Noutate la construcția de autostrăzi: Consultantul (supervizorul) va face parte din comisia de evaluare, la desemnarea constructorilor

Autostrada Moldovei A7 Bacău Pașcani L 1-3 mai 2024

Consultantul (supervizorul) va face parte din comisia de evaluare CNIR la desemnarea constructorilor viitoarelor autostrăzi și drumuri expres, a declarat miercuri Gabriel Budescu, directorul general al Companiei Naționale pentru Investiții Rutiere (CNIR), nou înființată pentru a prelua construcția de autostrăzi de la CNAIR, care va rămâne doar cu întreținerea.

Potrivit lui, constructorii vor avea libertatea de a licita în etapa de ofertare adaptând proiectul la soluțiile lor tehnologice. Astfel, licitațiile pentru proiectarea și execuția autostrăzilor și a drumurilor expres vor include și supervizorul (consultantul) în procedura de achiziție pentru desemnarea constructorului, supervizorul urmând să acționeze ca un element de echilibru în derularea contractului între beneficiar și antreprenor.

„Vreau să avem, încă de la început, consultantul alături de noi pe aceste contracte de proiectare și execuție sau doar execuție. Consultantul, inginerul să vină, să fie contractat înainte și să-l avem cooptat în licitații când atribuim o lucrare. Să analizăm împreună ofertele și să alegem cea mai bună ofertă. Totodată, îmi doresc ca, unitățile CNIR, birourile de implementare, să ducă proiectul de la cap la coadă, să nu mai existe o direcție de implementare separată pentru execuție. Un birou să ia proiectul de la etapa de concept, să facă partea de studiu de fezabilitate, să deruleze proiectarea și execuția și apoi o ia de la capăt cu un alt obiectiv. În acest fel asigurăm și memoria instituțională, apar mult mai puține modificări, iar oamenii văd cu ce probleme se confruntă, ce a mers bine și ce a mers rău și pot îmbunătăți. Supervizorii vor fi personalul de echilibru în derularea contractului, să atragă atenția constructorului când iese din limitele proiectului, dar și beneficiarului atunci când vine cu cerințe exagerate. Au fost situații când riscurile au fost aruncate în sarcina constructorului. Trebuie să ne asumăm și noi și să ajungem la un numitor comun”, a declarat Gabriel Budescu, într-un interviu la Ziarul Financiar.

Un alt element de noutate în strategia CNIR pentru implementarea proiectelor se referă la licitațiile model FIDIC Galben (proiectare și execuție) și soluțiile din studiul de fezabilitate.

„Vom face licitații cu adevărat pe FIDIC Galben, însemnând proiectare și execuție. Până acum, licitațiile au fost organizate pe FIDIC Galben, dar cu rol ilustrativ, însă ca cerințe imperative noi puneam acolo soluțiile din studiul de fezabilitate, iar constructorii licitau pe acele soluții încercând să le adapteze la tehnologia lor. Pentru contractele CNIR, vom lăsa această libertate constructorilor să liciteze încă de la faza de ofertare adaptând proiectul la soluțiile lor tehnologice. Ne referim la producția de grinzi, de mașini de forat, inclusiv de furnizarea de materiale”, a mai spus Budescu.

Comentarii

  1. Apa caldă s-a descoperit de mult. Lucrați cu Companii de Proiect care să aibă in responsabilitate atât partea tehnică cât și cea economică.
    CNAIR și CNIR să fie desființate și înlocuite cu o Direcție de profil in cadru MT.

  2. Lucrul acesta a mai fost aplicat in trecut, finantatorii (de ex BERD) punand aceasta conditie. Rezultatele au fost foarte bune, perioada de evaluare fiind mult redusa, iar rezultatul bine documentat si greu de contestat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *