Probleme pentru producătorii de dulciuri: Prețurile la cacao au crescut de peste trei ori în ultimul an

ciocolata, bomboane de ciocolata Sursa foto: pixabay.com

Prețurile la cacao au crescut de peste trei ori în ultimul an, creând mari bătăi de cap producătorilor de dulciuri și altor companii alimentare care folosesc acest ingredient pentru fabricarea ciocolatei, arată o analiză CNBC.

În timp ce contractele de hedging protejează deocamdată companii precum Hershey și Mondelez, prețurile ridicate la cacao ar putea schimba modul în care acestea se gândesc la inovare. Companiile alimentare vor fi probabil reticente în a crește prețurile, având în vedere reacția actuală a consumatorilor față de creșterile de prețuri din ultimii doi ani.

În ultimii ani, prețul pentru cacao a oscilat în jurul valorii de 2.500 de dolari pe tona metrică. Dar rapoartele privind o recoltă mai slabă decât se așteptau au declanșat îngrijorări legate de aprovizionare, declanșând creșterea mărfii în ultimele luni. Cacao a atins un maxim istoric de peste 11.000 de dolari pe tona metrică în aprilie. De atunci, creșterea prețurilor s-a atenuat ușor, dar recolta încă se vinde cu mult peste prețul pe care companiile alimentare sunt obișnuite să îl plătească.

Deocamdată, multe dintre cele mai mari companii producătoare de dulciuri – Hershey, Mars, producătorul de M&M’s, Ferrero, proprietarul Kinder, și Mondelez, compania mamă a Cadbury.
– sunt probabil protejate de costurile mai mari, datorită contractelor pe termen lung care blochează prețurile pe care le plătesc pentru mărfuri cheie pentru a le proteja de evenimente de acest gen. Acest lucru le oferă un anumit timp de așteptare pentru a se confrunta cu această problemă. Dar, în 2025, vor ajunge probabil să plătească mult mai mult pentru cacao.

“Acest lucru are un impact absolut asupra modului în care aceste companii își gestionează afacerile, doar pentru că impactul asupra costurilor este incredibil de semnificativ”, a declarat Steve Rosenstock, responsabil cu produsele de larg consum la Clarkston Consulting, care consiliază clienții cu privire la modul în care trebuie să facă față unor probleme precum scumpirea acestui produs.

Africa de Vest, care produce cea mai mare parte a rezervei mondiale de cacao, a fost afectată de boli ale culturilor și de prețurile mai mici plătite fermierilor la punctul de vânzare, denumite prețuri la poarta fermei, care îi determină să cultive culturi mai profitabile, cum ar fi cauciucul. Potrivit unui raport Rabobank din luna mai, se așteaptă ca recolta de cacao din acest sezon să înregistreze cel mai mare deficit din ultimele cel puțin șase decenii.

Reuters a relatat miercuri că Ghana, al doilea mare producător de cacao, intenționează să amâne o livrare de până la 350.000 de tone de boabe pentru sezonul următor, ceea ce a dus din nou la creșterea prețurilor.

În cadrul unor telefoane recente privind rezultatele, directorii de la Mondelez și Hershey au declarat că, în opinia lor, speculațiile de pe piață determină cel puțin o parte din creșterea bruscă a cacaoi. Prețurile ar putea scădea în septembrie, odată ce vor fi disponibile mai multe informații despre noua recoltă – dar asta nu înseamnă că vor reveni la normal.

Costul în creștere al mărfii vine într-un moment dificil pentru multe companii alimentare. În ultimii doi ani, multe au majorat prețurile pentru a face față inflației care a atins o gamă mai largă de mărfuri. Drept urmare, cumpărătorii au devenit mai selectivi în privința a ceea ce cumpără și mai nemulțumiți de prețurile pe care le văd în magazinele alimentare. Orientarea consumatorilor către valoare lasă companiilor de dulciuri o marjă de manevră redusă în ceea ce privește stabilirea prețurilor pentru a face față costurilor mai mari ale cacaoi.

Și mai există și contracția, un cuvânt la modă care a intrat în lexicul profanilor în ultimii doi ani. Companiile vor reduce cantitatea sau greutatea unui produs, în timp ce prețul rămâne același. Dar consumatorii au devenit înțelepți la acest truc. Un sondaj YouGov realizat în octombrie a arătat că 72% dintre respondenții din SUA au observat micșorarea prețurilor la produsele alimentare.

Soluții pe termen scurt
Ca urmare, multe companii vor trebui să devină mai creative.

J&J Snack Foods
CEO-ul Daniel Fachner a urmărit îndeaproape prețurile la cacao și ciocolată. Compania deține mărci precum Dippin’ Dots, SuperPretzel și Hola Churros și produce produse pentru alte companii, cum ar fi churro-ul de la Subway. Ciocolata este o aromă obișnuită în portofoliul său, care include bunătăți precum churro umplut cu ciocolată.

“Nu ne va împiedica să folosim ciocolată, dar ne va face să ne gândim și să spunem: “Acum, dacă facem această inovație cu acest nou preț, este vandabil?”.Și apoi, atunci când o vindem, “Este la un cost suficient de scăzut pentru ca clientul să o poată vinde și să obțină o marjă bună?””. Fachner a declarat pentru CNBC în luna mai.

O soluție ipotetică, propusă de Fachner, ar putea implica reducerea numărului de chipsuri de ciocolată de la 12 la nouă într-un anumit produs. De asemenea, el a spus că J&J caută orice posibil înlocuitor care ar putea funcționa pentru unele dintre rețetele sale.

Analistul Nik Modi de la RBC Capital Markets a citat noul Jumbo Reese’s Cup de la Hershey drept o soluție creativă.

“Aceasta are un plus de unt de arahide, deci este o modalitate frumoasă de a încerca să introduci inovația pe piață la un preț superior, să lași consumatorul să simtă că primește valoare, dar să schimbi produsul în sine pentru a reduce dependența de ciocolată”, a spus el.

Pentru companiile alimentare care nu se ocupă în principal de ciocolată, ar putea începe să evite această aromă, în special atunci când vine vorba de produse noi.

“Cred că, mai mult sau mai puțin, oamenii vor încerca să stea departe de ciocolată în acest moment”, a spus Modi.

Deși creșterea prețurilor la cacao din acest an a fost istorică, probabil că nu va fi ultima dată când companiile alimentare vor plăti mai mult pentru această marfă. Analiștii prezic deja un alt deficit de cacao anul viitor, deși acesta ar fi probabil mai puțin dramatic decât cel din acest sezon.

Cu toate acestea, problemele sistemice, cum ar fi prețurile la poarta fermei controlate de guvern și schimbările climatice vor continua probabil să afecteze recolta de fasole. În plus, utilizarea muncii copiilor și a sclaviei în fermele de cacao din Africa de Vest a dus la procese și scandaluri pentru companiile de dulciuri.

Pe termen lung, acest lucru înseamnă că multe companii vor trebui să caute soluții mai permanente. În unele cazuri, acest lucru poate însemna alternative la cacao.

“Există exemple în care companiile cresc cantitatea de aditivi care nu sunt din cacao, cum ar fi zahărul, lucruri mai economice, cum ar fi echivalentul untului de cacao, unt de shea, ulei de palmier, ulei de cocos, astfel de lucruri”, a spus Rosenstock.

Reformularea rețetelor durează în medie aproximativ nouă luni, potrivit unei note de cercetare publicate joi de analistul Antoine Prevot de la Bank of America Securities. Acesta a declarat că, în opinia sa, companiile producătoare de bunuri de larg consum cu mișcare rapidă au analizat posibilitatea de a-și schimba formulele încă de la începutul acestui an, ceea ce înseamnă că noile dulciuri ar putea începe să apară încă din luna august.

Există și înlocuitori mai extremiști. Start-up-uri precum Voyage Foods și Win-Win au făcut ciocolată fără cacao folosind alternative precum semințe de struguri și leguminoase.

Cel puțin o companie producătoare de bomboane nu plănuiește nicio schimbare majoră a formulelor sale.

“Vom face unele restrângeri de costuri, dar nu vom schimba rețete sau nu vom face lucruri care nu sunt neapărat cele mai bune pentru afacere pe termen lung”, a declarat Luca Zaramella, directorul financiar al Mondelez, pe 4 iunie, la o conferință a Deutsche Bank.

Există, de asemenea, potențialul de diversificare cu alte tipuri de gustări. Când Kraft a separat Mondelez în urmă cu mai bine de zece ani, avea deja în portofoliu gustările Triscuit, Sour Patch Kids și Wheat Thins, pe lângă produsele de ciocolată Milka, Oreo, Toblerone și Chips Ahoy.

Alte companii producătoare de dulciuri i-au urmat exemplul, adăugând mai multe gustări sărate în gamele lor pentru a stimula o creștere mai mare. De exemplu, Hershey a cumpărat Amplify Snack Brands în 2017, adăugând SkinnyPop în portofoliul său, iar Dot’s Homestyle Pretzels în 2021, mai arată analiza CNBC.

 

 

Sursa foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *