270 de kilometri de autostradă și drum expres ar urma să fie deschiși circulației, într-un scenariu optimist, pe parcursul anului viitor, conform datelor contractuale pe care le-a centralizat Economedia.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În 2026, România va avea A0 complet, inelul de autostradă care înconjoară Bucureștiul, primul tunel veritabil de autostradă, odată cu finalizarea lucrărilor la tunelul Curtea de Argeș de pe A1 Pitești-Sibiu, Autostrada Moldovei completă, de la Ploiești la Pașcani, prin deschiderea loturilor Adjudu Vechi-Pașcani, precum și încă aproape 100 de kilometri din Autostrada Transilvania. De asemenea, va fi deschis Drumul Expres Brăila-Galați (10 km), singura inaugurare a unui drum expres din 2026.
Important de menționat că, multe dintre inaugurările programate în 2026 sunt, de fapt, restanțe din 2024, sau 2025, precum DEx 6 Brăila-Galați, loturile din Autostrada Moldovei care au primit extensii și A0 lotul 3 (constructor China).
Autostrada Bucureștiului- inel complet (101 km)
A0-Autostrada Bucureștiului este cea mai importantă investiție rutieră din 2026 din perspectiva efectelor: Capitala va fi înconjurată complet pe autostradă, iar A1 București-Pitești, A2 București-Constanța și A3 București-Ploiești vor fi conectate prin A0. Astfel, A0 va permite cele mai lungi distanțe pe Autostradă: Craiova-București-Bacău-Pașcani și legarea completă a provinciilor, Oltenia, Muntenia, Moldova și Dobrogea. În prezent, pe A0 este deschis doar semi-inelul sudic, A1-A2, iar pe tronsonul de nord sunt în lucru 3 loturi : lotul 1 A1-DN 1, Pizzarotti-Retter (17 km), Lotul Afumați-Cernica (8,5 km) Constructor China-CCECC și lotul 4, constructor UMB, 4,5 km între Cernica și A2. Așadar, până la finalul anului viitor pe A0 urmează să se deschidă încă 30 de kilometri.
A1 Pitești-Sibiu, tunelul Curtea de Argeș, primul tunel veritabil din România
Tunelul Curtea de Argeș, în lucru pe lotul 4 al Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești ar urma să fie deschis, potrivit estimărilor oficiale, în august-septembrie 2026, înainte de termenul contractual (2027). Tunelul cu o lungime de 1350 de metri pe care îl forează PORR (Austria) va permite deschiderea lotului Curtea de Argeș-Tigveni (10 km), însă reușita constructorului este contrabalansată de întârzierea rezolvării situației de pe DN 73C Tigveni-Rm Vâlcea unde se va menține restricția pentru camioane. Așadar șoferii cu autoturisme ajung mai ușor de la Pitești la Râmnicu Vâlcea pe A1 și DN 73 C (parțial degradat), însă transportatorii de mărfuri, cei care ar trebui să beneficieze cel mai mult de infrastructură modernă, merg în continuare pe ruta actuală DN 7 –Dedulești, tronson cu alunecări de teren și lucrări de consolidare.
Notă: Conform promisiunilor, la finalul anului 2026 ar trebui să fie deschis și lotul Holdea-Margina (10 km) de pe A1 Lugoj-Deva unde UMB lucrează la cele 2 tuneluri cu o lungime totală de 2300 metri, însă fiind primul tunel pe care îl execută cel mai puternic constructor din România este prea devreme pentru a garanta finalizarea (de la terminarea lucrărilor majore, precum cămășuirea și calea de rulare, durează câteva luni doar instalarea echipamentelor de siguranță și testele aferente). Odată finalizat, Tunelul Curtea de Argeș de pe A1 Sibiu-Pitești va permite estimarea unui calendar și pentru alte tuneluri în lucru/proiectate, raportat la etapele principale de execuție).

A7-Autostrada Moldovei, completă până la Pașcani (320 km)
Autostrada Moldovei-A7, cel mai important obiectiv de infrastructură rutieră din Europa inclus la finanțare în 2021 prin PNRR (în prezent doar parțial) ar urma să fie completă de la Ploiești la Pașcani în 22 decembrie 2026, conform promisiunilor recente ale constructorului UMB.
După deschiderea segmentului Focșani-Adjud, în august 2026 se va circula până la Săbăoani (încă 95 km), iar în decembrie complet până la Pașcani, încă 27 km, adică un total de 122 kilometri. Totuși, cele trei loturi de la Bacău la Pașcani sunt executate aprox. 40 % potrivit raportărilor oficiale (execuția reală este mai avansată față de raportare), iar indicarea termenului-limită 22 decembrie 2026 pentru finalizarea nodului turbion de la Pașcani (DN2) indică faptul că va fi nevoie de mobilizarea resurselor și în sezonul rece (UMB va finaliza aproape 40 de kilometri din Autostrada Transilvaniei, dar în același timp va începe lucrări majore pe Drumul Expres Focșani-Brăila și pe mai multe loturi ale Autostrăzii A8.)
Autostrada Transilvaniei-A3, încă aproape 100 de kilometri
2026, anul viaductelor-mamut pe Autostrada Transilvania. În toamna anului viitor va fi deschis ,,lotul Erbașu” Suplacu de Barcău-Chiribiș (26 km) cu viaductul de 1800 de metri construit 80% de Bechtel, iar la finalul anului, Ozaltin (Turcia) ar urma să finalizeze cele două viaducte (3,2 km) scoase din contractul cu UMB de la Nădășelu și Topa Mică (jud. Cluj).
,,Constructorul turc care lucrează pe restul tronsonului se ocupă în principal de 2 viaducte mari cu lungimi de 1,2 km și 2 km (cel din urmă fiind cel mai lung viaduct de autostradă din România). Acestea au fost necesare din cauza alunecărilor de teren și a modificării traseului față de contractul inițial. Deși șantierul a început în urmă cu doar 6 luni, progresul este semnificativ – aproximativ 45%. Majoritatea picioarelor podurilor sunt deja realizate, iar 80 de grinzi de beton au fost montate. Viaductul de 1,2 km va fi unul spectaculos, partea centrală peste cimitirul din Nădășelu urmând să fie construită prin soluția tehnică în consolă, balanced cantilever”, a anunțat săptămâna aceasta, într-o vizită pe șantier, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma. Finalizarea celor două viaducte ale Ozaltin va permite traficul complet pe 42 de kilometri de la Nădășelu la Poarta Sălajului (loturi PNRR). Tot pe Autostrada Transilvania, șantierul Companiei Naționale de Investiții Rutiere, Chiribiș-Biharia (29 km) unde lucrează Precon/Selina (România) a ajuns la 30 %, lotul având șanse de deschidere în decembrie 2026, înainte de temrenul din contract (primăvara 2027). În total, 2026 ar putea aduce încă 97 de kilometri pe A3-Transilvania, scenariul fiind, totuși, optimist.
Brăila și Galați, unite printr-un Drum Expres
Promis la inaugurare pentru 2024 și 2025, Drumul Expres Brăila-Galați (10 km) urmează să fie inaugurat în primăvara anului viitor, însă fără a avea o conexiune cu un alt drum de mare viteză, ci doar la rețeaua de drumuri naționale.
Nota 2: Toate aceste inaugurări menționate atât în scenariul realist și contractual (,,ajustat”, câteodată, pentru a nu se ajunge la penalizări), cât și în cel optimist depind de foarte mulți factori, imposibil de evaluat în acest moment, printre care: mobilizarea constructorilor și alocarea corectă a resurselor între șantierele care se recepționează și cele care se deschid, asigurarea fără sincope a finanțării și a materialelor de construcții din producție autohtonă/import și nu în ultimul rând, condițiile meteo de pe șantiere (deschiderea celor 50 de kilometri din A7 Focșani-Adjud a fost posibilă cu un efort semnificativ al muncitorilor constructorului UMB, în condiții de temperaturi scăzute, dar fără precipitații).
2026, în privința inaugurărilor de autostradă și drum expres, ar putea depăși performanțele din 2024 când au fost deschiși 200 de kilometri.

Sursa foto: Facebook/ Ionel Scriosteanu