Compania de Drumuri şi proiectantul Consitrans urmează să modifice traseul Autostrăzii Unirii propus pentru zona de Nord a municipiului Iaşi. Varianta actuală, a traseului verde, care a rezultat în urma analizei multicriteriale, a fost până la urmă respinsă, pentru că „taie” mai multe comune unde s-au dezvoltat zone rezidenţiale.
Noua variantă de traseu este cea albastră şi ocoleşte comunele Rediu, Cilibiu şi Golăieşti, decizia fiind luată şi după protestele locuitorilor din respectivele comune, a anunţat Cătălin Urtoi, reprezentantul Asociaţiei „Împreună pentru A8” şi fost consilier onorific în mandatul ministrului Lucian Bode.
Anunţul lui Urtoi vine după ce ieri la Compania de Drumuri (CNAIR) a fost o nouă şedinţă de progres cu responsabilii de proiect.
„Azi am avut mai multe întâlniri la MT, CNAIR și Parlament. În urma discuțiilor care au avut loc am primit câteva informații importante pentru cetățenii afectați de una din variantele de traseu, de pe viitoarea centură de Nord a Iașului – A8. Acestea sunt:
- CNAIR a decis ca varianta finală în urma studierii AMC1 să fie varianta albastră, variantă care ocolește construcțiile.
- Se va reanaliza și traseul variantei de acces către Aeroport și Spitalul Regional de Urgență.
- O echipă formată din reprezentanți CNAIR, la nivel de Director Tehnic și Proiectant se vor deplasa în următoarele zile la Iași, pentru a analiza situația la fața locului.
- După vizita în teren, va fi transmisă oficial de către CNAIR decizia finală în legătură cu traseul acestui tronson de autostradă”, a explicat Urtoi.
Faţă de prima variantă de traseu, cea rezultată în 2011, varianta verde propusă în această toamnă s-a bazat pe solicitările pe care proiectantul le-a primit de la Ministerul Transporturilor şi autorităţile locale, Primăria Iaşi şi Consiliul Judeţean Iaşi pentru ca Autostrada să fie cât mai aproape de zona metropolitană a municipiului şi să asigure legătura cu viitorul Spital Regional Iaşi şi cu Aeroportul Internaţional, explica în cadrul unor dezbateri cu reprezentanţii comunităţilor locale afectate, Ştefan Enache, reprezentantul proiectantului.
În varianta actuală, secţiunea dintre Târgu Neamţ şi Ungheni are o lungime de 92 km. iar după modificarea traseului cel mai probabil 95 km., cu bucla de ocolire de la Cilibiu (traseul albastru).
Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni
„Prestatorul a înaintat Analiza Multicriterială privind alegerea variantei optime de traseu Etapa 1, ce are ca scop stabilirea traseului optim.
Au fost organizate discuții cu reprezentanții autorităților publice locale în vederea definitivării traseului. S-a solicitat modificarea traseului pe sectorul cuprins între Lețcani și Golăiești astfel încât impactul asupra zonelor locuite să fie minim. Până în prezent au fost primite puncte de vedere cu privire la traseul autostrăzii pe sectorul Lețcani – Golăiești doar de la câteva UAT-uri. Prestatorul efectuează analize tehnice în vederea modificării traseului autostrăzii pe acest sector”, a transmis săptămâna trecută, Compania de Drumuri.
În vară, Consiliul Judeţean Iaşi, solicita CNAIR şi proiectantului să stabilească traseul A8, luând în considerare cele trei parcuri industriale planificate la Leţcani, Dumeşti şi Paşcani, legătura cu Aeroportul Internaţional şi viitoarea Centură Iaşi- Est. „Obiectivele principale pe care le avem în vedere pe parcursul întregului proces de realizare a Studiului de Fezabilitate se referă la accesibilizarea zonelor de dezvoltare de parcuri industriale de pe întreg traseul autostrăzii, la o conectivitate crescută a comunităților la autostradă sau la accesibilizarea punctelor de interes strategic precum Aeroportul Iași și Spitalul Regional de Urgențe Iași, printr-o legătură dezvoltată la regim de două benzi pe sens. În același timp, oferim suport cetățenilor de pe sectorul Lețcani – Golăești, care sunt afectați de traseul propus, sprijinind ideea reieșită în timpul dezbaterii de astăzi de a dezvolta o soluție de traseu “hibrid”, care să ocolească zonele aflate în dezvoltare urbană”, a transmis la începutul lunii, Costel Alexe, preşedintele CJ Iaşi.
Contractul pentru proiectarea tronsonului Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni (revizuirea SF-ului din 2011) a fost semnat în aprilie 2021, în mandatul fostului ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă pentru 59 de milioane lei.
Durata de realizare a serviciilor de proiectare este de 25 luni din care:
-12 luni pt Revizuire/Completare Studiu de Fezabilitate (SF)
-6 luni pt realizarea Proiectului pentru Autorizarea Executării Lucrărilor de Construire (PAC), inclusiv verificarea P.A.C. de specialiști atestați
-6 luni pt elaborarea Proiectului Tehnic de Execuție (PTE) si Detalii de Execuție (DE), inclusiv verificarea de verificatori atestați
-1 lună pt asistența tehnică pt cererea de finanțare, asistența tehnică pt contractarea execuției lucrărilor