„Antreprenor cu valoare adăugată”: Atelier Nichita, o afacere românească de familie care se bazează pe materie primă și utilaje din Italia, din cauza lipsei de tăbăcării în România

curea atelier nichita Sursa foto: Facebook/ Atelier Nechita

Una dintre afacerile cunoscute printre românii care doresc curele sau brățări din piele este Atelier Nichita, pornită în urmă cu 30 de ani de Petre Nichita în satul Movilița din județul Constanța.

Absolvent de Mecanică Navală, Petre Nichita, a plecat în străinătate chiar în 1990, după căderea comunismului, pentru a-și găsi de lucru, așa cum mulți români au făcut-o în acei ani. A ajuns în Marea Britanie într-o fabrică de obiecte de piele, unde a învățat meserie. În România absolvise Mecanică Navală, dar nu a profesat. 

Patru ani mai târziu, intră în lumea antreprenorilor și deschide un mic atelier în România pentru fabrica la care lucrase în Anglia. Și-a adus utilajele din străinătate, lua materia materia primă de la tăbăcăriile din țară și furniza produsul finit celor din Anglia la costuri reduse pentru că atât manopera, cât și materia primă erau mai ieftine. În cele din urmă, a intrat în afaceri pe cont propriu și așa a început să construiască brandul Ateliere Nichita. Acum în afacere sunt implicați Petre Nichita, soția lui, fiul lor, Dorin, și soția acestuia. Ocazional, mai apelează la alți lucrători când sunt multe comenzi, dar aceștia sunt greu de găsit.

Sursa foto: Facebook/ Atelier Nichita

Tot lipsa forței de muncă s-a dovedit o mare problemă când au dorit să se extindă și cu un magazin fizic, să nu fie prezenți doar în mediul online. Găsirea unui vânzător priceput, care să își cunoască bine marfa, s-a dovedit mai dificilă decât credea.

Eu nu vând pixuri. Adică vino, domnule, dă-mi și mie un pix, că am nevoie să scriu. Am deschis în mall, la Constanța, un magazin. Am zis că începem aici, iar dacă este ok să mergem mai departe la București. Dar este greu cu oamenii, aceasta este problema. Am deschis acolo, iar după șase luni am închis. La început, angajatul venea, stătea o săptămână și apoi pleca. Venea altul tot o săptămână, pleca și el după două săptămâni și tot așa. Până îl învățam ce să vorbească și despre ce să vorbească, el pleca”, a povestit Petre Nichita pentru Economedia, adăugând că nu mai vrea să repete experiența.

Sursa foto: Facebook/ Atelier Nichita

Dacă la începutul anilor 90 găsea materie primă de calitate la tăbăcăriile din România, acum preferă să o aducă din străinătate, pentru că, spune el, numărul tăbăcăriilor și al mărfii lor a scăzut mult în acești ani.

„La început luam de la Brașov și de la Cluj care erau cele mai mari tăbăcării din România. Acum, totul trebuie să iau de afară”, spune Nichita, care precizează că în Italia se găsesc cele mai bune utilaje și cea mai bună piele.

Sursa foto: Facebook/ Atelier Nichita

Cât despre relația cu statul, Petre Nichita spune că a avut parte, ca multe afaceri din România anilor ’90 și 2000, de multe piedici și controale, iar din cauza unor contracte cu statul achitate cu întârziere în acei ani a preferat să renunțe la acest tip de colaborări. 

El spune că, față de acei ani, lucrurile s-au schimbat: „Acum este mai bine un pic. Nu te ajută, dar nici nu te încurcă. Te lasă în pace. Înainte, nici nu te ajuta, dar te și încurca, numai bețe-n roate.”

Sursa foto: Facebook/ Atelier Nichita

Pentru afacere, planurile de viitor sunt ca aceasta să crească atât online, cât și business to business. Deocamdată, afacerile merge bine: în 2023, potrivit termene.ro, Atelier Nichita a avut o cifră de afaceri de aproape 935.000 de lei, în creștere cu 59% față de 2022, și un profit net de aproape 210.000 lei, mai mare cu 252%, comparativ cu anul precedent.

În plan personal, planurile de viitor ale lui Petre Nichita sunt puțin diferite: „Deja eu mă gândesc să mă retrag, să știți că eu vreau cu să mă plimb cu nepoții în parc. Să muncească generația tânără. Mie îmi ajunge.”

Prin campania „Antreprenor cu valoare adăugată”, Economedia promovează ideile de afaceri care îi inspiră pe antreprenorii români să dezvolte și să vândă produse fabricate parțial sau total pe plan local, sub branduri proprii.