Ministerul Transporturilor a avizat Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru Centura Gura Humorului, parte a proiectului „Autostrada Nordului”, soluția de compromis pentru a permite lansarea licitației pentru lucrări fiind varianta half-profile, adică realizarea drumului la profil de drum național în prima etapă (o cale de autostradă cu câte o bandă/sens), iar în etapa a II, când vor fi identificate și fondurile necesare lucrărilor, construirea celei de-a doua căi de autostradă.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Proiectul include și un viaduct de peste 5 kilometri peste DJ 177 și râul Moldova, structură care va deveni cel mai lung viaduct din România (5078 metri).

Așadar, Proiectul pentru reaprobarea indicatorilor tehnico-economici pe care l-a consultat Economedia prevede o durată de 20 de luni pentru prima etapă a Centurii Gura Humorului și un cost estimat de un miliard de lei pentru lungimea de 9,25 kilometri, urmând ca în a doua etapă, pentru dublarea centurii să fie alocați încă 1,7 miliarde lei.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Pentru ambele etape durata de execuție este de 20 de luni, însă în a doua etapă lungimea este de 10 kilometri și sunt prevăzute, în total, 8 structuri, față de cele 5 din prima etapă.

Amintim că, în această vară, Ministerul Transporturilor a stabilit o valoare de 5 milioane lei pentru exproprieri, urmând să fie alocate despăgubiri pentru 600 de imobile.

„Traseul în plan: Varianta de ocolire se desprinde din Drumul de mare viteză Baia Mare – Suceava – Lot 3, în zona localității Frasin, unde este prevăzut un nod rutier la drumul național DN 17, continuă și traversează denivelat râul Moldova, drumul județean DJ 177D, continuă spre zona localității Păltinoasa, va supratraversa drumul județean DJ 177C. Varianta de ocolire Gura Humorului va reveni la finalul traseului în drumul de mare viteză Baia Mare – Suceava – Lot 3. Pe raza localității Păltinoasa este prevăzută amenajarea unui nod rutier care va descărca în sensul giratoriu existent aflat la intersecția dintre DN17 și DN2E.” se arată în proiectul ministerului de resort.

Pasajele prevăzute în Etapa I nu se vor realiza în totalitate pe ambele căi de rulare, ci doar pe o singură cale și anume cea de pe partea stângă (cale stânga), pe partea dreaptă a sensului de mers se vor executa doar culeele, urmând ca pilele/suprastructura sa fie construite doar în etapa II. În Etapa II toate structurile prevăzute în cadrul Etapei I (cele 5 structuri), se vor realiza integral și pe calea din partea dreaptă pentru completarea/definitivarea profilului integral de autostradă.

În cadrul Etapei II structurile: Pasaj peste bretea 2, Nod 1 km 0+308; Pasaj bretea 2 peste bretea 1 km 0+540; Pasaj peste varianta de ocolire km 9+280 sunt prevăzute a se executa integral (nu sunt prevăzute și în cadrul etapei I).

Viaductul „mamut” peste DJ 177 și râul Gura Humorului

Pasaj peste DJ 177D și râul Moldova km 3+940. Pasajul începe la km 1+400 și se termină la km 6+476,10 traversează drumul județean DJ 177D la km 2+680 și râul Moldova de mai multe ori pe parcursul sectorului rutier. Traseul drumului în zona pasajului este atât în aliniament, cât și în curbă. Pasajul este realizat cu căi separate de circulație, cu o zonă mediană măsurată între fețele alăturate ale grinzilor parapet de 1.70 m, parte carosabilă de 11.00 m și o lățime totală pentru o cale de circulație de 12.30 m.

Infrastructura: este alcătuită din 2 culee înecate din beton armat și 123 pile din beton armat.

Suprastructura: Suprastructura fiecărei căi de circulație este alcătuită în cea mai mare parte din 4 grinzi din beton precomprimat, respectiv un total de 8 buc., având lungimea de 40.00 m și o înălțime de 2.10 m, însă pentru a nu se îngusta secțiunea de scurgere în zonele de traversare a râurilor Voroneț și Humor sunt prevăzute suprastructuri alcătuite din grinzi metalice având lungimea de 55.00 m solidarizate prin intermediul unei plăci de suprabetonare cu o grosime minimă de 18.00 cm.

Toate lucrările de protejare se vor executa separat pentru fiecare etapă în parte. În etapa II se vor prelungi lucrările de protecție a infrastructurilor.

În primăvară, la aprobarea Proiectului în cadrul Ministerului Transporturilor, președintele CJ Suceava, Gheorghe Șoldan explica modificarea profilului de la Autostradă la Drum Național drept singura soluție pentru ca proiectul să fie scos la licitație:

„Varianta ocolitoare Gura Humorului va avea o lungime de 9,4 km și va lega DN17 de DN2E, scoțând complet traficul greu din oraș. Pentru că nu ne permitem să mai stăm încă 10-15 ani sperând la o finanțare de peste 700 de milioane de euro pentru o variantă de autostradă, am ales să o gândim ca un drum național – cu platformă de 16,5 metri, benzi de încadrare, viaducte, poduri și pasaje care vor traversa râul Moldova, râul Humor, pârtia de schi și parcul orașului.Va fi o variantă ocolitoare în regim de drum național care, ulterior, când va veni marea finanțare, poate fi transformată în profil de autostradă. Traseul va trece prin Frasin, Gura Humorului și Păltinoasa.Drumul va avea două sensuri giratorii: unul la intrarea dinspre Frasin și altul, reproiectat, în zona DN17 – DN2E din Păltinoasa. Durata totală a proiectului este de 3 ani – 6 luni proiectare, 30 de luni de execuție”.

Autostrada Nordului – A14, Baia Mare – Suceava este în etapa realizării Studiului de Fezabilitate. Pentru loturile 1 și 2 Baia Mare – Dej respectiv Dej – Bistrița ale primului tronson (200 km) contractul este în derulare cu firma Quadrante Viaponte și ar fi trebuit să fie deja finalizat (a început în martie 2023). Pentru tronsonul 2 Bistrița – Vatra Dornei (63 km) proiectantul Explan are 12 amânări, deși a fost amenințat cu rezilierea contractului. Pentru tronsonul 3, Vatra Dornei – Suceava (107 km), contractul semnat în 2021 cu Best Consulting a fost reziliat în 2022 ca urmare a imposibilității acoperirii costurilor.