„Exporturile României vor avea întârzieri, fabricile se vor aproviziona mai greu, produsele în magazine nu vor ajunge la timp” – Companiile din patronatul Concordia, despre închiderea circulației pe Valea Oltului

Radu Burnete

Închiderea circulației pe Valea Oltului va avea consecințe imediate pentru economie, asta înseamnă că exporturile României vor avea întârzieri, fabricile se vor aproviziona mai greu, produsele nu vor ajunge la timp în magazine, iar transportatorii vor avea costuri mai mari, atrage atenția Confederația Patronală Concordia.

Radu Burnete, directorul executiv al Confederației Patronale Concordia, spune că „este regretabil felul în care am aflat că Valea Oltului, principala arteră economică rutieră a României, se închide timp de o lună”. Potrivit lui, ar fi trebuit sa avem informația asta la începutul anului, minimum cu 2-3 luni înainte.

Care sunt consecințele imediate pentru economie? „Rutele ocolitoare nu pot prelua traficul fără sincope și asta înseamnă că exporturile României vor avea întârzieri. Fabricile care depindeau de această arteră se vor aproviziona mai greu. Magazinele care deservesc milioane de consumatori se vor trezi că produsele nu ajung la timp. Transportatorii vor avea costuri mai mari și o mulțime de probleme cu timpii de livrare asumați în contractele lor. Sau haideți să ne imaginăm că traficul e deschis doar noaptea: va fi cineva prezent în centrele logistice, în fabrici sau magazine, să descarce și să încarce?”, arată Radu Burnete.

Conform lui, dacă știau din timp, agenții economici puteau ajusta producția astfel încât să fie nevoie de mai puține livrări în această perioadă sau puteau să prevadă stocuri mai mari. De asemenea, ei puteau să renegocieze contracte, să revizuiască angajamente.

„Zeci de mii de firme ar fi avut timp să se pregătească pentru acest eveniment. Lanțurile logistice care gestionează zilnic zeci de mii de tone de marfă ar fi putut fi redesenate temporar și toată lumea ar fi fost pregătită din timp pentru o perioadă cu posibile întârzieri. Ce mai pot face companiile acum? Mai nimic. Poate doar să tragă aer în piept pentru nervii, problemele și pierderile care vor urma”, afirmă el.

Reprezentantul Concordia spune că Ministerul Transporturilor, CNAIR sau constructorul ar trebui, chiar și în acest ultim moment, să invite la discuții reprezentații industriilor afectate.

„Poate că se mai pot găsi niște soluții sau măcar niște cârpeli de ultim moment. Cu toții ne dorim această autostradă și ne-o dorim cât mai repede. Dincolo de ce se mai poate face acum, solicitarea noastră fermă este ca astfel de decizii să nu mai fie luate fără să fie comunicate cu mult timp în avans. Pierderile economice – care vor fi și puteau fi evitate – le suportăm cu toții”, conchide Burnete.

Și Romanian Business Leaders (RBL), organizație care reunește lideri ai marilor companii din România, critică modul în care a fost anunțată închiderea circulației pe Valea Oltului, fără consultare și de pe o zi pe alta, și spune că vor fi afectați astfel transportatorii, companiile, afacerile locale, localnicii și turiștii.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: