Un raport realizat de Microsoft introduce conceptul de „Frontier Firm”, adică îmbinarea muncii angajaților cu agenții AI, pentru a avea mai multă viteză și eficiență în muncă. Totuși, fără o regândire a modului prin care se desfășoară munca, inteligența artificială poate amplifica problemele existente, potrivit Raportului Anual privind Tendințele Muncii 2025.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În raport se descrie, cu ajutorul datelor, ziua de lucru extinsă, fragmentată și haotică, care începe înainte de răsărit și se termină chiar și noaptea.
Dimineața
-
Până la ora 6:00, 40% dintre utilizatori își verifică deja inboxul.
-
Angajatul mediu primește 117 emailuri/zi, dar majoritatea sunt scanate superficial.
-
Emailurile de tip „mass” sunt în creștere, în timp ce conversațiile unu-la-unu scad.
Începutul zilei
-
După ora 8:00, Microsoft Teams devine canalul dominant, cu peste 150 de mesaje/zi per angajat.
-
Ritmul alert impus de notificări generează un sentiment constant de presiune și lipsă de control.
Mijlocul zilei
-
Cele mai productive ore sunt ocupate de întâlniri și mesagerie.
-
Până la ora 11:00, comunicarea digitală atinge apogeul, anulând șansa unei munci profunde.
-
Angajații sunt întrerupți la fiecare 2 minute — de apeluri, emailuri sau notificări.
Seara
-
Întâlnirile după ora 20:00 au crescut cu 16% în ultimul an.
-
Peste 29% dintre angajați revin la emailuri până la ora 22:00.
-
Pentru unii, acest timp este văzut ca o fereastră liniștită pentru productivitate; pentru alții, ca o sursă de stres.
Weekend
-
1 din 5 angajați activi își verifică emailul în weekend, înainte de prânz.
-
Peste 5% revin la muncă duminică seara.
-
Utilizarea aplicațiilor de lucru (Word, Excel, PowerPoint) în weekend crește, indicând nevoia unui timp real de concentrare, fără întreruperi.
Inteligența artificială poate crește eficiența, însă în cazul în care angajații nu știu să lucreze cu această tehnologie, munca poate deveni un haos și mai mare. De asemenea, dacă modelul muncii nu se schimbă, atunci problemele vor fi și mai mari. Totuși, raportul introduce conceputul Frontier Firm, care ar permite angajaților să își eficientizeze munca folosind și inteligența artificială.
În ce constă?
1. Frontier Firms pun în practică Principiul Pareto, concentrându-se pe procentul de 20% din muncă ce generează 80% din rezultate. Companiile de top implementează principiul Pareto cu ajutorul AI-ului, automatizând sarcinile repetitive, cum ar fi ședințele de status și rapoartele, pentru a elibera timp pentru decizii importante și muncă profundă.
2. Reproiectează pentru Work Chart. Astăzi, echipele sunt organizate după funcții statice precum finanțe, marketing sau inginerie, însă cu expertiza disponibilă la cerere prin AI și agenți, structurile rigide adaugă fricțiuni inutile. Trecerea la Work Chart permite formarea rapidă a echipelor în jurul unui obiectiv, completând lacunele de competență prin AI.
3. Agenți șefi. O nouă generație de profesioniști, precum cercetătorul Alex Farach de la Microsoft, care folosește agenți pentru a-și îmbunătăți munca: unul colectează zilnic cercetări noi, altul rulează analize statistice, iar al treilea redactează briefuri pentru a conecta ideile. În loc să fie copleșit de muncă manuală, Farach se poate concentra pe ceea ce contează, precum insight-uri rapide, de calitate, care ajută întreaga echipă.