Scandalul tramvaielor pentru București livrate de Electroputere VFU Pașcani și produse în Rusia nu s-a sfârșit odată cu decizia Societății de Transport București de denunțare unilaterală a contractului cu firma din Pașcani. Controversatul om de afaceri Gruia Stoica, proprietarul Electroputere și al Grup Feroviar Român, a atacat decizia la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor și spune că justificarea autorității de transport bucureștene de anulare a licitației pe motiv de sancțiuni la adresa furnizorului rus nu este justificată și că, mai degrabă, STB (și, în fapt Primăria București) nu are banii de tramvaie, de aceea recurgând la decizia de anulare – nejustificată, în opinia lui Stoica – a întregii proceduri.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Economedia a scris anterior că acest contract este înconjurat de numeroase controverse: a fost câștigat de o firmă controlată de Gruia Stoica, condamnat la închisoare pentru evaziune fiscală, tramvaiele urmau să fie produse de o firmă rusească, iar prețul lor era de până la trei ori mai mare decât cel cu care firma vinde tramvaiele în Rusia.
Societatea de Transport București fusese obligată de instanță să finalizeze achiziția – și implicit să plătească cele 305 milioane lei (plus penalități de încă 150 milioane lei) celor de la Electroputere pentru cele 40 de tramvaie ce au făcut obiectul licitației câștigate de pășcăneni în 2021. Penalizările sunt în cuantum de 300.000 de euro pe zi, pentru fiecare zi în care STB nu finalizează achiziția, începând cu 2024 – când instanța a hotărât în acest sens.
În cele din urmă, STB a decis să nu pună în aplicare decizia instanței de a cumpăra 40 de tramvaie de la Electroputere Pașcani. STB a explicat că decizia a survenit ca urmare a imposibilității obiective de finalizare a contractului, respectiv că „ofertantul desemnat câștigător nu a transmis garanțiile și documentele necesare pentru prelungirea valabilității ofertei” și că între timp România nu mai poate face achiziții din Rusia.
Gruia Stoica susține însă pentru Economedia că a atacat decizia de anulare a licitației la CNSC și că a găsit alt furnizor pentru tramvaie.
„Licitația cu STB a creat, din punctul nostru de vedere, o situație unică în România. După 5 ani în care Societatea de Transport București a refuzat semnarea contractului, sub presiunea deciziilor instanțelor de judecată din România, au încercat o simulare de acțiuni menite să conducă la încheierea acestuia. La solicitarea noastră de a primi dovada deținerii fondurilor necesare achiziției – o solicitare legitimă, având în vedere că refuzurile anterioare ale STB au fost motivate chiar de lipsa fondurilor – societatea a decis să anuleze întreaga procedură. Am contestat această decizie la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor”, spune, pentru Economedia.ro, Gruia Stoica.
Potrivit acestuia, motivația principală a STB în anularea procedurii de licitație – că furnizorul tramvaielor este o firmă rusească care este supusă sancțiunilor UE – nu s-ar susține. Stoica susține că Electroputere ar avea furnizori alternativi, alții decât cei ruși supuși sancțiunilor și, în plus, că întreaga justificare a autorității bucureștene este șubredă, pentru că atunci când firma sa a câștigat licitația rușii nu erau sub nicio sancțiune. Omul de afaceri susține că, în fapt, principala problemă este că STB nu are banii de tramvaie.
„Vreau să menționez că, pentru noi, începerea derulării acestui contract nu constituie o problemă. Avem furnizori subcontractați, alternativi celui menționat în oferta tehnică (care se află sub sancțiuni UE), furnizori cu care Electroputere VFU Pașcani are capacitatea de a livra produsele ofertate în cadrul licitației.
Pentru a evita orice dubiu, precizez că furnizorul din cadrul licitației, la data declarării ofertei Electroputere VFU Pașcani ca fiind câștigătoare, nu se afla sub niciun fel de sancțiune. Mai mult, dacă s-ar fi respectat calendarul acestei licitații, așa cum a fost prevăzut în documentația de licitație, contractul ar fi fost finalizat și toate cele 40 de tramvaie ar fi fost în posesia STB înainte de instituirea sancțiunilor UE”, arată Gruia Stoica.
Bucureștiul are în circulație tramvaie Imperio produse la Astra Arad, tramvaie producție proprie produse la URAC și câteva vechi tramvaie Skoda.

																															
												Sursa foto: Grampet