Un nou caz scoate la iveală cum achizițiile de microbuze electrica finanțate prin PNRR ajung la prețuri duble sau chiar triple față de cele considerate corecte de Uniunea Europeană și sunt realizate de aceeași firmă care a mai beneficiat de contracte similare, potrivit datelor analizate de Economedia.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

După investigația ReporterIS care a arătat că bugetul de 250 de milioane de euro alocat pentru 3.200 de microbuze a fost suficient în realitate doar pentru 1.300 de vehicule, Consiliul Județean Bihor, condus la momentul achiziției de Ilie Bolojan, intră și el în atenția publică.

Pe 24 august 2024, Bolojan anunța că a început procedurile pentru achiziția a 25 de microbuze electrice care ar fi urmat să coste peste 30 de milioane de lei. Cu alte cuvinte, 1,2 milioane de lei bucata, adică aproximativ 241.000 de euro.

Analize Economedia

România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA

„Consiliul Judetean Bihor a lansat licitatia pentru achizitia de microbuze scolare electrice destinate transportului elevilor din judetul Bihor. Vom achizitiona 25 de microbuze, cu o valoare totala de peste 30 de milioane de lei. Termenul pentru depunerea ofertelor este 27 august 2024. Finantarea este asigurată din fonduri europene, prin PNRR. In acest program sunt eligibile consiliile judetene, prin intermediul cărora, în parteneriat cu primäriile, scolile vor fi dotate cu microbuze electrice. Pentru a putea accesa aceastã finantare, au fost incheiate parteneriate cu 25 de primării din mediul rural. În fiecare comună va fi transferat câte un microbuz electric pentru transportul elevilor. În perioada următoare vom lansa licitatia pentru alte 22 de microbuze scolare electrice, printr-un proiect derulat de Administratia Fondului pentru Mediu, cu finantare guvernamentală”, scria Ilie Bolojan pe Facebook pe 2 august 2024, la scurt timp după ce câștigase al doilea mandate de președinte CJ Bihor (iunie 2024).

Ulterior, în februarie 2025, Consiliul Județean Bihor a anunțat că a achiziționat microbuzele pentru suma de 22,8 milioane de lei fără TVA, adică 27,2 milioane de lei cu TVA, mai puțin decât suma bugetată. Totuși, asta înseamnă aproape 1,1 milioane de euro bucata, respectiv circa 218.000 de euro, adică mult peste prețul de 80.000-90.000 de euro pe care Uniunea Europeană consideră că trebuie să-l plătești, de aproape două-trei ori mai mult.

Interesant este că firma de la care au fost cumpărate microbuzele, adică beneficiarul direct al supralicitării, este aceeași Aveuro International SRL, cea care a câștigat licitațiile în 60% din județe. Aveuro este controlată integral de Vlad Mircea Papuc. Compania a avut anul trecut un profit net de 68,7 milioane de lei, de 15,6 ori mai mare decât rezultatul din 2023 (1.462%), la afaceri de 255,6 milioane de lei, în creștere de 6,7 ori (566%).

Un Ford electric costă în jur de 64.000 de euro, iar carosarea pentru transport de persoane se ridică la circa 15.000 de euro. Aveuro le-a vândut cu peste 200.000 de euro. Vlad Papuc, patronul Aveuro, nu neagă profitul imens de peste 100.000 de euro pe fiecare mașină: „Doamne ajută! Nu comentez prețul”.

Aveuro International din Câmpina face parte din grupul Aveuro, sub umbrela căruia se regăsesc mai multe firme active în producţia de piese auto, dar şi în transporturi. Aveuro International are ca domeniu principal de activitate producţia de caroserii pentru autovehicule, fabricarea de remorci şi semiremorci și avea în medie 113 angajați la final de 2024.

Vlad Papuc deține emblematicul magazin Eva de pe Bulevardul Macheru din București după ce l-a cumpărat cu 8 milioane de euro de la fondul elen de investiții Bluehouse Capital în a doua parte a anului trecut chiar prin Aveuro International. Conform datelor din platforma licitatii.app, Aveuro International a vândut statului și măști faciale, mănuși și dezinfectanți în timpul pandemiei. Mama patronului Aveuro este șefa Organizației de Femei a PNL Prahova și o apropiată a baronului Iulian Dumitrescu, anchetat pentru corupție.