EXCLUSIV Cum a câștigat controversatul afacerist Gruia Stoica o licitație la Primăria Capitalei pentru a livra tramvaie rusești la preț triplu față de cel din Rusia / STB refuză să cumpere tramvaiele / Licitația a fost în mandatul Gabrielei Firea

Tramvai PKTS Tramvai produs de PK Transport Systems / Sursa foto: pk-ts.org

Conducerea Societății de Transport București (STB) a decis să nu pună în execuție ultima decizie a instanței, care a stabilit că societatea este obligată să cumpere 40 de tramvaie de la producătorul VFU Electroputere Pașcani, invocând lipsa sursei de finanțare, conform surselor Economedia. Acest contract este înconjurat de numeroase controverse: contractul a fost câștigat de o firmă controlată de un om de afaceri condamnat la închisoare pentru evaziune fiscală, tramvaiele vor fi produse de o firmă rusească, iar prețul lor este de până la trei ori mai mare decât cel cu care firma vinde tramvaiele în Rusia. Fostul primar Gabriela Firea, în mandatul căreia a fost lansată licitația, nu a putut fi contactată pentru comentarii. Ulterior, ea a trimis un răspuns, pe care îl publicăm la finalul articolului.

În perioada 2018-2019, STB și Primăria Capitalei, condusă de social-democrata Gabriela Firea, au început modernizarea rețelei de transport pe șine din București, în contextul în care Capitala are un parc auto învechit și depășit. În plus, rețeaua, mai ales cea de tramvaie, e una dintre cele mai mari din centrul și estul Europei, și nu e deservită de suficiente tramvaie.

Epopeea contractului

Așadar, pe de o parte, Primăria Capitalei a lansat la finalul lui 2018 o licitație parțial finanțată din fonduri europene pentru achiziția a 100 de tramvaie cu o lungime de 36 metri. Contractul a fost câștigat de Astra Vagoane Călători SA din Arad, firma familiei lui Valer Blidar, și a fost semnat abia în mai 2021, după ce inițial turcii de la Durmazlar au fost desemnați câștigători și după mai multe tergiversări ulterioare.

Ulterior, în septembrie 2019, Societatea de Transport București (STB) a lansat propria licitație pentru tramvaie. STB dorea să cumpere 40 de tramvaie cu o lungime de 18 metri, cu posibilitate de extindere la 60 sau 100 de bucăți. Valoarea contractului era de 307 milioane lei pentru 40 de tramvaie și creștea la 763 milioane lei pentru 100 de tramvaie. STB preciza că tramvaiele vor fi cumpărate din fondurile Primăriei Capitalei, iar PMB a și prevăzut în buget această sumă, contractul de furnizare urmând să fie multianual cu derulare între 2019 și 2022.

Două firme au participat la această licitație: arădenii de la Astra și Electroputere VFU Pașcani, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica.

În data de 31 iulie 2020, STB a comunicat către Electroputere Pașcani că este câștigătorul licitației.

Astra Arad a fost respinsă pentru că nu a trimis, în termenul precizat de comisia de evaluare, o serie de clarificări solicitate de aceasta, conform unui document obținut de Economedia.

Însă ulterior au urmat numeroase luni de corespondențe între STB și Electroputere pentru semnarea contractului, conform documentelor obținute de Economedia. De altfel, și Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a subliniat, într-o decizie ulterioară, că STB nu a stabilit o dată clară pentru semnarea contractului.

STB i-a transmis companiei, în 5 octombrie 2020, că a transmis contractul către conducere pentru semnare. Drept urmare, Electroputere Pașcani a demarat contractele cu furnizorii de echipamente și a inițiat procedura de emitere a scrisorii de garanție bancară, plătind polița de asigurare.

Însă în data de 31 decembrie, STB i-a comunicat companiei Electroputere Pașcani anularea procedurii de atribuire. Societatea a explicat atunci că încheierea contractului este imposibilă întrucât Primăria Capitalei i-a transmis că nu are bani. La acea vreme, PMB era condusă de Nicușor Dan. Primarul Capitalei a explicat ulterior că societatea nu are banii necesari în bugetul de investiții, ci sumele vin de la Primăria Capitalei, iar Curtea de Conturi a spus că STB nu putea face licitație pe banii altcuiva.

Drept urmare, Electroputere Pașcani a contestat anularea licitației la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor. CNSC i-a dat dreptate, în februarie 2021, și a impus STB să continue procedura de atribuire.

STB a decis însă să atace decizia CNSC la Curtea de Apel București, dar a pierdut definitiv în instanță, în aprilie 2021. Compania a mai solicitat ulterior o revizuire a deciziei instanței, dar din nou a pierdut. Însă nici ulterior STB nu a reluat procedura de atribuire a contractului.

Drept urmare, Electroputere Pașcani a atacat STB și la Tribunalul București și a cerut executarea silită a companiei. Tribunalul București i-a dat din nou dreptate companiei, în urmă cu 10 zile, ceea ce înseamnă că STB chiar trebuie să găsească finanțare și să cumpere cele 40 de tramvaie de la producător.

Informațiile Economedia arată însă că Societatea de Transport București a decis să nu pună în execuție nici ultima decizie a instanței, și nu va cumpăra tramvaiele invocând din nou lipsa sursei de finanțare.

Problemele contractului

Sunt numeroase controverse care înconjoară contractul pentru furnizarea celor 40 de tramvaie, de la faptul că firma producătoare este una rusească (în plin război Rusia-Ucraina), la prețul tramvaielor, ținând cont de lungimea lor și de prețul cu care le vinde în Rusia firma care deține licența.

În primul rând, producătorul tramvaielor de 18 metri este de fapt o companie rusă, firma PK Transport Systems, arată un document obținut de Economedia, semnat chiar de reprezentantul Electroputere Pașcani.

Mai presus de toate, este important de pus sub semnul întrebării cumpărarea unor tramvaie din Rusia, în plin război declanșat de Moscova în Ucraina.

Feliks Vinokour, proprietarul PK Transport Systems chiar s-a lăudat la o conferință de presă că tramvaiele produse de compania sa vor fi livrate în București, scria mainnews.ro.

„Când am lansat tramvaie, ni s-a spus că nimeni nu le va cumpăra de la tine, poate doar Moscova și Sankt Petersburg. Dar acum există deja 350 de mașini Vityaz în funcțiune la Moscova, tramvaiele noastre sunt exportate în Daugavpils și București. Regiunile rusești nu rămân în urmă – de exemplu, Ulan-Ude a achiziționat 15 tramvaie mai mici Leu”, a afirmat Vinokour, citat de business-vector.info.

De asemenea, Electroputere Pașcani ascunde o serie de informații despre producător, motivând că dezvăluirea lor ar prejudicia interesele legitime privind secretul comercial și dreptul de proprietate intelectuală, conform unui alt document obținut de Economedia.

În plus, prețul unui tramvai cumpărat de STB este de până la trei ori mai mare decât cel al tramvaielor livrate în Rusia de aceeași firmă.

Mai precis, un tramvai livrat de Electroputere Pașcani costă 7,6 milioane de lei – circa 1,55 milioane de euro, chiar dacă STB cumpără 40 de tramvaie sau 100 de tramvaie.

Economedia a analizat prețurile cu care firma rusă producătoare a tramvaielor a livrat tramvaie în mai multe orașe din Rusia, în ultimii ani.

În 2017, PK Transport Systems a livrat trei tramvaie către Sankt Petersburg, în cadrul unui contract de 155 milioane de ruble, potrivit railwaygazette.com. Prețul unui tramvai se ridică așadar la nici 550.000 de euro. Nu este menționată însă lungimea tramvaiului.

În octombrie 2021, railway.supply scria că PK Transport Systems va furniza către orașul Krasnoiarsk 19 tramvaie cu o singură secțiune (adică nearticulate – probabil mai mici decât cele de 18 metri) pentru 970,7 milioane de ruble. Asta înseamnă că prețul per tramvai se ridică la circa 540.000 de euro bucata.

Mai aproape de realitate și de zilele noastre, în februarie 2022 PK Transport Systems a câștigat un contract pentru a livra către Sankt Petersburg 54 de tramvaie cu trei secțiuni (mai lungi) și 3 tramvaie cu două secțiuni, în cadrul unui contract de 6,9 miliarde ruble, scriu railjournal.com și railway.supply. Asta înseamnă un preț mediu per tramvai de circa un milion de euro. Tot cu o treime mai ieftin decât tramvaiele livrate Capitalei.

În plus, tramvaiele de 18 metri ale Electroputere Pașcani costă aproape cât cele de 36 de metri ale Astra Vagoane: 7,6 milioane lei versus 8,4 milioane lei.

Totodată, potrivit informațiilor Economedia, diferența dintre Astra și tramvaiul Electroputere Pașcani e că, deși tramvaiul produs la Arad e de două ori mai lung, consumul e același ca al tramvaiului rusesc. În plus, Astra ar fi oferit 5 ani de mentenanță, în timp ce rușii oferă 3 ani de mentenanță.

Se pune de asemenea problema finanțării achiziției. În timp ce contractul pentru tramvaie cu Astra Arad este parțial finanțat din fonduri europene, achiziția de la Electroputere Pașcani și firma rusească este finanțată cu bani de la bugetul statului. Așadar, dacă STB ar încheia acest contract, România ar finanța indirect firme din Moscova în plin război al Rusiei împotriva Ucrainei.

Cine sunt Electroputere, Gruia Stoica și compania rusă care produce tramvaiele

Electroputere VFU Paşcani face parte din Grupul Grampet – Grup Feroviar Român (GFR), care este controlat de omul de afaceri Gruia Stoica. În aprilie 2020, Gruia Stoica a fost condamnat în primă instanță la 4 ani de închisoare pentru evaziune fiscală și spălare de bani, în dosarul privatizării companiei Transbordare Vagoane Marfă din Iași. De asemenea, el a fost condamnat definitiv pentru corupție într-un alt dosar. În februarie 2016, Gruia Stoica a fost condamnat definitiv la 2 ani și 6 luni de închisoare cu suspendare, cu un termen de supraveghere de 3 ani, pentru trafic de influență. Gruia Stoica a fost găsit vinovat că a dat o mită de 3 milioane de euro ca să obțină un contract pentru compania sa feroviară, GFR.

Potrivit informațiilor publicate pe forum.metrouusor.ro, citate de mainnews.ro, PK TS a fost înființată în anul 2013 de fostul departament de proiectare al gigantului UKVZ. Compania deține în portofoliu opt tipuri de tramvaie, un troleibuz și un autobuz electric.

PK TS a livrat 350 de tramvaie Vityaz-M la Moscova și 40 de tramvaie Bogatyr la Sankt Petersburg.

Compania are două locații de producție, în Sankt Petersburg și Tver. De altfel, chiar președintele rus Vladimir Putin a vizitat în ianuarie 2018 uzina din Tver, unde s-a întâlnit cu Feliks Vinokour.




Reacție Gabriela Firea:

„Licitația la care faceți referire nu a fost organizată de Primăria Municipiului București, ci direct de Societatea de Transport București. Din păcate, nu vă pot răspunde la aceste întrebări care nu țin de activitatea mea în perioada cât am ocupat postul de primar general. În plus, ar trebui să cunoașteți că nici un primar nu are acces la informații din cadrul unor proceduri de licitație publică, nu face parte din comisia de licitație și nu poate interveni în vreun fel într-o procedură”.

Economedia a adresat următoarele întrebări:

– De ce ați decis să achiziționați cele 40-100 de tramvaie cu bani din bugetul primăriei și nu cu fonduri europene.
– De ce cealaltă licitație, care a fost câștigată de Astra în cele din urmă, a fost lansată de Primăria Capitalei parțial pe bani europeni, iar STB a lansat licitație pe bani ai Primăriei.
– Cum a fost calculat acel preț, de 7,6 milioane lei (circa 1,5 milioane de euro), pentru un tramvai de 18 m, când cele de 36 m, duble, erau doar puțin mai scumpe.
– De ce nu ați cerut verificări suplimentare cu privire la producătorul de facto al tramvaielor. Conform informațiilor Economedia, este vorba despre o companie rusească, PK Transport Systems, lucru menționat chiar în documentele transmise de Electroputere Pașcani către STB.
– În plus, producătorul rusesc livrează în Rusia tramvaie la preț de 500.000 – 1.000.000 de euro, comparativ cu cele 1,5 milioane de euro cu cât le cumpără Bucureștiul. Cum justificați această diferență plătită în plus de București?
– Vă rugăm să ne precizați dacă Primăria / STB a încercat și anterior datei de 25 septembrie 2019 lansarea licitației și dacă s-a confruntat cu dificultăți.

Tramvai produs de PK Transport Systems / Sursa foto: pk-ts.org

Comentarii

  1. Dacă aș fi jurnalist aș confrunta-o pe licheaua asta de Firea așa — de ce pozează în mare patrioată îmbrăcată în costum tradițional tras peste chiloți scumpi de firmă cumpărați pe banii noștri, de ce își face cruci în public cît timp prin ce face, nu prin ce arată, demonstrează că nu îi iubește pe românii de pe statul de plată de la Astra Arad și pe cei din familiile acestora?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *