ANALIZĂ Cine sunt campionii absorbției de bani din PNRR și unde se situează România

Sursa: Unsplash Sursa foto: Unsplash

Spania și Franța au atras deja miliarde de euro după îndeplinirea a zeci de jaloane din propriile planuri naționale de redresare și reziliență. În schimb, România va trimite prima cerere de plată abia în luna mai, în contextul în care Guvernul a „bifat” jaloane pe repede-înainte cu doar câteva ore înainte de termenele-limită. Și banii atrași până acum din prefinanțări stau degeaba, deoarece țara noastră abia recent a pus la punct toate procesele pentru a putea cheltui aceste fonduri europene.

Economedia a analizat care este stadiul planurilor naționale de redresare și reziliență în fiecare dintre statele membre care a elaborat un astfel de plan și unde se situează România în materie de implementare, comparativ cu alții.

Stadiul PNRR în fiecare țară

PNRR prevede finanțări totale de 338 miliarde euro prin granturi și de 385,8 miliarde euro prin împrumuturi. Până acum au fost distribuite 54,04 miliarde euro din granturi și 19,91 miliarde euro din împrumuturi, mare parte dintre acestea fiind prefinanțări.

  • Pentru a „bifa” un jalon drept îndeplinit, o țară trebuie să trimită o cerere de plată care să îl includă (care include în mod normal mai multe jaloane îndeplinite din punctul de vedere al țării), iar Comisia Europeană trebuie să îl evalueze pozitiv. Așadar, chiar dacă numeroase țări, inclusiv România, au anunțat deja îndeplinirea a zeci de jaloane, acestea nu sunt luate în considerare oficial decât după ce au primit undă verde de la Comisia Europeană. Dacă Executivul european constată că o țară a făcut cerere de plată pe un jalon bifat drept îndeplinit dar acesta nu a fost îndeplinit într-un mod satisfăcător, țara are șase luni la dispoziție să îl „repare”, altfel trebuie să dea banii înapoi.

Doar 2% din totalul jaloanelor au fost atinse până acum, toate de către Spania (din 27 decembrie 2021) și Franța (din 7 martie 2022). Pentru acestea, Spania a primit o prefinanțare de 9 miliarde de euro și o primă plată de 10 miliarde de euro. Franța a primit o prefinanțare de 5,1 miliarde euro și o primă plată de 7,4 miliarde de euro.

Alte țări, precum Croația, Grecia, Italia și Portugalia, au trimis prima cerere de plată și așteaptă evaluarea Comisiei Europene.

România încă nu a trimis prima cerere de plată, situație pe care o detaliem mai jos.

Iată stadiul PNRR la nivel european, detaliat pe fiecare țară:

Austria

  • Alocare: 3,5 miliarde euro
  • Jaloane planificate: 106 investiții, 65 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 450 milioane de euro

Belgia

  • Alocare: 5,92 miliarde euro (1,24% din PIB)
  • Jaloane planificate:  163 investiții, 47 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 770 milioane de euro

Bulgaria

  • Alocare: 6,27 miliarde euro (10,23% din PIB)
  • A trimis planul la Comisie pe 15 octombrie 2021 și nu a fost încă aprobat

Croația

  • Alocare: 6,3 miliarde euro (11,61% din PIB)
  • Jaloane planificate:  224 investiții, 148 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 818 milioane de euro
  • A trimis o cerere de plată de 700 milioane de euro

Cipru

  • Alocare: 1,21 miliarde euro (5,41% din PIB)
  • Jaloane planificate:  163 investiții, 108 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 157 milioane de euro

Cehia

  • Alocare: 7,04 miliarde euro (3,12% din PIB)
  • Jaloane planificate:  168 investiții, 76 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 915 milioane de euro

Danemarca

  • Alocare: 1,55 miliarde euro (0,50% din PIB)
  • Jaloane planificate:  61 investiții, 16 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 201 milioane de euro

Estonia

  • Alocare: 0,97 miliarde euro (3,45% din PIB)
  • Jaloane planificate:  75 investiții, 49 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 126 milioane de euro

Finlanda

  • Alocare: 2,09 miliarde euro, 0,87% din PIB
  • Jaloane planificate:  100 investiții, 40 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 271 milioane de euro

Franța

  • Alocare: 39,37 miliarde euro (1,62% din PIB)
  • Jaloane planificate: 134 investiții, 41 reforme
  • Realizat: 22%, 21 investiții, 17 reforme
  • A primit o prefinanțare de 5,1 miliarde euro
  • Comisia a făcut o primă plată, de 7,4 miliarde de euro, în data de 4 martie

Germania

  • Alocare: 25,61 miliarde euro (0,74% din PIB)
  • Jaloane planificate:  82 investiții, 47 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 2,25 miliarde euro

Grecia

  • Alocare: 30,50 miliarde euro (16,63% din PIB)
  • Jaloane planificate:  207 investiții, 124 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 4 miliarde de euro
  • A făcut o cerere de plată de 3,6 miliarde de euro

Ungaria

  • Alocare: 7,17 miliarde euro (4,91% din PIB)
  • A trimis planul la Comisie pe 12 mai 2021 și nu a fost încă aprobat

Irlanda

  • Alocare: 0,99 miliarde euro (0,28% din PIB)
  • Jaloane planificate:  73 investiții, 36 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • Comisia Europeană a aprobat planul în data de 16 iulie 2021

Italia

  • Alocare: 191,48 miliarde euro (10,67% din PIB)
  • Jaloane planificate:  377 investiții, 150 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 24,9 miliarde de euro
  • A trimis o cerere de plată de 21 miliarde de euro

Letonia

  • Alocare: 1,83 miliarde euro (6% din PIB)
  • Jaloane planificate:  153 investiții, 61 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 237 milioane de euro

Lituania

  • Alocare: 2,22 miliarde euro (4,56% din PIB)
  • Jaloane planificate:  26 investiții, 165 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 289 milioane de euro

Luxemburg

  • Alocare: 0,09 miliarde euro (0,15% din PIB)
  • Jaloane planificate:  36 investiții, 27 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 12,1 milioane de euro

Malta

  • Alocare: 0,32 miliarde euro (2,25% din PIB)
  • Jaloane planificate:  49 investiții, 89 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 41,1 milioane de euro

Țările de Jos

  • Alocare: 5,95 miliarde euro (0,73% din PIB)
  • Nu au trimis încă planul de redresare

Polonia

  • Alocare: 35,52 miliarde euro (6,66% din PIB)
  • A trimis planul la Comisie pe 3 mai 2021 și nu a fost încă aprobat

Portugalia

  • Alocare: 16,61 miliarde euro (7,75% din PIB)
  • Jaloane planificate:  284 investiții, 57 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 2,2 miliarde de euro
  • A trimis o cerere de plată de 1,16 miliarde de euro

România

  • Alocare: 29,18 miliarde euro (13,09% din PIB)
  • Jaloane planificate: 292 investiții, 215 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 3,7 miliarde de euro

Slovacia

  • Alocare: 6,33 miliarde euro (6,74% din PIB)
  • Jaloane planificate:  110 investiții, 86 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 822,7 milioane de euro

Slovenia

  • Alocare: 2,48 miliarde euro (5,13% din PIB)
  • Jaloane planificate:  140 investiții, 69 reforme
  • Realizat: 0 jaloane
  • A primit o prefinanțare de 231 milioane de euro

Spania

  • Alocare: 69,51 miliarde euro (5,59% din PIB)
  • Jaloane planificate:  247 investiții, 169 reforme
  • Realizat: 13%, 3 investiții, 49 reforme
  • A primit o prefinanțare de 9 miliarde de euro
  • A primit o primă plată de 10 miliarde de euro

Suedia

  • Alocare: 3,29 miliarde euro (0,69% din PIB)
  • Comisia Europeană a aprobat planul în data de 29 martie 2022

Situația României

Până la acest moment, România a primit doar 3,6 miliarde de euro prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), drept prefinanțare, atât din componenta de granturi, cât și din componenta de împrumuturi. Acești bani abia acum încep să fie cheltuiți.

România va trimite în acest an două cereri de plată: una care vizează jaloanele îndeplinite la 31 decembrie 2021 și una care vizează jaloanele îndeplinite la 31 martie 2022. Anul acesta ar trebui să atragem 6 miliarde de euro din PNRR, spunea recent ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene Dan Vîlceanu.

„România a ales să aibă două cereri de plată pe an, ceea ce înseamnă că fiecare cerere de plată este legată de o tranșă corespunzătoare unui set de jaloane și ținte care trebuie atinse în cele două trimestre precedente. Prima cerere de plată include jaloane și ținte care erau scadente până în T4 2021, deoarece corespunde tuturor jaloanelor și țintelor pe care România s-a angajat să le implementeze pentru prima solicitare de plată de la începutul perioadei de eligibilitate din PNRR în februarie 2021. Evaluarea jaloanelor și a obiectivelor legate de această primă solicitare de plată nu a început. Comisia și România sunt în proces de finalizare a semnării aranjamentelor operaționale, după care România își poate depune cererea de plată, iar Comisia poate începe evaluarea”, a transmis un purtător de cuvânt al Comisiei Europene pentru Economedia.

Prima cerere de plată nu a fost încă depusă de România, potrivit acestuia. Prin urmare, Comisia nu a început încă să evalueze îndeplinirea satisfăcătoare a vreunuia dintre jaloane și obiective.

„Odată ce cererile de plată sunt aprobate, Tabloul de bord pentru redresare și reziliență (sistemul de raportare a performanței Facilității de redresare și reziliență) va afișa jaloane și obiective care au fost evaluate de Comisie ca fiind îndeplinite în mod satisfăcător”, a mai declarat purtătorul de cuvânt.

Ministrul Investițiilor Europene afirma că prima cerere de plată a României ar putea fi transmisă în luna mai, iar surse susțin că a doua va fi transmisă în octombrie.

Prima cerere de plată

Pentru prima cerere de plată, România a avut de îndeplinit 21 de jaloane și obiective: 14 etape și ținte sunt finanțate prin granturi și 7 etape și ținte sunt finanțate prin împrumuturi.

Guvernul susține că a îndeplinit la timp, adică până la 31 decembrie 2021, toate aceste jaloane. Însă platforma MonitorPNRR arată că un jalon privind cloud-ul guvernamental este întârziat. Este vorba despre jalonul „142 – C7 – R1 – S-a instituit și este operațional grupul operativ pentru implementarea și monitorizarea reformelor și investițiilor privind transformarea digitală”. Platforma MonitorPNRR arată că acest jalon prevedea, în practică, operaționalizarea unei echipe (Task Force) care să pregătească o analiză privind opțiunile de dezvoltare ale Cloud-ului guvernamental. Îndeplinirea jalonului presupunea operaționalizarea acestei echipe. La 31 decembrie 2021 a existat doar Hotărârea de Guvern de înființare.

Lista jaloanelor pentru prima cerere de plată (suport nerambursabil)

  1. M146 Intrarea în vigoare a legii securității rețelei 5G
  2. M69 Adoptarea strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025 și aplicarea planului de acțiune
  3. T113 Dezafectarea capacității de producere a energiei pe bază de cărbune
  4. M142 Grup operațional (task-force) înființat și în funcțiune pentru implementarea și monitorizarea reformelor și investițiilor în Transformarea digitală
  5. M150 Adoptarea Strategiei Naționale de Securitate Cibernetică 2021-2026
  6. M211 Contract de asistență tehnică furnizată de o entitate care va fi selectată conform legislației naționale privind achizițiile publice
  7. M212 Intrarea în vigoare a ordinului de ministru de constituire a unei comisii de monitorizare însărcinată cu revizuirea, cu sprijinul asistenței tehnice
  8. T220 Număr case de marcat conectate la sistemul informatic al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
  9. M366 Adoptarea criteriilor de prioritizare a investițiilor în centre comunitare integrate
  10. M426 Intrarea în vigoare a actului legislativ de aprobare a noii Strategii Naționale Anticorupție
  11. M450 Audit și controale: informații pentru monitorizarea implementării planului de recuperare și reziliență
  12. M451 Intrarea în vigoare a Ordonanței Guvernului prin care se emite mandatul legal al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), al Ministerului Finanțelor (MF) și al Autorității de Audit (AA)
  13. M462 Intrarea în vigoare a Hotărârii Guvernului de stabilire a implementării Programului național de reducere a abandonului școlar timpuriu
  14. 464 Apel deschis de proiecte pentru sprijinirea elevilor pentru trecerea de la învățământul gimnazial la cel superior, pe baza a 5 indicatori definiți în Mecanismul de avertizare timpurie în educație

Lista jaloanelor pentru prima cerere de plată (suport prin împrumuturi)

  1. M78 Intrarea în vigoare a Legii nr. 50/2021 pentru aprobarea Ordonanței de urgență nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – S.A. (C.N.A.I.R.) și înființarea Societății Naționale de Investiții Rutiere – S.A. (C.N.I.R.)
  2. M1 Intrarea în vigoare a modificărilor la Legea nr. 241/2006 privind alimentarea cu apă și canalizare
  3. M247 Semnarea acordului de contribuție între Comisia Europeană și Guvernul României
  4. M250 Semnarea acordului de contributie intre Comisia Europeană și Guvernul Romaniei
  5. M253 Semnarea acordului de finanțare între Fondul European de Investiții și Guvernul României pentru crearea Fondului de capital de risc de recuperare („Fondul”) și adoptarea politicii de investiții a Fondului
  6. M259 Semnarea acordului de contribuție între Comisia Europeană și Guvernul României
  7. M270 Înființarea și operaționalizarea Unității de Implementare a Reformelor din cadrul mecanismului de sprijin al politicilor (PSF)

A doua cerere de plată

Pentru cea de-a doua cerere de plată, România are de îndeplinit 51 de jaloane și obiective. 29 de etape și ținte sunt finanțate prin granturi și 22 de etape și ținte sunt finanțate prin împrumuturi.

De îndeplinit până la 31 martie 2022 erau 24 de jaloane. Guvernul susține că a îndeplinit toate aceste obiective, după ce ultimele două au fost bifate de Ministerul Cercetării cu foarte puțin timp înainte de termenul-limită. Însă platforma MonitorPNRR arată că Guvernul a ratat trei obiective din PNRR pentru acest termen, respectiv: finalizarea analizei privind cloud-ul guvernamental; Apelul de proiecte pentru IMM-uri – „Sprijin sub formă de granturi pentru competențe digitale”; Intrarea în vigoare a legislației și a normelor de aplicare privind sistemul de tichete pentru lucrătorii casnici.

Lista jaloanelor pentru a doua cerere de plată (suport nerambursabil)

  1. M124 Deschiderea unui apel de proiecte de producție de energie din surse regenerabile (eolian și solar)
  2. M143 Analiza finalizată pentru opțiunile pentru arhitectura cloud guvernamentală
  3. M191 Intrarea în vigoare a cadrului legal pentru înscrierea obligatorie a contribuabililor persoane juridice în SPV (Spațiul Privat Virtual)
  4. M195 Operaționalizarea/aprobarea Planului Comun de Acțiuni între Agenția Națională de Administrare Fiscală și Inspecția Muncii pentru prevenirea și limitarea fenomenului de evaziune prin muncă la gri/negru
  5. M213 Intrarea în vigoare a modificărilor la cadrul de reglementare pentru a asigura sustenabilitatea pensiilor din Pilonul 2
  6. M387 Intrarea în vigoare a legislației și a normelor de aplicare a acesteia pentru sistemul de tichete pentru lucrătorii casnici
  7. M401 Intrarea în vigoare a metodologiilor și procedurilor de îmbunătățire a rațiunii de politică publică și a simplificării administrative și a planificării
  8. M404 Intrarea în vigoare a unui act legislativ de operaționalizare a unei structuri care să asigure implementarea unui mecanism de reglementare eficient de control al calității
  9. M421 Intrarea în vigoare a legii de aprobare a strategiei de dezvoltare a sistemului judiciar 2022-2025
  10. M430 Intrarea în vigoare a legii de transpunere a directivei privind protecția avertizorilor
  11. M433 Intrarea în vigoare a modificării legislației naționale privind căile de atac (Legea nr. 101/2016)
  12. T465 Instituții de învățământ care beneficiază de sistemul de granturi (Lotul 1)
  13. M477 Intrarea în vigoare a Ordinului Ministerial (OM) pentru asigurarea standardelor pentru dotarea școlilor cu echipamente și resurse tehnologice în scopuri educaționale online și pentru asigurarea unui impact durabil al investițiilor propuse
  14. M494 Semnarea contractului de asistență tehnică pentru elaborarea Planului de acțiuni pentru reforma guvernării, inclusiv programul de formare și coaching pentru manageri și inspectori
  15. M65 Adoptarea Strategiei Naţionale de Siguranţă Rutieră
  16. M114 Intrarea în vigoare a Legii de decarbonizare prin care se adoptă calendarul de eliminare treptată a cărbunelui/lignitului
  17. M144 Intrarea în vigoare a legii pentru guvernarea serviciilor cloud pentru zona guvernamentală
  18. M145 Intrarea în vigoare a legii interoperabilității
  19. M153 Semnarea contractului de implementare a investiției în baza procedurii de licitație pentru implementarea investiției
  20. M147 Publicarea licitației pentru autorizarea operatorilor de telecomunicații pentru acordarea de licențe 5G
  21. M200 Intrarea în vigoare a hotărârii de guvern pentru aprobarea metodologiei de întocmire, monitorizare și raportare a programelor bugetare
  22. M355 Intrarea în vigoare a cadrului legislativ de înființare a Agenției Naționale pentru Dezvoltarea Infrastructurii în Sănătate (ANDIS)
  23. M356 Intrarea în vigoare a cadrului legislativ pentru Creșterea capacității de management al sănătății și al resurselor umane în sănătate
  24. M357 Intrarea în vigoare a legislației pentru cadrul strategic de dezvoltare a resurselor umane în sănătate
  25. M413 Operaționalizarea unui comitet interinstituțional pentru climat
  26. M422 Intrarea în vigoare a legii pentru modificarea competențelor Agenției Naționale de Administrare a Bunurilor Sechestrate
  27. M456 Semnarea contractelor cu operatori publici (municipalii) pentru construirea, echiparea și operaționalizarea a 110 creșe
  28. M478 Intrarea în vigoare a legii care stabilește profilul viitorului profesor privind competența digitală și modul de evaluare a competenței digitale la examenele școlare
  29. M485 Intrarea în vigoare a modificărilor la cadrul legislativ pentru creșterea calității mediilor de învățare

Lista jaloanelor pentru a doua cerere de plată (suport prin împrumuturi)

  1. M2 Intrarea în vigoare a legii de aprobare a programului național Prima Racordare la Apă și Canalizare
  2. M95 Stabilirea unei scheme naționale de sprijin pentru renovare pentru eficiență energetică și renovarea integrată (consolidare seismică și eficiență energetică) a clădirilor rezidențiale multifamiliale
  3. M96 Stabilirea unei scheme naționale de sprijin pentru renovare pentru eficiență energetică și renovarea integrată (consolidare seismică și eficiență energetică) pentru clădirile publice
  4. M189 Lansarea apelului pentru „Suport subvenționat pentru competențe digitale”
  5. M256 Înființarea instrumentului financiar („Fondul”) și adoptarea politicii de investiții a Fondului
  6. M262 Selectarea administratorului schemei
  7. M326 Cartografierea tuturor zonelor de destinație optime pentru organizațiile regionale de management al destinațiilor (OMD) din România
  8. M327 Plan de acțiune pentru utilizarea patrimoniului cultural pentru creșterea competitivității sectorului turistic românesc
  9. T331 Situri care vor fi incluse în traseele culturale
  10. M338 Intrarea în vigoare a cadrului de reglementare privind cicloturismul
  11. M30 Intrarea în vigoare a actului legislativ de înființare a comitetului interinstituțional de analiză a cadrului juridic aplicabil sectoarelor cu impact asupra biodiversității
  12. M97 Apeluri de propuneri pentru renovare pentru eficiență energetică și renovarea integrată (consolidare seismică și eficiență energetică) pentru clădirile rezidențiale
  13. M98 Apel de propuneri pentru renovare pentru eficiență energetică și renovarea integrată (consolidare seismică și eficiență energetică) pentru clădiri publice
  14. M129 Semnarea contractelor pentru construirea a cel puțin 100 MW de capacitate de electrolizoare noi
  15. M133 Semnarea de contracte pentru proiecte de cogenerare cu gaze de înaltă eficiență și de termoficare
  16. M140 Deschiderea unui apel pentru investiții în eficiență energetică pentru industrie
  17. ​​M266 Intrarea în vigoare a Hotărârii Guvernului prin care se alocă finanțarea necesară în valoare de 500 milioane EUR pentru sprijinirea extinderii capacităților naționale până la prima dezvoltare industrială și participarea la un proiect multi-țară
  18. M307 Intrarea în vigoare a Legii zonelor metropolitane
  19. M312 Intrarea în vigoare a actului legislativ pentru implementarea Strategiei naționale privind locuința și a Planului de acțiune pentru reducerea lipsei severe de locuințe
  20. M339 Înființarea și operaționalizarea Centrului Național de Coordonare Rute Velo
  21. M398 Intrarea în vigoare a modificării Legii nr. 219/2015 privind economia socială și a normelor de aplicare
  22. M500 Semnarea contractelor de granturi pentru centrele tehnologice inovatoare din universități.

Sursa foto: Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *