Autostrada A8: Variantele de traseu în zona Iași – Pașcani. Cum va fi conectată autostrada cu municipiul Iași

Alex Andrei iul. 30, 2021 0 comentarii
Autostrada A8 Sursa foto Ziarul de Iasi

Consiliul Județean (CJ) Iași a formulat opt propuneri către autoritățile de la București și proiectant în ceea ce privește traseul autostrăzii A8, pe segmentul care tranzitează județul Iași. Potrivit cotidianului „Ziarul de Iași”, recomandările CJ au fost stabilite în contextul intenției autorității județene de a amenaja parcuri industriale în proximitatea viitoarei autostrăzi. În același timp, CJ vrea o conectare cât mai eficientă a orașelor de pe traseu cu autostrada.

CJ are în plan trei parcuri industriale ale căror amplasamente sunt în apropierea autostrăzii, respectiv în localitățile Lețcani, Dumești și Pașcani. Pentru ultimele două localități enumerate, CJ a propus proiectantului secțiunii Ungheni – Iași – Tg Neamț (Consitrans) să repoziționeze traseul astfel încât să poată fi create ulterior legături între parcuri și autostrada A8.

La Lețcani, o comună tranzitată de DN 28 (E583), este în curs licitația de amenajare a parcului industrial (15 mil. lei), amplasamentul fiind la intrarea în localitate dinspre Iași (circa 12 km de municipiu). În 2015, CJ a cedat 11,4 ha din parcul industrial către CNAIR întrucât în studiul de fezabilitate întocmit în 2011 pentru autostrada A8 pe acest teren figura construirea Centrului de întreținere și control al viitoarei autostrăzi.

„În eventualitatea că terenul destinat în SF-ul din 2011 realizării Centrului de întreținere și control al viitoarei autostrăzi nu este prevăzut ca atare și în noua propunere, dorim reincluderea acestuia în perimetrul parcului industrial”, se arată în adresa trimisă de CJ către CNAIR și Consitrans.

Cu cele 11,4 hectare, suprafața parcului industrial Lețcani ar crește la 30 hectare.

O altă propunere vizează orașul Podu Iloaiei. În ultimii ani, acest oraș, tranzitat de DN 28 și aflat la circa 20 km de Iași, a devenit un punct „fierbinte” pe harta traficului ieșean: se creează deseori ambuteiaje, în special la început și sfârșit de weekend când ieșenii pleacă în scurte vacanțe.

„În vederea devregării traficului auto în zona orașului Podu Iloaiei vă rugăm să aveți în vedere prevederea unui nod rutier care face legătura cu DN 28, în vestul orașului și un acces rutier în estul orașului, astfel încât aceasta să funcționeze ca o centură pentru orașul Podu Iloaiei”, se precizează în adresă.

Celelalte propuneri ale CJ fac referire la o conectare cât mai eficientă a mun. Iași cu autostrada. În primul rând, autoritatea județeană vrea ca traseul A8 să fie astfel gândit încât să poată fi asigurată o conexiune cu centura Sud a Iașului, intenția fiind să fie descongestionat traficul pe DN 28, pe porțiunea Iași – Lețcani.

„La conectarea Aeroportul Internațional Iași cu autostrada A8 se va avea în vedere și faptul că Masterplanul de dezvoltare al Aeroportului este cuprinsă și dezvoltarea unei zone Cargo”, este o altă recomandare a CJ.

Nu în ultimul rând, autoritatea județeană vrea noduri rutiere ale autostrăzii cu drumul Iași – Suceava (drum în curs de modernizare) și centura Est (Schitu Duca – Ungheni), un drum în cazul căruia CNAIR urmează să lanseze o licitație pentru întocmirea de studii tehnice.

Propunerile CJ au fost formulate în urma unei întâlniri recente a unui grup interinstituțional de lucru, înființat de CJ, menit să coordoneze măsurile necesare pentru implementarea proiectului autostrăzii la nivelul județului Iași.

Contractul pentru proiectarea lucrărilor la tronsonul Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ a fost semnat în aprilie 2021, pentru o sumă de 58 milioane lei (bani europeni) şi o durată a contractului de 22 luni. Încă de la semnare, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a precizat că prioritar la proiectare este segmentul cuprins între Leţcani şi Târgu Frumos, având în vedere numeroasele accidente rutiere care au loc pe această rută pe actualul DN 28.

Variante de traseu A8 studiate de Consitrans - linia albă e traseul din 2011, iar noul traseu (conform celor de la Consitrans) ar urma să fie cel cu linie albastră întrucât costurile sunt mai reduse (profilul terenului este de așa natură încât să nu fie necesare prea multe tuneluri, viaducte etc.). Sursa foto: Captură video publicat pe pagina de FB a Consiliului Județean

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.