Ministerul Transporturilor inițiază procedurile pentru exproprierile necesare Centurii Gura Humorului, parte a proiectului Autostrada Nordului A14 Baia Mare – Suceava. Prevăzută, inițial, la profil de autostradă, Centura Gura Humorului a fost ,,redusă” în această primăvară la varianta half-profile, practic profil de Drum Național cu o singură bandă pe sens ca urmare a imposibilității asigurării finanțării de aproximativ 3,5 miliarde lei (700 milioane de euro) pentru 9 kilometri de autostradă, din care un viaduct de peste 5 kilometri, cel mai lung din România.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Potrivit Proiectului de Hotărâre de Guvern pe care l-a consultat Economedia, pentru construirea variantei Gura Humorului din jud. Suceava, Executivul, prin Ministerul Transporturilor va plăti peste 5 milioane lei pentru cele peste 600 de imobile (case și terenuri) proprietate publică și privată ce urmează să fie expropriate. În total sunt 658 de imobile, din care 603 proprietate privată și o suprafață de un milion mp pe raza localităților Gura Humorului, Păltinoasa și Frasin din jud. Suceava.
„În contextul promovării proiectului Drumului de mare viteză Baia Mare – Suceava apare necesitatea realizării unei variante de ocolire care să asigure conexiunea între Lotul 2 Bistrița – Vatra Dornei și Lotul 3 Vatra Dornei – Suceava al Drumului de mare viteză și care să contribuie la scoaterea traficului greu și de tranzit din interiorul orașului Gura Humorului. Consiliul Județean Suceava a avizat Studiul de Fezabilitate prin Avizul C.T.E.-C.J. nr. 213/14.12.2023, respectiv Avizul C.T.E.-C.J. nr. 217/22/01/2024. Indicatorii tehnico–economici ai obiectivului de investiții „Varianta de ocolire Gura Humorului” au fost aprobați prin Hotărârea Guvernului nr. 302/2024. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții mai sus menționat, s-a identificat necesitatea de ocupare definitivă a unei suprafețe de teren de 1.079.991 mp, aferentă unui număr de 658 imobile domeniu privat și public, situate pe raza localităților Gura Humorului, Frasin și Paltinoasa din județul Suceava, după cum urmează : Suprafața de teren de 813.623 mp, aferentă unui număr de 603 de imobile proprietate privată. Proiectul are ca scop realizarea unei variante de ocolire care să scoată traficul greu și de tranzit din oraș conducând la reducerea timpului de deplasare, sporirea capacității de circulație atât la intrările și ieșirile din localitate, reducerea poluării fonice și cu noxe din zonele locuite. Astfel, soluțiile propuse vor influența infrastructura rutieră națională în special la nivelul drumurilor naționale și județene din zona proiectului DN 17, DJ 177 C și DJ 177 D, precum și fluidizarea traficului local din oraș”, arată proiectul de act normativ.
În primăvară, la aprobarea Proiectului în cadrul Ministerului Transporturilor, președintele CJ Suceava, Gheorghe Șoldan explica modificarea profilului de la Autostradă la Drum Național drept singura soluție pentru ca proiectul să fie scos la licitație:
„Varianta ocolitoare Gura Humorului va avea o lungime de 9,4 km și va lega DN17 de DN2E, scoțând complet traficul greu din oraș. Pentru că nu ne permitem să mai stăm încă 10-15 ani sperând la o finanțare de peste 700 de milioane de euro pentru o variantă de autostradă, am ales să o gândim ca un drum național – cu platformă de 16,5 metri, benzi de încadrare, viaducte, poduri și pasaje care vor traversa râul Moldova, râul Humor, pârtia de schi și parcul orașului.Va fi o variantă ocolitoare în regim de drum național care, ulterior, când va veni marea finanțare, poate fi transformată în profil de autostradă. Traseul va trece prin Frasin, Gura Humorului și Păltinoasa.Drumul va avea două sensuri giratorii: unul la intrarea dinspre Frasin și altul, reproiectat, în zona DN17 – DN2E din Păltinoasa. Durata totală a proiectului este de 3 ani – 6 luni proiectare, 30 de luni de execuție”
Autostrada Nordului – A14, Baia Mare – Suceava este în etapa realizării Studiului de Fezabilitate. Pentru loturile 1 și 2 Baia Mare – Dej respectiv Dej – Bistrița ale primului tronson (200 km) contractul este în derulare cu firma Quadrante Viaponte și ar fi trebuit să fie deja finalizat (a început în martie 2023). Pentru tronsonul 2 Bistrița – Vatra Dornei (63 km) proiectantul Explan are 12 amânări, deși a fost amenințat cu rezilierea contractului. Pentru tronsonul 3, Vatra Dornei – Suceava (107 km), contractul semnat în 2021 cu Best Consulting a fost reziliat în 2022 ca urmare a imposibilității acoperirii costurilor.