Ministrul Proiectelor și Investițiilor Europene Dragoș Pîslaru a anunțat că sesizează Parchetul European pentru achiziții supraevaluate de microbuze pentru elevi prin PNRR. ReporterIS a scris în august că firma Aveuro din Prahova a vândut către stat microbuze electrice de 90.000 euro cu 200.000 de euro, iar cele 250 de milioane de euro din PNRR, planificate pentru 3.200 de microbuze, au mai ajuns doar pentru 1.300 de microbuze.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Dragoș Pîslaru a anunțat că sesizează Parchetul European pe subiectul achiziției microbuzelor electrice pentru elevi și va trimite rezultatele verificărilor derulate de către Corpul de Control al ministrului și către Departamentul pentru Lupta Antifraudă și Consiliul Concurenței.

Ministrul susține că, deși programul era unul de interes național, licitațiile s-au derulat neuniform, ceea ce a dus la diferențe majore privind prețul unui microbuz și termenii de livrare.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Ministrul susține că același tip de microbuz electric (16+1 locuri) a fost achiziționat, în județe diferite, la valori ce variau de la 99.000 euro la un maxim de 263.000 de euro per unitate, fără modificări tehnice care să justifice diferențele.

El mai susține că au fost recepționate echipamente în afara termenilor de livrare, diferențele de preț variind uneori și până la de trei ori mai mult față de prețul cel mai mic.

ReporterIS scria în august că România avea alocată suma de 250 de milioane de euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru a cumpăra 3.200 de microbuze, la un preț mediu de 78.000 de euro/bucată. Însă a ajuns să cumpere doar 1.300 de microbuze, la un preț de 200.000 de euro/bucată (fără TVA).

Conform publicației, o firmă din Prahova, Aveuro, a câștigat licitațiile în 60% din județe, inclusiv la Iași. 90% din licitații au avut o singură ofertă admisibilă: Aveuro, celelalte fiind respinse.

Un microbuz trebuia să coste 90.000-100.000 de euro cu tot cu profit. Van-urile E-Transit de la Ford costă, la motorul vândut de Aveuro, 64.500 de euro. Cu tot cu opționale, prețul maxim este de 70.000 de euro (fără TVA).

Vlad Papuc, patronul Aveuro, nu neagă profitul imens de 100.000 de euro pe fiecare mașină: „Doamne ajută! Nu comentez prețul”.

Economedia a scris ulterior că și Consiliul Județean Bihor, condus la momentul achiziției de Ilie Bolojan, a derulat o procedură similară de achiziție de microbuze electrice, de la aceeași firmă.

Pe 24 august 2024, Bolojan anunța că a început procedurile pentru achiziția a 25 de microbuze electrice care ar fi urmat să coste peste 30 de milioane de lei. Cu alte cuvinte, 1,2 milioane de lei bucata, adică aproximativ 241.000 de euro.

Ulterior, în februarie 2025, Consiliul Județean Bihor a anunțat că a achiziționat microbuzele pentru suma de 22,8 milioane de lei fără TVA, adică 27,2 milioane de lei cu TVA, mai puțin decât suma bugetată. Totuși, asta înseamnă aproape 1,1 milioane de lei bucata, respectiv circa 218.000 de euro, adică mult peste prețul de 80.000-90.000 de euro pe care Uniunea Europeană consideră că trebuie să-l plătești, de aproape două-trei ori mai mult.

Interesant este că firma de la care au fost cumpărate microbuzele, adică beneficiarul direct al supralicitării, este aceeași Aveuro International SRL, cea care a câștigat licitațiile pentru microbuze electrice în 60% din județe.

Aveuro este controlată integral de Vlad Mircea Papuc. Compania a avut anul trecut un profit net de 68,7 milioane de lei, de 15,6 ori mai mare decât rezultatul din 2023 (1.462%), la afaceri de 255,6 milioane de lei, în creștere de 6,7 ori (566%).

Aveuro International din Câmpina face parte din grupul Aveuro, sub umbrela căruia se regăsesc mai multe firme active în producţia de piese auto, dar şi în transporturi. Aveuro International are ca domeniu principal de activitate producţia de caroserii pentru autovehicule, fabricarea de remorci şi semiremorci și avea în medie 113 angajați la final de 2024.

Vlad Papuc deține emblematicul magazin Eva de pe Bulevardul Magheru din București după ce l-a cumpărat cu 8 milioane de euro de la fondul elen de investiții Bluehouse Capital în a doua parte a anului trecut chiar prin Aveuro International. Conform datelor din platforma licitatii.app, Aveuro International a vândut statului și măști faciale, mănuși și dezinfectanți în timpul pandemiei.

Mama patronului Aveuro este șefa Organizației de Femei a PNL Prahova și o apropiată a baronului Iulian Dumitrescu, anchetat pentru corupție.

Mesajul integral al lui Dragoș Pîslaru:

„Am decis să sesizez Parchetul European pe subiectul achiziției microbuzelor electrice pentru elevi.
De asemenea, voi dispune transmiterea către Departamentul pentru Lupta Antifraudă și Consiliul Concurenței a rezultatelor verificării realizate de Corpul de Control al ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene.
Am luat aceste măsuri ca urmare a constatării mai multor disfuncționalități care ridică semne de întrebare cu privire la modul în care au fost utilizați banii europeni.
Apelul de proiecte cu titlul „Microbuze electrice pentru elevi” a fost gândit pentru a sprijini comunitățile locale și pentru a oferi copiilor din mediul rural un transport sigur, modern și prietenos cu mediul. Din păcate, analiza documentațiilor transmise de consiliile județene arată că modul de implementare a fost neuniform și lipsit de o coordonare centralizată.
În locul unui sistem integrat, cu achiziții centralizate și standarde unitare, fiecare județ a derulat proceduri separate, stabilind propriile caiete de sarcini, valori estimate și condiții de livrare.
În total, au fost 74 de achiziții derulate individual de către 40 de județe.
Această descentralizare, deși justificată de dorința de flexibilitate locală, a generat efecte absolut reprobabile: diferențe semnificative de preț între microbuze similare și lipsa unor justificări clare privind diferențele majore de cost.
Au fost identificate situații în care același tip de microbuz electric (16+1 locuri) a fost achiziționat, în județe diferite, la valori semnificativ variabile — între un minim de 99.000 euro și un maxim de 263.000 de euro per unitate, fără modificări tehnice care să justifice diferențele.
Au fost recepționate echipamente în afara termenilor de livrare, diferențele de preț variind uneori și până la de trei ori mai mult față de prețul cel mai mic.
Nu există justificări tehnice sau financiare care să acopere diferențele majore de cost.
Diferența semnificativă de preț pentru microbuze similare ridică suspiciuni de înțelegere între firme (preț de cartel), prețul nereprezentând o imagine reală a prețurilor practicate pe piață.
Deoarece ofertele de preț nu sunt fundamentate, acestea generează un potențial prejudiciu bugetar, reprezentând un indiciu de achiziție ineficientă sau neconformă prin prisma obligativității de respectare a principiilor de legalitate, eficiență și economicitate în utilizarea optimă a alocării / cheltuirii bugetului aferent PNRR și a bugetului național aferent.
Totodată, există diferențe între listele localităților beneficiare de microbuze electrice conform cererii de finanțare și localitățile care au primit în final microbuze conform proceselor verbale de predare/primire.
În lumina tuturor acestor aspecte, am dispus transmiterea tuturor constatărilor către instituțiile abilitate: Parchetul European, Departamentul pentru Luptă Antifraudă și Consiliul Concurenței.
Rolul lor este să verifice dacă diferențele de preț și modalitatea de utilizare a informațiilor minime obligatorii din ghid au fost simple erori administrative sau practici care afectează buna gestionare a fondurilor europene.
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene nu are rolul de procuror sau de judecător. Altfel spus, nu avem calitatea legală să dăm verdicte definitive ori să condamnăm potențiale încălcări ale legii.
Ce trebuie însă să facem la nivel administrativ este să învățăm din aceste situații și să aplicăm lecțiile pentru viitor. Vom lucra împreună cu ministerele de linie pentru ca viitoarele apeluri de proiecte europene să includă obligativitatea unei analize de piață solide, a unor prețuri de referință realiste și a unei coordonări mai eficiente între instituții.
România are nevoie de o administrație care funcționează unitar și responsabil. Banii europeni sunt bani publici, iar de folosirea lor corectă și transparentă depinde însăși modernizarea României.
Când vorbim de bani publici, nu ne permitem neglijență, improvizație sau lipsă de rigoare și nu voi tolera niciodată asemenea situații.”