Grecii de la PPC, care au cumpărat Enel, și-au majorat puternic profitul, la 86 de milioane de euro în primul trimestru, inclusiv datorită achiziției din România   

PPC CMD 1

Compania greacă PPC, care anul trecut a cumpărat activele Enel din România, și-a majorat profitul la 86 de milioane de euro în primul trimestru al acestui an, de la 51 de milioane de euro în perioada similară a anului trecut, datorită achiziției din România, arată un comunicat de presă transmis luni.

Astfel, compania și-a majorat semnificativ profitabilitatea operațională în primul trimestru din 2024, cu un EBITDA recurent de 459 de milioane de euro, în creștere cu 64% față de T1 2023, datorită contribuției mai mari a activității de distribuție, a îmbunătățirii profitabilității integrate și a adăugării operațiunilor din România.

Profitul înainte de impozitare s-a ridicat la 122 milioane de euro, comparativ cu 73 de milioane de euro în T1 2023, în principal ca urmare a îmbunătățirii profitabilității operaționale și a contribuției operațiunilor din România.

Profitul net s-a situat la 86 de milioane de euro, de la 51 de milioane de euro în T1 2023.

PPC a menținut un grad de îndatorare (datorie netă/ EBITDA pro-forma în martie 2024) de 2x, cu mult sub plafonul autoimpus de 3,5x, datoria netă fiind de 3,37 miliarde de euro la 31.03.2024.

Georgios Stassis, Președinte și CEO al Grupului PPC
Sursa foto: PPC

Comentând rezultatele financiare, Georgios Stassis, președinte și director executiv al Public Power Corporation S.A. a declarat: „PPC a început anul cu o performanță solidă, ceea ce ne oferă încrederea de a ne crește previziunile pentru 2024. Ne-am accelerat investițiile în energie regenerabilă și distribuție, în conformitate cu obiectivul nostru de a deveni un lider în domeniul energiei curate și al infrastructurii critice în regiunea Europei de Sud-Est, menținând în același timp o poziție financiară solidă. Rămânem concentrați pe executarea planului strategic pe care l-am prezentat la Capital Markets Day din ianuarie, mizând pe modelul nostru integrat, care ne oferă rezistență în perioade de volatilitate, dar și oportunități de a ne dezvolta în continuare activitățile și de a crea valoare pentru acționarii noștri.”

Investițiile totale ale companiei au ajuns la 501 milioane de euro, inclusiv în România, cu o creștere semnificativă înregistrată în activitățile de distribuție și SRE, în conformitate cu strategia PPC de a crește ponderea energiei curate în mixul său de producție de energie electrică și de a digitaliza rețelele de distribuție. Investițiile în activitățile legate de surse regenerabile și distribuție au ajuns la 420 de milioane de euro, înregistrând o creștere de 123% față de T1 2023, inclusiv contribuția din România.

Capacitatea instalată a PPC în domeniul SRE a ajuns la 4,7GW la sfârșitul lunii martie 2024, cu proiecte de 2,8GW în stadiul „În construcție” sau „Gata de construcție”, ceea ce reprezintă aproximativ 70% din capacitatea reziduală necesară pentru a atinge obiectivul setat pentru 2026.

În plus, intensitatea emisiilor Scope 1 s-a îmbunătățit cu 24% (0,50 tone CO2/MWh de la 0,65 CO2/MWh), în principal ca urmare a reducerii producției de lignit și a preluării producției de energie din surse regenerabile.

Pentru 2024, PPC își îmbunătățește prognozele, vizând un EBITDA recurent de 1,8 miliarde de euro, pe baza unei performanțe solide în primul trimestru din 2024 și în ciuda volatilității continue de pe piețele de energie.

Cererea de energie electrică în Grecia a crescut cu 2,2% în T1 2024, comparativ cu T1 2023. În România, cererea de energie electrică a crescut cu 1,9% în T1 2024, comparativ cu perioada respectivă din 2023.

Cota medie de piață cu amănuntul a PPC în Grecia a înregistrat o reducere la 51% în T1 2024, de la 61% în T1 2023, în principal din cauza reducerii cotei de piață a PPC în rândul clienților de înaltă tensiune, ca urmare a rezilierii contractelor fixe vechi. În sistemul interconectat, cota de piață respectivă a scăzut la 51% în martie 2024 (de la 61% în martie 2023), în timp ce cota de piață medie pe tip de tensiune a fost de 23% (de la 84%) la Înaltă Tensiune, 39% (de la 34%) la Medie Tensiune și 63% (de la 65%) la Joasă Tensiune. În România, cota medie de piață a PPC în vânzările de energie electrică a fost de 16%.

În ceea ce privește producția, cota de piață medie a PPC în Grecia a scăzut la 33% în T1 2024, de la 39% în T1 2023. Acest lucru este atribuit în principal producției mai scăzute în centrale pe bază de lignit, deoarece PPC avansează cu planul său de a nu mai folosi cărbune până în 2026. În România, cota medie de piață a PPC în ceea ce privește producția din surse regenerabile de energie (eoliană/solară) a ajuns la 14%, fără nicio schimbare semnificativă față de T1 2023 (14%).

Tranziția către surse de energie mai puțin poluante a continuat cu reducerea emisiilor de CO2 (Scope 1) cu 18%, ceea ce a dus la îmbunătățirea intensității emisiilor de CO2 la 0,50 tone pe MWh generat, de la 0,65 tone pe MWh generat în T1 2023.

PPC se concentrează pe digitalizarea activității de distribuție și pe îmbunătățirea performanței acesteia.

Chiar dacă în T1 2024 s-a înregistrat o ușoară deteriorare a anumitor indicatori de performanță față de perioada respectivă din 2023, acest lucru nu semnalează o schimbare a tendinței pozitive din perioada anterioară, având în vedere investițiile semnificative pe care le implementăm pentru a ne moderniza rețelele atât în Grecia, cât și în România. Mai exact, în România, SAIDI a scăzut la 18 minute (de la 20 de minute), iar în Grecia a crescut la 26 de minute (de la 24 de minute). SAIFI a rămas stabil în Grecia, la 0,3, iar în România a crescut marginal la 0,6 (de la 0,5).

Penetrarea contoarelor inteligente este deja destul de mare în România și continuă să crească (48%), în timp ce în Grecia (11%) se așteaptă ca acest fenomen să se accelereze odată cu extinderea pe scară mai largă în țară.

Integrarea stațiilor de energie regenerabilă a început să se normalizeze, după o creștere majoră în anii precedenți, care a fost înregistrată în special în Grecia. În ceea ce privește cifrele, în Grecia au fost conectați la rețea 185MW, față de 267MW în T1 2023, în timp ce cifrele respective în România s-au situat la 60MW și 70MW.

În ceea ce privește implementarea Fiber-to-the-home, planul continuă să avanseze, ajungând la 185.000 de gospodării din Attica, Grecia, până la sfârșitul lunii martie 2024.  Obiectivul este de a ajunge la 500 000 de gospodării și companii până la sfârșitul anului 2024 și la 1,7 milioane în 2025.

În domeniul e-mobilității, prin intermediul PPC blue, am reușit să deținem o cotă de piață de 35% în ceea ce privește punctele de încărcare publice din Grecia, având 2.090 de astfel de puncte la sfârșitul primului trimestru din 2024, în creștere cu 44% față de perioada respectivă din 2023. În România, continuăm extinderea punctelor de încărcare, având 400 față de 292 astfel de puncte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *