V-ați întrebat vreodată care orașe europene au cele mai bune, cele mai proaste și cele mai aglomerate rețele de metrou? O nouă cercetare dezvăluie răspunsurile, scrie Euronews.
Compania de depozitare a bagajelor Bounce a analizat toate serviciile din capitalele continentului – și a făcut câteva descoperiri surprinzătoare.
În timp ce metroul londonez este probabil cea mai faimoasă rețea de metrou din Europa, acesta nu se află nici măcar în primele cinci cele mai bune.
A pierdut puncte din cauza numărului mare de pasageri și a configurației confuze, care face dificilă navigarea pentru turiști.
În cercetarea sa, compania a luat în considerare o gamă largă de factori, de la scorul mediu al recenziilor Google pentru stații și distanța parcursă de sistem până la numărul de stații, numărul anual de călători și procentul de reacții online pozitive și negative la fiecare serviciu. Datele au fost apoi combinate într-un scor al „indicelui subteran”.
Metrourile din Moscova și Kiev au fost excluse din cauza războiului în curs din Ucraina, iar metroul din Minsk nu a fost inclus din cauza recomandării de nivel 4 a Departamentului de Stat al SUA de a nu călători în Belarus.
Unde există cel mai bun sistem de metrou din Europa?
Oslo a ocupat primul loc în clasament, cu un indice de 8,06 din 10.
Sistemul din capitala norvegiană, cunoscut local sub numele de Oslo T-Bane sau T-banen i Oslo, are 101 stații care acoperă 85 km de cale ferată. Acesta deservește toate cele 15 cartiere ale orașului și se extinde parțial până în municipalitatea vecină Baerum.
Metroul din Oslo cuprinde cinci linii separate și încă una este în curs de construcție.
Cea mai aglomerată stație a sistemului este Jernbanetorget. Aceasta face parte din cel mai mare nod de transport din Norvegia, alături de terminalul de autobuze din Oslo, Gara Centrală din Oslo și stația de tramvai atașată. Jernbanetorget în sine a fost descrisă ca fiind „ușor de parcurs”, „foarte bine organizată” și „frumoasă și curată” în numeroasele sale recenzii online.
Urmează metroul din Sofia, cu un indice de 7,64 din 10
Metroul din capitala bulgară este singurul din țară, precum și unul dintre cele mai tinere din studiu, fiind deschis pentru pasageri abia în 1998.
Sistemul de metrou al orașului acoperă 52 km de cale ferată și este accesibil prin 47 de stații, inclusiv una la Aeroportul Sofia.
Această stație are un scor de 4,10 din 5 în Google Review și este una dintre preferatele pasagerilor, care spun că există multe indicatoare în limba engleză, inclusiv instrucțiuni de plată, ceea ce, spun ei, face totul simplu și accesibil pentru vizitatorii străini.
Turiștii și localnicii deopotrivă apreciază, de asemenea, stațiile Aleksandar Malinov și Moesia/NBU, care au obținut scoruri de 4,70 din 5 în recenziile Google.
Stația Aleksandar Malinov este situată în zona Mladost din sudul Sofiei și este adesea lăudată pentru arhitectura și decorul său atrăgător, în special pentru opera de artă modernă asemănătoare unei păduri care decorează unul dintre peroane.
Stația de metrou Moesia/NBU, situată într-o zonă suburbană din vestul Sofiei, are, potrivit recenzenților, o curățenie excepțională.
Metroul din Atena oferă transport public ieftin, rapid și regulat
Pe locul al treilea se află capitala Greciei, cu un scor de 7,29 din 10.
Metroul din Atena oferă o legătură directă cu aeroportul, ceea ce permite călătorilor să acceseze centrul orașului cu mijloace de transport în comun ieftine, rapide și regulate.
De asemenea, metroul face legătura cu zona portuară aglomerată a orașului Pireu, care permite călătoria cu feribotul către multe destinații insulare grecești.
Metroul din Atena are 62 de stații de-a lungul a 70 km de traseu și primește peste un sfert de milion de pasageri în fiecare an, ceea ce îl face parte integrantă din infrastructura de transport a orașului.
Scorul mediu al recenziilor Google pentru toate stațiile de metrou din oraș este de 4,10 din 5, deși cea mai aglomerată stație, Syntagma, a obținut un scor de doar 3,50 din 5.
Bounce spune că acest lucru se datorează probabil faptului că poate fi foarte aglomerată, deși unele recenzii o laudă pentru că este „modernă, spațioasă, curată”, iar altele apreciază exponatele de la nivelul sălii de bilete.
Top 10 este completat de Madrid din Spania și Varșovia din Polonia, care au primit scoruri generale de 6,74 și, respectiv, 6,60.
Restul topului este alcătuit din metroul londonez, sistemele din Lisabona și Copenhaga, care au obținut punctaje egale, și metrourile din București și Praga.
Cele mai proaste sisteme de metrou sunt situate în unele dintre cele mai vizitate orașe din Europa
În ciuda numeroaselor farmece ale Budapestei, metroul său nu este deloc de admirat.
De fapt, metroul din capitala Ungariei a primit onoarea îndoielnică de a fi cel mai prost din Europa, cu un indice de doar 3,13 din 10.
Deși sistemul de metrou din Budapesta este relativ mic, cu 48 de stații pe 39 km de cale ferată, acesta are un număr foarte mare de pasageri anual, peste 382 de milioane.
În timp ce scorul mediu al recenziilor Google pentru toate stațiile de metrou a fost un respectabil 4,05 din 5, 75% dintre reacțiile online la articolele despre sistemul de metrou au fost de „ură”, în timp ce doar 1% dintre reacții au fost de „dragoste”.
Stația Határ út este cea mai slab cotată stație de metrou din oraș, obținând un scor al recenziilor Google de doar 2,80 din 5.
Stația primește multe critici, comentariile descriind-o ca fiind „un loc destul de neplăcut”, iar altele spunând că „arată destul de groaznic”.
Curățenia este o altă nemulțumire majoră a stației, criticii deplângând „o mulțime de gunoaie” peste tot, iar alții numind-o „pur și simplu dezgustătoare”.
Al doilea cel mai prost serviciu de metrou a fost găsit, poate surprinzător, la Bruxelles.
Capitala Belgiei, care are 59 de stații de-a lungul a 40 km de cale ferată, a obținut doar 3,20 din 10 în indicele Bounce.
Orașul, care găzduiește instituții cheie din Uniunea Europeană, are un metrou aglomerat care transportă peste 86 de milioane de pasageri pe an – ceea ce îl face o parte vitală a infrastructurii orașului, reducând în același timp traficul și aglomerația de pe șosele.
Cea mai aglomerată stație de metrou, Gare du Midi, se întâmplă să fie și cea mai slab evaluată, cu un scor al recenziilor Google de doar 1,90 din 5.
Unii recenzenți au mers atât de departe încât au numit stația cea mai proastă din Belgia și chiar din Europa, spunând că este „nesigură” și „periculoasă”, un număr șocant de persoane făcând referire la mirosul puternic de urină cu care călătorii trebuie să se confrunte.
Sistemul de metrou din Roma a obținut, de asemenea, un scor slab
Imediat după Bruxelles, Roma se află pe locul al treilea în topul celor mai proaste sisteme de metrou din Europa.
Chiar dacă metroul din capitala italiană are 64 km de cale ferată, repartizați în 73 de stații, acesta a primit un punctaj de doar 3,75 din 10.
Deși este fără îndoială extins și bine conectat la alte opțiuni de transport public din Orașul Etern, stațiile sale de metrou au primit un scor mediu al recenziilor Google de doar 3,60 din 5, cu doar 13,21% dintre stații primind un scor de patru sau mai mult.
În plus, 34% dintre reacțiile online la articolele de știri despre metroul din Roma sunt „furioase”, spre deosebire de reacțiile de „dragoste”, care reprezintă doar 9%.
Quintiliani este cea mai prost evaluată stație de metrou din Roma, cu un scor de doar 2,40 din 5.
Multe comentarii referitoare la această stație fac referire la lipsa de personal și de securitate, care, împreună cu zona înconjurătoare „dezolantă”, îi face pe mulți călători să se simtă în nesiguranță.
Facilitățile stației, inclusiv lifturile și automatele de bilete, au fost menționate de mai multe ori pentru că nu funcționează, ceea ce face călătoria aici mai dificilă pentru pasageri.
Unii pasageri nemulțumiți au numit Quintiliani „cea mai inutilă stație” și „exemplul perfect al unui loc prost îngrijit”.
Care este cel mai mare și mai aglomerat sistem de metrou din Europa?
Cercetarea Bounce a dezvăluit mai mult decât cele mai bune și cele mai rele servicii de metrou din Europa.
De exemplu, s-a constatat că metroul din Paris are 320 de stații de-a lungul celor 245 km de linie – mai mult decât orice alt sistem de metrou din Europa.
Acesta este, de asemenea, cel mai aglomerat de pe continent – după Moscova, care nu a fost inclusă în cercetarea Bounce.
Sistemul din Paris transportă frecvent aproape 1,5 miliarde de pasageri anual, ceea ce echivalează cu aproximativ 4,1 milioane de pasageri în fiecare zi.
Pe lângă faptul că este faimos în întreaga lume, metroul londonez acoperă cea mai mare distanță dintre toate metrourile europene.
Metroul londonez are aproximativ 402 km de șine deservite de 272 de stații.
Fiecare dintre cele 32 de cartiere ale capitalei engleze este bine deservit de sistemul orașului, denumit colocvial „metroul”.
Acesta se întinde mult dincolo de limitele orașului, ajungând în comitatele învecinate Hertfordshire, Buckinghamshire și Surrey. Aproximativ 1,2 miliarde de persoane, care locuiesc în centrul orașului sau în zonele de navetiști, folosesc metroul în fiecare an.
Care este cel mai puțin aglomerat sistem de metrou din Europa?
Populația Londrei se apropie de 9 milioane de locuitori, în timp ce cea a Helsinkiului se apropie de 600.000. Prin urmare, nu vă va surprinde faptul că metroul din capitala Finlandei este cel mai puțin aglomerat din Europa.
Este, de asemenea, cel mai mic sistem din studiul Bounce, cu doar 30 de stații, dar este un metrou bine apreciat, cu un rating mediu al recenziilor Google de 4,07.
„Transportul public în Europa este, în general, de un standard foarte ridicat, relativ accesibil și este adesea bine semnalizat, cu indicații și instrucțiuni în limba engleză, alături de limba locală, ceea ce îl face mai accesibil și mai ușor de utilizat”, spune Cody Candee, CEO și fondator al Bounce.
„Călătorii din Europa își pot face întreaga călătorie fără să urce vreodată într-o mașină. Multe aeroporturi au propria stație de metrou sau gară cu legături directe către centrul orașului, în timp ce autobuzele și metrourile vă pot duce adesea în orice parte a orașelor mari.”
Deși nu toate metrourile sunt create la fel, adaugă el, toate au ceva de oferit: „Pe lângă faptul că sunt o modalitate rapidă și practică de a te deplasa, multe stații de metrou au un design frumos, iar vizitarea lor poate fi o experiență în sine.”