Zi decisivă pentru aderarea României la Schengen. Care sunt beneficiile economice pe care le-ar aduce aderarea și ce pierdem dacă rămânem pe dinafară?

bani euro schengen

Un plus potențial de 0,5 puncte procentuale la creșterea economică, după calculele Ministrului Finanțelor; creșterea atractivității României ca destinație pentru investiții, reducerea costurilor și timpului de transport și stimularea turismului, ajutor în prag de recesiune – spun reprezentanți din mediul de afaceri. Acestea ar fi doar câteva dintre avantajele apartenenței la “grupul select” în care ne străduim să intrăm. Trecem în revistă câteva beneficii pentru România ale aderării la spațiul Schengen, care “se joacă” azi.

Spațiul Schengen sau spațiul european fără frontieră reprezintă o zonă de liberă circulație în Uniunea Europeană, iar între statele membre sunt eliminate controalele la frontieră. Din cele 27 de state membre ale UE, 22 participă la spațiul Schengen. Dintre cele cinci state membre ale UE care nu fac parte din spațiul Schengen, patru – Bulgaria, Croația, Cipru și România – sunt obligate legal să se alăture spațiului în viitor; Irlanda menține o opțiune de renunțare și, în schimb, își desfășoară propria politică în materie de vize și are un spațiu comun de călătorie cu Marea Britanie.

România așteaptă de 15 ani, de la intrarea în Uniunea Europeană, și intrarea în zona Schengen, care permite o mai liberă circulație în cadrul blocului european.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Dacă România intră sau nu curând în această comunitate aflăm în câteva ore: miercuri e zi decisivă pentru aderarea României la Schengen, când are loc ședința Consiliul Justiție și Afaceri Interne, unde, începând cu ora 13:25, ora României, se va tranșa subiectul.

Ce avem de câștigat?

Ministrul Finanțelor, Adrian Câciu, a declarat că intrarea României în Schengen ar putea însemna un beneficiu major pentru economia românească și ar putea aduce un plus de 0,5 puncte procentuale la creșterea economică. „Intrarea în Schengen ar putea însemna un beneficiu major pentru economia românească. După calculele mele ar aduce un plus de 0,5 puncte procentuale la creșterea economică. Aceasta ar veni din exporturi, din investiții noi în România, din fluxuri comerciale”, a declarat Adrian Câciu.

Mediul de afaceri reunit în Coaliția pentru Dezvoltarea României arată că beneficiile economice și sociale ale aderării la spațiul Schengen sunt multiple: stimularea economiei, facilitând comerțul cu celelalte țări europene, creșterea atractivității României ca destinație pentru investiții, reducerea costurilor și timpului de transport. Apartenența la grupul select ar aduce și stimularea turismului prin facilitarea călătoriilor turiștilor europeni în România, încurajarea călătoriilor de afaceri, o mai bună integrare a României în comunitatea europeană și oportunități diverse pentru agenții economici care caută alternative pentru amplasarea investițiilor.

„Companiile afiliate organizațiilor membre CDR fac parte din grupuri internaționale care își desfășoară activitatea și în România, dar și antreprenorii autohtoni care au accesat piețe europene. Mediul economic din România este strâns legat de țările UE și se supune acelorași reguli de piață, fără a beneficia de avantajele frontierelor comune ale statelor membre Schengen”, a transmis CDR.

Pe de altă parte, apartenenţa noastră la Schengen ar duce la întărirea pieţei interne a Uniunii Europene, la fluidizarea comerţului intra-european şi la lanţuri de valoare europene mai eficiente, a susținut preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Florin Pogonaru. Și el a subliniat că mediul de afaceri din România îşi doreşte acces egal la fluxurile europene.

Sunt două direcţii principale, ceea ce vrem noi este de fapt accesul egal pentru România la fluxurile europene, libera circulaţie în aceeaşi măsură, în condiţii egale pentru toate ţările din regiune, persoane, bunuri şi servicii. Întâmplarea face să fiu implicat în diversele activităţi în privinţa dezvoltării economiei circulare. Nu ştiu dacă ştiţi, dar România a reuşit să dezvolte capacităţi de producţie remarcabile în domeniul ăsta. România are firme ca Promateris, care este în mod clar principalul producător de ambalaje biodegradabile din Europa Centrală şi de Est. Ştiţi cum funcţionează stabilirea preţului la pungile acelea verzi pe care le vedeţi în România când le exporţi în Ungaria? Nu mai vorbesc de Grecia, care este o piaţă clară pentru firmele româneşti. În magazin, pungile vor sta 30 de zile dacă ţi se scad zilele care stau în vamă, iar o zi înseamnă 3% din preţ. Ca să aveţi imaginea a ceea ce se pierde şi de ce este atât de de important în cadrul unui proiect european, să dai condiţii egale de competiţie pentru mediul de afaceri românesc… Asta e valabil pentru toate mărfurile perisabile”, a explicat Florin Pogonaru.

Oamenii de afaceri consideră că economia românească are nevoie de graniţe libere spre piaţa comună europeană. În pragul unei recesiuni majore globale, piedicile de la graniţa Europei vor sabota eforturile antreprenorilor români de a rezista, consideră reprezentanții Romanian Business Leaders.

De beneficii majore ar beneficia firmele din Transporturi. O astfel de companie estimează că aderarea la Schengen va însemna o creștere a business-ului său în medie cu 20%. Intrarea în acest spațiu va aduce o serie de beneficii pentru industria de transport locală, printre care eliminarea timpului de așteptare la graniță și creșterea capacității de transport și a numărului de comenzi, potrivit DSV Road, furnizor global de servicii transport și logistică din Europa.

Beneficii:

  • Timp mai scurt de călătorie. Principalul avantaj adus de aderarea României la Schengen îl reprezintă libertatea de mișcare a cetățenilor și timpii mai scurți de călătorie. Pentru România, aderarea la Schengen, împreună cu vecinul Bulgaria, ar însemna că nu vor mai exista controale la graniță între: România și Bulgaria, România și Ungaria, Bulgaria și Grecia.
  • Avantaj pentru turism. Călătorii care merg cu trenul la vagonul de dormit nu vor mai fi treziți, noaptea, pentru controlul documentelor, iar pasagerii curselor aeriene nu vor mai aştepta la cozi în aeroport pentru controlul paşapoartelor. Dacă România va intra în Schengen alături de Bulgaria, vor dispărea timpii de așteptare din punctele de trecere a frontierei terestre cu Ungaria și Bulgaria, dar și cu Grecia.
  • Avantaje pentru transportatori. Aderarea la Schengen va aduce însă cele mai mari avantaje pentru transportatorii români, care în prezent se confruntă cu timpi de așteptare de până la 8 ore la trecerea granițelor.
  • Avantaje pentru investițiile străine. Potrivit reprezentantului UNTRR, faptul că România nu este în Schengen a contat și când Mercedes a ales, în 2011, să amplaseze o fabrică în Kecskemét, Ungaria, iar apoi BMW a ales, în 2018, Debrecen, Ungaria, pentru o fabrică.
  • Integrare europeană mai mare
  • Atractivitatea cetățeniei române. Am putea asista la o eventuală creştere a atracţiei pentru cetăţenia românească, ca urmare a oportunităţii largi de călătorie în Europa oferit de actul de identitate eliberat de statul român, care va permite libera călătorie prin UE. Detalii AICI

 

Pe lângă beneficiile economice pe care le-ar aduce pentru România aderarea la spațiul Schengen, există și o serie de posibile efecte negative pentru care piața ar trebui să se pregătească și consecințe pe piața internă a forței de muncă, notează Alex Milcev, lider al departamentului de Asistenţă fiscală şi juridică, EY România, în contextul discuțiilor decisive de azi. O parte dintre cetățenii străini, din afara UE, veniți să muncească în România, ar putea alege să emigreze în alte state europene, alimentând deficitul de personal în mai multe domenii.

Vezi și:

Cealaltă parte a monedei. Posibile consecințe pe piața muncii ale aderării României la Schengen. Milcev, EY: O parte dintre cetățenii străini din afara UE veniți să muncească aici ar putea alege să emigreze în alte state europene

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Sper ca ati auzit :
    ‘Veto’-ul este cea mai anti-democratica Antichitate. Vreau sa aud niste cojones in Dezbatere. @USR, ca restu-s vai de mama lor.

    L-as intreba pana si pe ‘Padre Nostre’ ce parere are, dar nu raspunde … e foarte egoist …

    Nu stiu, ce zic avocatii din Romania despre ‘democraticul’ ‘veto’ ? A fost sau nu Comunism ?

    Rau e sa nu gandim, dar mai rau, sa nu stim. Ca pana la urma, Democratia Arhi-Slavita are dreptul suprem de Veto.

    Daca eram mai democratici, puteam cere democratie si de la altii, in cazul de fata, Referendum in Austria pe subiectul de fata … Ca asa-i in Tetris .

    Da’, noi la capitolul ‘Referendum'(Democratie) stam Prost. E doar un moft.

  2. On-topic : Legam Dunarea de Bucuresti, sa vedeti Economie. :)) Bucuresti, Noua Venetie ! :))

    Poti servii mici si-n gondola. Sau chiar mai bine : O tii pe gratare in gondola pana-n Austria. :))

  3. Gata, va las IBAN-ul cand considerati ca-i de tras linie. Stiu ‘Baietii’ unde sa dea de mine. Inca astept niste scuze de la G4Media, dar n-am pretentii. Sa fiti sanatosi/sanatoase si sa ne auzim cu bine !

    An nou fara inflatie, escrocherii, coruptie, populisti, si inculti neobrazati ! :* 2^3.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.