Astra Arad, replică pentru Gabriela Firea la acuzele privind puterea tramvaielor: „Vă știam specialistă în motoare turcești, nu știam că v-ați specializat și în motoare germane”

Tramvai Astra Arad

Producătorul de tramvaie Astra Arad reacționează după acuzele fostului primar general, Gabriela Firea, care a sugerat luni posibile ilegalități ale actualului edil Nicușor Dan, referitoare la puterea motoarelor cu care au venit echipate primele 9 tramvaie din comanda de 100 de unități. Replica acidă la adresa fostului primar, actual ministru al Familiei, este semnată de conducerea uzinei, care îi reamintește Gabrielei Firea cum, în mandatul său, la contractul pentru cele 100 de tramvaie, comisia de licitație din PMB a favorizat un producător din Turcia, situație pe care Curtea de Apel București a soluționat-o definitiv în favoarea Astra Arad.

„Noi, colectivul de ingineri, tehnicieni care ne desfășurăm activitatea în cadrul societății Astra Vagoane Călători SA. suntem ofensați de aberațiile dvs. Doamnă Firea, care cu o nerușinare greu de înțeles atacați încontinuu tramvaiul fabricat de Astra Vagoane Călători în colaborare cu Siemens Germania. Vă ştiam specialistă în motoare turceşti, nu ştiam că v-aţi specializat şi în motoare germane. Va trebui să răspundeţi pentru criticile aduse acestora. De peste patru ani, de când nu v-a reuşit afacerea cu turcii în contractul de tramvaie, iar cu autobuzele probabil nu v-aţi achitat de obligaţii, atât dvs., cât şi câţiva funcţionari aduşi de dvs. în Primărie sau la STB, lansaţi afirmaţii prin care denaturaţi intenţionat adevărul şi aduceţi grave prejudicii societăţii noastre. În loc să vă ocupaţi de cadourile electorale unde sunteţi o specialistă, vedem că aţi trecut acum la tehnologia fabricării tramvaielor”, se arată în comunicatul semnat de directorul general Astra Arad, Vasile Diaconescu și de sindicatul Liber Astra Vagoane Călători Arad.

Reamintim că, din cauza neregulilor din procedura de achiziție (lansată de fosta administrație), PMB a avut o corecție financiară de 10% din contract reprezentând 84 de milioane de lei, bani de la bugetul local. Corecția financiară a fost aplicată prin Serviciul de Verificare a Achizițiilor Publice pe 21 decembrie 2021, la o jumătate de an de la semnarea contractului cu producătorul arădean, pentru neconformități în organizarea și derularea licitației, precum modificarea cerințelor fără publicarea unei erate sau specificații restrictive în caietul de sarcini, potrivit unui răspuns al Primăriei Municipiului București, la solicitarea Economedia.

Acuzațiile Gabrielei Firea la adresa primarului Nicușor Dan

Noile tramvaie nu circulă încă prin București pentru că producătorul a folosit alte piese față de cele prezentate în oferta câștigătoare. În plus, tramvaiul nu poate fi scos pe șine pentru că nu are certificat de omologare tocmai pentru că detalii tehnice importante sunt diferite de cele prezentate în licitație. Și totuși, primarul general face presiuni enorme asupra comisiei de recepție pentru a le accepta. Tramvaiele ajunse în probe la București au alte motoare, cu o putere mai mică, față de cele prezentate în ofertă trimisă Primăriei Capitalei în timpul licitației. Mai exact, motorul nu dezvoltă 120 kw, ci doar 100 kw. Piesa are un alt producător și, evident, un alt preț, mai mare decât cel declarat la licitație. Un fleac! Aceeași problemă a fost constatată de specialiști în cazul boghiului și a sistemului de acționare. Aceste piese extrem de importante și costisitoare diferă față de cele prezentate în oferta câștigătoare. Întrebarea este dacă având aceste piese ar fi obținut același punctaj în timpul licitației”, a scris Firea.

Explicațiile Astra Arad privind puterea motoarelor:

Astra explică înlocuirea motorului ofertat prin dezvoltarea tehnologică și timpul mare care a trecut de la depunerea ofertei până la semnarea contractului: „Referitor la motoarele care echipează tramvaiele de la București, Astra a depus o ofertă cu 5 ani în urmă, în care este specificată puterea de 120kW/motor. În perioada care s-a scurs de la depunerea ofertei, au apărut motoare mai performante, mai fiabile și mai economice din punct de vedere al consumului de energie, așa că am decis înlocuirea motorului ofertat cu un motor Siemens -Germania care dezvoltă o putere cuprinsă între 100-150 kW superior celui ofertat inițial fapt confirmat și de singurul Organism de Omologare și Certificare din România. Menționăm că, în documentele de licitație nu a fost cerută o putere a motorului aceasta fiind de competența fabricantului”, potrivit răspunsului trimis de Astra Arad Economedia.

Deși Primarul Nicușor Dan promitea, în iunie, la livrarea primului tramvai, că din septembrie 4-5 tramvaie vor intra în circulație, acum sunt livrate 9 tramvaie, dar noul termen estimat pentru intrarea în exploatare este luna noiembrie, potrivit șefului STB.

Din explicațiile Primarului General reiese că în comisia de recepție rămâne să se verifice dacă puterea noilor motoare este conformă și asigură aceeași durată de viață a motorului.

„Tramvaiele care au venit au motoare Siemens, comisia de recepție se va pronunța asupra conformității motoarelor cu oferta făcută și care ofertă a respectat caietul de sarcini, o să avem răspunsul final de la comisia de recepție. E o chestiune tehnică, dacă puterea motorului permite o viață lungă. Cerința din caietul de sarcini și oferta Astra pe care noi o verificăm este ca motoarele să dezvolte o putere de 120 kW în condiții care să-i permită o durată de viață lungă. Asta trebuie să verifice comisia”, a precizat, Nicușor Dan.

Comentarii

    • In caietul de sarcini sunt specificatii minime obligatorii, orice caracteristica superioara este de preferat, mai ales ca din cauza legislatiei dureaza foarte mult de la elaborarea documentatiei tehnice pana la procedura propriu zisa de achizitie…iar in acest timp, dupa cum stim tehnica si tehnologia avanseaza.

  1. Din păcate, duamna Firea nu se ocupa ( numai) de atribuțiile pe care le are, adică problematica familiei. Și aici ar avea enorm de lucru, dacă ar vrea cu adevărat. Natalitatea în România este redusa. De ce, in conditiile in care romanii iubesc copiii, cum se stie! Pai, una din cauze este ca după ce faci un copil, ai mari probleme cu gospodăria timpului tău, căci nu sunt grădinițe și creșe destule, nu este sistem de after school, nu îți ajung banii pentru hrana și haine! Și altele, și altele. Acestea sunt problemele de care TREBUIE sa va ocupați, duamna Firea! Chestia cu travaiele este in afara atribuțiilor dv. Înțelegeți? Eu sper ca da!
    Pentru binele familiilor romanilor și al nostru, al tuturor – inclusiv al dv.va rog, ocupati-va de crearea unui număr îndestulătoare de creșe și grădinițe, de formarea unui număr suficient pe educatori. Astea sunt obligațiile dv. Nu critica-sterila – a primarului actual!

  2. Om trăi și om vedea.
    Oricum tramvaiele sunt contractate de Firea, nd a pus doar stampila primăriei. Oricum la pariu, daca e corespunzător, e meritul lui nd, dacă vor fi probleme cârcă cu ele va fi vina lui firea. Așa cum a zis acum o lună, e vina lui firea că s_au contractat tramvaie de 36. Oricum și firea și nd sunt două petarde de primari. Băsescu trebuia să mai ia un mandat, ăla primar.

  3. Pai daca motorul este de 100 Kw cum sa dezvote intre 100 si 150 KW? De noaptea mintii cum pot unii sa minta iar semianalfabetii functionali sa creada! Daca patronul Astra Arad este si patronul presei din Romania ii este usor sa propage astfel de minciuni gogonate. Mai toti ii stau la picioare iar altii nu se baga de frica! https://www.libertatea.ro/stiri/adevarul-legatura-dintre-seful-stb-si-patronul-companiei-astra-arad-care-va-livra-cele-100-de-tramvaie-noi-in-capitala-3565059

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *