INFOGRAFIC La mall în era inflației. Cum s-au descurcat cele mai mari mall-uri din România într-o perioadă cu scumpiri de două cifre

Nepi Rockcastle_Tehnologia in malluri 2 Sursa foto: Nepi Rockcastle

Cele mai mari mall-uri din România și-au majorat anul trecut afacerile la niveluri record chiar și față de înainte de pandemie, însă profiturile au depășit nivelul pre-pandemie în 2022, un an cu o inflație de 13,8%, și s-au erodat anul trecut, al doilea an la rând cu inflație cu două cifre, arată datele analizate de Economedia.

Băneasa Developments, operatorul Băneasa Shopping Center, AFI Palace Cotroceni și Iulius Mall Timișoara sunt în topul celor mai puternice mall-uri din România, în funcție de cifra de afaceri din 2023, potrivit datelor publicate până în acest moment pe Termene.ro, analizate de Economedia. La capitolul profit, mall-ul Băneasa conduce, fiind cel mai profitabil centru comercial din 2023, alături de Militari Shopping Center și de Societatea Dezvoltare Comercial Sudului, compania care administrează mall-ul Sun Plaza.

Cele mai mari 10 mall-uri din România au cumulat afaceri de 1,75 miliarde de lei în 2023, după o creștere continuă cu excepția anului 2020 când au fost nevoite să își închidă porțile din cauza pandemiei.

Anul trecut, șapte din cele mai mari 10 mall-uri au fost pe plus și au cumulat profituri de 223 milioane de lei, iar trei dintre ele au fost pe minus și au cumulat pierderi de 111 milioane de lei.

În 2022, opt din zece mall-uri aveau profit, care cumulat se ridica la 290 milioane de lei, în timp pierderile celor două mall-uri pe minus au fost de numai 57 milioane lei.

În 2021, anul în care încă se mai aplicau restricții de circulație din cauza pandemiei, pe profit erau doar patru mall-uri din cele zece, iar ele cumulau profituri de 66 milioane lei. Celelalte șase mall-uri aveau pierderi cumulate de 233 milioane de lei.

Spre comparație, în 2019, anul pre-pandemie, mall-urile pe plus cumulau profituri de 269 milioane de lei, iar cele pe pierderi aveau minusuri cumulate de 180 milioane de lei.

Astfel, observăm cum mall-urile și-au revenit rapid după pandemia de Covid, datorită apetitului mai mare pentru cumpărături și economiilor strânse de oameni după pandemie, iar în 2022 au înregistrat rezultate puternice, în ciuda unei inflații anuale de 13,8%.

Însă al doilea an cu inflație de două cifre (10,4%), 2023, a erodat totuși din profiturile mall-urilor.

Băneasa Developments, operatorul Băneasa Shopping Center, conduce clasamentul celor mai mari mall-uri din România, înregistrând anul trecut o cifră de afaceri de 278,23 milioane lei, în creștere ușoară cu 9% față de 2022. Următoarea companie în clasament este AFI Palace Cotroceni, care se află foarte aproape de primul loc, cu afaceri de 278,02 milioane lei, în scădere cu 16% față de 2022. Clasamentul este completat de Iulius Mall Timișoara, care a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 207 milioane lei, cu 3% mai mult în comparație cu anul 2022.

Topul primelor zece mall-uri este completat de Palas Iași, Mega Mall, Constanța Shopping City, administratorul City Park Mall, București Mall, Parklake București, Iuliul Mall Cluj și Promenada București. Cele mai mari 10 companii au avut, împreună, o cifră de afaceri de 1,7 miliarde lei în 2023.

Topul celor mai profitabile mall-uri din România

La capitolul mall-urilor care au înregistrat anul trecut cel mai mare profit, liderul este tot centrul comercial din Băneasa, București, care a avut un profit net de 170 milioane lei în 2023, în creștere cu 17% față de 2022.

Pe locul doi se află Militari Shopping Center din București, care a înregistrat un profit de 58,3 milioane lei anul trecut, cu 97% mai mare în comparație cu 2022.

Podiumul este completat de Societatea Dezvoltare Comercial Sudului, compania care administrează mall-ul Sun Plaza, cu un profit net de 49 milioane lei, în creștere cu 24% față de 2022.

Putem vedea totuși că în topul profiturilor nu sunt neapărat cele mai mari centre comerciale din țară. Au existat și câteva companii care au avut pierderi mari anul trecut, așa cum este AFI Cotroceni, care a avut pierderi nete de 70,8 milioane lei, dublate față de 2022, când se ridicau la 2022. De asemenea, Mega Mall a avut pierderi de 35,9 milioane lei anul trecut, majorate de la 26 milioane lei în 2022. Un alt mall care a înregistrat pierderi a fost Parklake din București, de 4,2 milioane lei, de la profit de 6,5 milioane lei în 2022.

Sursa foto: Nepi Rockcastle

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *