Giorgia Meloni vrea să relanseze cooperarea economică cu China / Italia-China, de la Drumul Mătăsii până la porturi: De ce este Beijingul atât de important pentru italieni?

beijing china chinezesc sursa foto: Unsplash/ zhang kaiyv

Președintele Consiliului italian încheie o vizită oficială de cinci zile la Beijing și Shanghai. Aceasta este prima sa călătorie în China de la venirea ei la putere, dar mai ales după retragerea țării sale în toamna trecută din proiectul foarte controversat „noile drumuri ale mătăsii”, potrivit Les Echoes.

Întâlnirea față în față dintre Giorgia Meloni și Xi Jinping, luni, la Beijing, a reprezentat punctul culminant al vizitei sale oficiale în China. Este pentru prima dată când un președinte al Consiliului italian vizitează China din 2019. La acea vreme, peninsula era singura țară membră a G7 care s-a alăturat noului proiect Drumurile Mătăsii lansat de regimul Xi Jinping. Dezamăgită de consecințele economice și sub presiunea aliaților săi occidentali, Giorgia Meloni a decis să nu reînnoiască memorandum-ul de înțelegere care a expirat în martie trecut.

Ajunsă la Beijing, ea a explicat că vizita ei este o „demonstrație a dorinței de a începe o nouă fază, de a relansa cooperarea bilaterală”, în timp ce se profilează riscul unui război comercial cu UE, în special pe problema vehiculelor electrice.

O balanță comercială foarte dezechilibrată

„Cu siguranță avem mult de lucru și sunt convinsă că această muncă poate fi utilă într-o perioadă atât de complexă la nivel mondial și multilateral”, a declarat Giorgia Meloni duminică, la începutul unui forum de afaceri la care au fost invitate aproximativ o sută companii din ambele ţări. Printre italieni s-au numărat în priml rând producătorul de anvelope Pirelli, grupul energetic ENI, grupul de apărare Leonardo și chiar jucători din sectoarele de lux, agroalimentar și modă.

Italia-China, de la Drumul Mătăsii până la porturi

Italia importă de la Beijing mai mult decât exportă, chiar dacă decalajul este în scădere. Dar chinezii investesc din ce în ce mai puțin în țară. De la «Noul Drum al Mătăsii» la Golden Power (vezi cazul Pirelli), urmează să fie relansate problemele relațiilor comerciale, scrie Corriere della Sera, potrivit Rador Radio România.

1. Care este decalajul economic dintre Italia și China, menționat de Giorgia Meloni?
Anul trecut, schimbul comercial dintre cele două țări s-a ridicat la aproximativ 66 de miliarde de euro, făcând din China al doilea partener comercial al Italiei ca mărime după SUA și din afara UE. Italia importă din China mai mult decât exportă: în 2023, importul a fost de 47,5 miliarde, comparativ cu exporturi de aproximativ 19 miliarde. Italia este a 22-a piață de destinație pentru exporturile Beijingului, care acoperă 8,1% din achizițiile noastre și este a treia țară furnizor pentru noi. Datele ilustrează că, chiar dacă soldul rămâne negativ pentru Italia, deficitul s-a redus de la 41 de miliarde de euro în 2022 la aproximativ 28 de miliarde în 2023.

2. Ce exportăm?
Exporturile italiene către China au crescut la niveluri record în 2023 (+16,8%). Printre articolele principale, produse farmaceutice și chimice (în valoare de 4,3 miliarde), mașinării și echipamente, textile și îmbrăcăminte.

3. Cât și ce importă Italia?
În primele cinci luni ale anului 2024, importurile din Beijing au ajuns la peste 19 miliarde de euro (6,5 miliarde exporturile). Țara importă în principal calculatoare și dispozitive electronice (în valoare de peste 7 miliarde), dispozitive electrice, produse textile și chimice.

4. La cât se ridică investițiile directe ale Italiei în China?
Sunt egale cu 15 miliarde de euro cu peste 1.300 de companii italiene active în țară. Investițiile chineze în Italia s-au oprit la 2,7 miliarde în 2023. În ciuda acestui fapt, anul trecut investițiile străine directe italiene nu au înregistrat o creștere, dimpotrivă sunt în pierdere de 26 de milioane de euro, în timp ce investițiile chineze în Italia au crescut cu 330 de milioane de euro.

5. În ce companii investesc chinezii în Italia?
China are în portofoliu șapte mari companii italiene, începând cu Pirelli, cu Sinochem la 37%. Silk Road Fund, care deținea 9%, a ieșit în mai. Celelalte șase sunt: ​​Autostrade per l’Italia deținută de Silk Road Fund; Electrocasnice Candy, cumpărate de Haier, Ferretti Yachts; Centrul Medical Nerviano; Eni Africa de Est; Rețele Cdp. China este prezentă în infrastructură cu Cosco, care deține 40% din portul Vado Ligure și, prin Hamburger Hafen und Logistik AG, a intrat și în portul din Trieste.

6. Ce este Golden Power și cum a influențat prezența chineză în Italia?
Sub Guvernul Draghi, Italia a adoptat legislația Golden Power, cu obiectivul de a pune în siguranță companiile considerate strategice. Anul trecut, Guvernul Meloni a adoptat puteri speciale pentru a proteja tehnologia senzorilor cibernetici de la Pirelli, considerați de importanță strategică în mai multe sectoare.

În același timp, a existat o scădere a investițiilor chineze în Italia și, mai general, în Europa. Pentru 2023, EY raportează 13 operațiuni către țară, plasând-o în top zece ca destinație pentru investițiile chineze după numărul de operațiuni. Cu toate acestea, valoarea cumulată a acestor tranziții este cu siguranță sub 1,7 miliarde de dolari, adică ceea ce a fost strâns de ultima țară din top 10 ca valoare.

7. De ce a ieșit Italia din Belt and Road Initiative a Chinei?
În 2019, Italia a fost primul dintre membrii G7 care a aderat la BRI și apoi s-a retras la sfârșitul anului 2023 – într-un context geopolitic complet schimbat -, considerând că din această inițiativă nu au venit beneficii concrete pentru economia noastră.