Podul peste Prut de la Ungheni riscă să devină un pod „muzeu” în lipsa Autostrăzii Unirii și a legăturilor cu Autostrada Moldovei A7

Pod Prut Ungheni A 8 Sursa Andrei Spânu

Podul peste Prut de la Ungheni, la frontiera cu Republica Moldova, riscă să devină un pod „muzeu” dacă investiția nu va fi sincronizată cu secțiunea de Autostradă Târgu Neamț – Iași – Ungheni, mult în urma calendarului preconizat, atrage atenția Irinel Bucur, reprezentantul Asociației civice Împreună pentru Autostrada A8, una dintre asociațiile din regiune care sprijină proiectele de autostradă pe care Moldova le așteaptă de foarte mulți ani.

Concret, proiectul podului peste Prut pe care îl va construi România (în parteneriat cu autoritățile de la Chișinău) ar urma să fie lansat în licitație în primele luni ale anului viitor cu un termen de execuție de 2 ani cu tot cu drumul de legătură, însă pentru valorificarea investiției de cel puțin 40 de milioane de euro este obligatorie conexiunea cu Autostrada Unirii și cu Autostrada Moldovei A7 (nodul turbion la Pașcani).

Reprezentantul Asociației arată că problema traseului final, deși acceptat de Jaspers, încă nu este complet rezolvată.

„Podul de la Ungheni sau cum vom avea un pod și o vamă muzeu, la granița cu Republica Moldova!  Se preconizează ca în noiembrie vom avea acord de mediu și în decembrie indicatori aprobați prin hotărâre de guvern, urmând apoi licitația în vederea execuției, execuție care va dura probabil 2 ani. Ok, până aici dar cine a mers la Ungheni știe clar cum e drumul, știe clar ce acces există acum și mai știe ca podul ăla va rămâne muzeu, împreună cu vama, până când autostrada A8 care sa lege podul de Iași și mai departe de A7 la Pașcani și Târgu Mureș în Transilvania, podul ăla e practic inutil!

Și ce credeți că se întâmplă fix cu tronsonul Lețcani – Ungheni?
De 10 luni nu se finalizează identificarea si argumentarea variantei finale de traseu, având deja 5 posibile variante!
Se joaca un ping-pong intre proiectant, companie si consultantul comisiei europene dar mereu se termina meci nul! Si asta de 10 luni de zile (la început de noiembrie 2021 a fost o consultare publica online cu oamenii din zonă și s-a stabilit varianta albastra ca fiind cea agreata)!”, a transmis Bucur.
Anterior, Cătălin Urtoi, consilierul ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu, prezenta un calendar previzibil pentru Podul de la Ungheni:
„Documentația de Mediu pentru acest obiectiv este finalizată de către proiectant, iar la sfârșitul lunii Septembrie aceasta va fi depusă la APM Iași. Din acel moment totul este ireversibil:
– Zece zile anunț pe site-ul APM Iași
– CAT și alte șapte zile.
– Dacă nu sunt observații relevante din partea ANAMP sau ONG-uri, urmează luarea deciziei de Emitere Acord de Mediu, după alte zece zile.
– Mai punem o perioadă cu neprevăzute de maxim 30 zile și vom putea spune într-un final că cel târziu la finalul lunii Noiembrie (am mai pus eu două săptămâni de la mine) vom avea în sfârșit Acordul de Mediu pentru pod, după zece ani! Ce înseamnă asta: înseamnă că Ministerul Transporturilor va solicita în baza SF-ului (aprobat în acest moment) și a Acordului de Mediu, aprobarea indicatorilor tehnico-economici și lansarea licitației de execuție pentru podul de la Ungheni!”
Și podul peste Dunăre de la Brăila (estimat finalizare decembrie 2022) riscă să ajungă un pod „muzeu” dacă Astaldi nu finalizează până la sfârșitul anului (sau la timp cu recepția podului) drumurile de legătură.

Sursa Andrei Spânu

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *