Autostrada „Unirii” Târgu Neamț – Iași – Ungheni: CNAIR și consultantul JASPERS au depășit blocajul cu alegerea traseului

Autostrada-A8 Sursa Foto : CJ Iaşi

Pas important vineri la Ministerul Transporturilor, unde consultantul european JASPERS a dat undă verde pentru stabilirea traseului pentru secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni care face parte din Autostrada „Unirii” Târgu Mureș – Ungheni. S-a depășit, astfel, un blocaj care dura de câteva luni în derularea contractului de proiectare cu Consitrans, care nu putea merge mai departe cu studiul de fezabilitate în lipsa acordului experților Jaspers pentru variantele de traseu. Detalii despre problemele cu traseul, aici.

Contractul pentru realizarea documentației tehnice (Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic) a fost semnat cu firma de proiectare Consitrans în aprilie 2021 pentru 58 milioane de lei și o durată de 25 de luni. Studiul de Fezabilitate pentru tronsonul de aproximativ 100 de kilometri trebuia predat pe 13 aprilie, dar în urma observațiilor Comisiei Europene proiectul nu a depășit etapa definitivării traseului AMC 1 (Analiza MultiCriterială 1).

Acordul Jaspers pentru stabilirea traseului a fost anunțat vineri, de șeful CNAIR, Cristian Pistol.

„Ședință pentru Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni la CNAIR! Am agreat astăzi cu reprezentanții JASPERS Documentația pentru prima etapă a Analizei Multicriteriale de Traseu. De acum putem să intrăm în cea de a doua etapă și să stabilim traseul final pentru Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni. În urma sedinței, la care au participat reprezentanți ai consultantului JASPERS și ai prestatorului CONSITRANS, s-a stabilit că, în perioada imediat următoare, CONSITRANS va înainta toate documentele necesare în vederea avizării documentației în cadrul CTE al CNAIR”, a transmis Cristian Pistol, Director General CNAIR.

Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni care face parte din Autostrada Unirii (A8) a ajuns la un cost de aproximativ 13 miliarde lei, în creștere cu 20% față de 2020, ca urmare a majorării prețurilor la materialele de construcții, arată ultima estimare a proiectantului Consitrans.

Sectorizarea contractului, o soluție pentru finalizarea mai rapidă a proiectului 

Sectorizarea în două loturi a contractului pentru cei 100 de kilometri de autostradă între Târgu Neamț și Republica Moldova poate fi o soluție pentru derularea mai rapidă a procedurilor și obținerea avizelor. Varianta este propusă de Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în mandatul ministrului Cătălin Drulă.

„Soluție pentru deblocarea și accelerarea implementării acestui proiect:

1. sectorizarea celor 100 km de la Tg.Neamt la Golăiești în 2 secțiuni respectiv sectiunea 1: Tg Neamt – Letcani (km 0 – km 61) + sectiunea 2: Letcani – Golaiesti (km 61 – km 100,14) conform caietului de sarcini.
2. obtinerea a 2 Certificate de Urbanism pentru Tg Neamt – Letcani (km 0 – 61km) respectiv pentru Letcani – Golaiesti (km 61 – km 100,14)
3. obținerea a 2 Acorduri de Mediu pentru Autostrada Tg. Neamt – Lețcani (Iasi Vest) respectiv Autostrada Letcani – Golaiesti (Iasi Nord)
Avantaje:
1. implementarea mai rapidă a proiectării pe zona Târgu Neamț – Lețcani  – un adevărat cimitir ”rutier” pe DN 28 pentru participanții la trafic
2. rezolvarea blocajelor de la Podu Iloaiei și Târgu Frumos prin maturizarea mai rapidă a proiectării pe secțiunea Târgu Neamț – Lețcani
3. Lansarea mai rapidă a licitației de execuție pe tronsonul Târgu Neamț – Lețcani cu prioritate a Variantelor Ocolitoare la profil de autostradă Podu Iloaiei și Târgu Frumos
4. corelarea proiectării V.O. Iași-Est, podului de la Ungheni, a Spitalului Regional de Urgență și a modernizării Aeroportului Iași cu autostrada Iași Nord (secțiunea Lețcani – -Golăiești)
E un scenariu pe care CNAIR îl poate lua in calcul ACUM având in vedere ca in 2021 strategia de implementare era fezabila iar studiul de fezabilitate în mai 2022 este încă imatur”, spune Covăsnianu.
Despre situația contractului pentru proiectarea celor peste 200 de kilometri dintre Târgu Mureș și Târgu Neamț și a capetelor finanțate prin PNRR, Economedia a scris aici.

Sursa Foto : CJ Iaşi

Comentarii

  1. -“implementarea mai rapidă a proiectării pe zona Târgu Neamț – Lețcani”
    – “maturizarea mai rapidă ”
    – ” obținerea a 2 Acorduri de Mediu ”
    – ” corelarea proiectării V.O. Iași-Est”
    – ” studiul de fezabilitate în mai 2022 este încă imatur”

    Vorbe degeaba!
    Dintr-un film SF.
    A 8 va fi bomboana pe colivă a eșecului programului PNRR!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *