Autostrada „Unirii” Târgu Neamț – Iași: Dezbateri pe tema traseului, la un an și jumătate de la semnarea contractului de proiectare. Noul termen pentru predarea Studiului de Fezabilitate este 23 noiembrie

Autostrada A8 Sursa foto Ziarul de Iasi Variante de traseu A8 studiate de Consitrans - linia albă e traseul din 2011, iar noul traseu (conform celor de la Consitrans) ar urma să fie cel cu linie albastră întrucât costurile sunt mai reduse (profilul terenului este de așa natură încât să nu fie necesare prea multe tuneluri, viaducte etc.). Sursa foto: Captură video publicat pe pagina de FB a Consiliului Județean

Contractul pentru proiectarea Autostrăzii „Unirii” secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni încă nu depășit etapa predării Studiului de Fezabilitate, noul termen avansat fiind 23 noiembrie 2022, dar condiționat de avizul Jaspers (n.r Consultantul Comisiei Europene) la propunerea finală de traseu. Este o întârziere de aproximativ 6 luni la predarea studiului de fezabilitate care avea termen-limită de finalizare mai 2022, la un an de la semnarea contractului cu Consitrans. „Rezerva” Jaspers se referă la tronsonul Podul Iloaiei – Iași – Golăiești care se califică la limită pentru profil de autostradă. Potrivit graficului oficial al CNAIR, Jaspers a primit ultima propunere pentru traseu (varianta albastră) în urmă cu câteva zile urmând să dea și un răspuns care să permită trecerea în următoarea etapă.

Fără un traseu clar și asumat, Consitrans nu poate finaliza studiile geotehnice, hidrologice, pedologice și arheologice, transmite fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu (mandatul Cătălin Drulă).

Pe de altă parte, Cătălin Urtoi, consilier personal al ministrului Grindeanu, spune că proiectul secțiunii Târgu Neamț – Iași – Ungheni încă este în faza de dezbateri pentru stabilirea traseului final și că analizează solicitările comunității din zona de nord a Iașului care susțin traseul albastru, rută care afectează cel mai puțin proprietățile oamenilor. „Astăzi am primit din partea grupului de la Rediu (jud Iași) o minuta cu privire la traseul autostrăzii A8 pe sectorul Letcani-Ungheni. Minuta face referire la varianta de traseu (linia albastră) care evită exproprierea unui număr de 124 de case așa cum reiese din analiză. Menționez că suntem în etapa de stabilire a traseului final, adică Analiza Multicriteriala, fază în care se mai pot face dezbateri pe tema traseului. Grupul de la Rediu este susținut de către asociația Împreună Pentru A8, membrii acestui grup fiind invitați să participe la activitățile asociației, așa cum a fost și ședința de progres de la Prefectura Iași, de vinerea trecută. Am depus această minuta în cursul zilei de azi la CNAIR și Consitrans. În urma discuțiilor pe care le-am avut astăzi cu Directorul General CNAIR, Directorul Tehnic CNAIR, Președintele Consitrans și cu Directorul General Consitrans am primit garanții că vor analiza cu celeritate această documentație”, a afirmat Urtoi.

Contractul pentru realizarea documentației tehnice (Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic) a fost semnat cu firma de proiectare Consitrans în aprilie 2021 pentru 58 milioane de lei și o durată de 12 luni pentru Studiul de Fezabilitate, 5 luni pentru proiectul necesar Autorizației de Construire și 5 luni pentru Proiect Tehnic.

Asociațiile civice din Moldova au atras atenția și asupra riscului ca podul Podul peste Prut de la Ungheni să ajungă un pod-muzeu, în lipsa conexiunii cu Autostrada Unirii, mult în urma graficului inițial (detalii aici).

Variante de traseu A8 studiate de Consitrans - linia albă e traseul din 2011, iar noul traseu (conform celor de la Consitrans) ar urma să fie cel cu linie albastră întrucât costurile sunt mai reduse (profilul terenului este de așa natură încât să nu fie necesare prea multe tuneluri, viaducte etc.). Sursa foto: Captură video publicat pe pagina de FB a Consiliului Județean

Comentarii

  1. Sa ne invârtim in jurul cozii!
    O autostrada este necesar să pornească acum.
    Mare lucru sa decizi traseul.
    In lume pentru dezvoltare s-au luat măsuri rapide pentru construirea autostrăzilor.
    Pasul pe loc e subdezvoltare continuă!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *