autostrada Unirii – A8 cuprinde două mari secțiuni: prima, în etapa de Studiu de Fezabilitate pentru tronsonul Târgu Mureș – Târgu Neamț de 211 km (care include capetele prin PNRR Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț, aproape 60 km) cu Acciona proiectant, respectiv Târgu Neamț – Iași – Ungheni, 100 km, cu proiectant Consitrans.
Calendarul celor două secțiuni indică lansarea licitației pentru proiectare și execuție până la sfârșitul anului, potrivit lui Urtoi.
„Avem primul ACORD DE MEDIU pe A8! Autostrada Târgu Mureș-Târgu Neamț, Secțiunea III Leghin-Tg.Neamț (Moţca)” După luni de muncă din partea celor din CNAIR (departament Mediu și departament Tehnic), proiectantul Acciona, consultantul EPC, consultantul Protelco, APM Neamț, APM Iași și alte instituții avizatoare iată că de astăzi avem primul Acord de Mediu pe A8. Aș putea spune că asistăm la un moment istoric, în condițiile în care un astfel de Acord de Mediu pe A8 a fost respins în 2011! Din acest moment se poate trece la etapa următoare pe această secțiune, adică licitația de Proiectare + Execuție! Urmează emiterea Acordului de Mediu pe secțiunea I, Tg.Mureș-Miercurea Nirajului și cel de pe secțiunea II, Miercurea Nirajului-Leghin. Eu vreau să le mulțumesc celor din CNAIR pentru această etapă! Țin să mulțumesc colegilor din asociațiile Împreună Pentru A8 și Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei! Vreau să fac o mențiune specială și să le mulțumesc colegilor de la MVA care în 2021 au propus introducerea acestor capete din A8 la finanțare prin PNRR!”, a afirmat Urtoi.
Cele două secțiuni de pe A8 sunt singurele proiecte de autostradă finanțate prin PNRR care încă nu au procedura de achiziție lansată. Autostrada Moldovei – A7 are deja oficial 2 loturi în șantier și alte două cu lucrări pregătitoare, dar restul de 7 loturi sunt în diferite proceduri de evaluare sau contestații, cei 42 de kilometri de pe Autostrada Transilvania sunt în lucru, iar vineri se semnează contractul cu UMB și pentru Autostrada cu tuneluri Lugoj – Deva.